تاریخ: ۲۳ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۲۷
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۱۱۶۶۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آزمون بزرگ شرکت بورس در برابر نایب رئیس هیات مدیره؛

عرضه زر ماکارون با قیمت های فضایی!

می متالز - زرماکارون بدون تغییر محسوس در ارزش گذاری برگشت. عرضه اولیه شرکت زر ماکارون که به دلایل نامعلوم در ماه گذشته معلق شده بود، امروز مجددا آگهی شد. اقدامی که شائبه برخورد خارج از ضوابط و مقررات را در ذهن متبادر می سازد.
عرضه زر ماکارون با قیمت های فضایی!

به گزارش می متالز، ارزش گذاری این شرکت مورد انتقادات کارشناسی زیادی است بطوریکه نسبت قیمت به سود بیش از ۳۱ مرتبه برای عرضه اولیه به عنوان مبنا قرار گرفته است. این در حالیست که معمولا در گزارش های ارزش گذاری مربوط به شرکت های در شرف پذیرش، اعداد کمتر از متوسط پی برای، در نظر گرفته میشود. مهمترین اشتباه در مبنا قراردادن نسبت پی بر ای، سی واحد، محاسبه سایر روش های ارزش گذاری است که حداقل ارزش آن نصف روش مذکور است. جالب آنکه در گزارش ارزش گذاری بازده مورد انتظار برای سالهای آتی، حدود ۲۶ درصد در نظر گرفته شده در حالیکه متوسط بازدهی بازار در ده سال گذشته بهترین ملاک بازده موردانتظار است. بازده مورد انتظار ده سال گذشته، بیش از ۳۶ درصد است. از طرفی خود شرکت سوداوری شرکت را برای هر سال صد درصد رشد داده است ولی برای بازار، بازده مورد انتظار را ۲۶ درصد در نظر گرفته است.

نکته دیگر در گزارش ارزشگذاری، نرخ رشد بلند مدت، ۹ درصد است. نرخ رشد ۹ درصد بدان معنی است که این شرکت، در بلندمدت هر سال نه درصد رشد درامد خواهد داشت که این نرخ، حتی برای صنایع رشدی نیز بسیار بسیار بالا است. بنابراین ،برای صنعت ماکارونی نرخ رشد بلند مدت، بالاتر از نرخ رشد اقتصاد ،بسیار نامعقول خواهد بود.

از طرفی درصد عرضه اولیه برای زر ماکارون ۱۲ درصد در نظر گرفته شده که واقعا چنین تصمیمی از سوی بورس تهران جای تعجب دارد. در شرایطی که بسیاری از شرکت های بزرگ، بیش از پانزده درصد عرضه اولیه دارند، این میزان عرضه بسیار نامعقول است. و از آنجا که بر اساس مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی کشور، چنانچه عرضه شرکت در روز اول، سی درصد باشد، سازمان مالیاتی به اطلاعات مالی سال های قبل از عرضه معترض نخواهد بود، با این اوصاف این فرض مسلم بر سازمان مالیاتی است که به اطلاعات مالی شرکت زرماکارون رسیدگی ویژه نماید.

با تحلیل های فوق و اصلاح مفروضات اشاره شده، بدون تردید ارزش کل شرکت بیش از دو هزار میلیارد تومان نخواهد بود و این یعنی قیمت هر سهم، حدود یک هزار پانصد تومان معقول است.

حال باید دید شرکت تامین سرمایه تمدن، مشاور زر ماکارون، که بصورت اتفاقی، مدیر عامل اش، نایب رئیس شرکت بورس هم هست، چگونه چنین محاسباتی را تایید و در بازار منتشر کرده است.

عناوین برگزیده