تاریخ: ۲۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۵۵
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۱۱۷۰۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر امورخارجه چه گذشت؟

می متالز - یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به حضور وزیر امور خارجه در جلسه امروز این کمیسیون اظهار کرد: در این جلسه بر اهمیت تقویت رایزن‌های اقتصادی در سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور تاکید شد.
در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر امورخارجه چه گذشت؟

به گزارش می متالز، مصطفی طاهری، در مصاحبه با برنامه«رویداد» با بیان اینکه محور اصلی این نشست موضوع دیپلماسی اقتصادی بود، افزود: در حال حاضر در کشور در حوزه صادرات و واردات مواد اولیه با مشکل روبرو هستیم که بخشی از آن از طریق دیپلماسی اقتصادی قابل حل است .

وی با بیان اینکه در جلسه امروز، خارج از وظایف سیاسی و امنیتی وزیر خارجه، با ایشان در ارتباط با دیپلماسی اقتصادی و تکالیفی که وزارت خارجه در این زمینه بر عهده دارد، گفتگو کردیم، ادامه داد: در این جلسه بر اهمیت هر چه بیشتر تعامل اقتصادی با کشورهای اسلامی، کشورهای همسایه و داشتن نگاه به شرق و تعامل با کشورهای جنوب - جنوب تاکید شد، چرا که تعامل اقتصادی با این کشورها هم روان تر است و هم کمتر شامل تحریم می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به پتانسیل‌های موجود در منطقه افزود: اگر ما حدود ۱۰ درصد از صادرات و واردات کشورهای منطقه را در اختیار بگیریم این موضوع باعث درآمد ۲۷۰ میلیارد دلاری برای ایران می‌شود و اگر حدود دو درصد واردات و صادرات کشورهای اسلامی در دست ما باشد به اضافه یک درصد این موضوع در ارتباط با کشورهای جنوب - جنوب، این رقم به ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند.

طاهری با بیان اینکه در حال حاضر معیار بررسی عملکرد وزارت خارجه فقط مسائل سیاسی و امنیتی نیست بلکه یکی از مسائل مهم آن اقتصادی است، خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه آقای ظریف کمک‌هایی که این کمیسیون می‌تواند به وزارت خارجه در راستای انجام وظایفش ارائه کند، مورد اشاره قرار دادند.

این نماینده مجلس همچنین با تاکید بر اینکه در این جلسه بر اهمیت فعال‌تر شدن رایزن‌های اقتصادی در سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور اشاره شد، افزود: در این جلسه قرار شد که این کمیسیون و وزارت امور خارجه از طریق معاونت دیپلماسی اقتصادی این وزارتخانه تعامل و هماهنگی بیشتر و نزدیک‌تری با یکدیگر داشته باشند.

عناوین برگزیده