به گزارش می متالز، امیرمحمود غفاری، معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به عزم جدی این وزارتخانه درخصوص راهاندازی خط ریلی چابهار – زاهدان تا پایان دولت دوازدهم اظهار داشت: برای راه اندازی خط ریلی چابهار- زاهدان به طول ۶۱۰ کیلومتر تا کنون از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی مبلغ ۸۳۵۰ میلیارد ریال جهت پیشبرد پروژه پرداخت شده است.
وی افزود: در همین زمینه پیشبینی میشود با توجه به اراده دولت و همکاری خوب بانک مرکزی، سایر اقساط تسهیلات یاد شده وفق برنامه زمانبندی طرح به پروژه تزریق شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگرچه باتوجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط حاکم بر فضای کلان اقتصادی و تأثیر آن بر افزایش قیمت، اجرای پروژه با برخی دشواریها روبرو است، ولی با این حال پروژه در کل پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصد دارد.
وی تصریح کرد: در همین خصوص وزارت راه و شهرسازی در تلاش است با اتخاذ تدابیر ویژه مابقی کارهای باقی مانده طرح را تکمیل کند.
غفاری افزود: باتوجه به عقد قرارداد تأمین ۵ هزار تن ریل ملی از شرکت ذوب آهن اصفهان، عملیات ریلگذاری مسیر راهآهن چابهار- زاهدان آغازشده است.
وی افزود: عملیات اجرایی این خط ریلی به واسطه قرارگرفتن در تنها مسیرارتباطی بندری موجود در سواحل مکران که کشور را به اقیانوس هند متصل می کند و با توجه به اهمیت این شریان ارتباطی در توسعه تجارت و تبادل کالا، با سرعت و توجه ویژه درحال انجام است.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: این پروژه یکی از فنیترین و حجیمترین طرحهای ملی بوده که با ۱۵۴۰۰ متر پل ،۱۹۴۲ متر تقاطع، ۱۶۸۰۰ متر حفاری، حدود ۴۴ میلیون مترمکعب خاکبرداری، ۲۵ میلیون مترمکعب خاکریزی و ۲ میلیون مترمکعب بتن ریزی، دارای مختصات بسیار کم نظیر در میان طرح های عمرانی است.
وی در پایان گفت: امیدواریم تمام ریل مورد نیاز این خط به طول تقریبی ۶۲۸ کیلومتر توسط ذوب آهن اصفهان تولید و عرضه شود.