به گزارش می متالز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور صبح امروز در سفر به استان قزوین به همراه هدایت الله جمالی پور استاندار، عزیزالله افضلی رییس سازمان صمت و حمیدرضا خانپور مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی قزوین از شرکت توسعه قوای محرکه تیوان در شهرک کاسپین بازدید کرد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان وجود چشم انداز روشن برای پروژه تیوان گفت: ﻃﺮح ﮐﻼن ﻣﻠﯽ ﻓﻨﺎوری و ﻧﻮآوری ﻃﺮاﺣﯽ و ﺳﺎﺧﺖ ﺧﺎﻧﻮاده ﻣﻮﺗﻮر ﭘﺮﻗﺪرت، ﮐﻢ ﻣﺼﺮف و ﯾﻮرو ۶ تیوان پروژه بی نظیری است.
سید مجتبی میرسهیل مدیرعامل شرکت توسعه قوای محرکه تیوان در خصوص زمان راه اندازی پروژه تیوان گفت: ﻃﺮح ﮐﻼن ﻣﻠﯽ ﻓﻨﺎوری و ﻧﻮآوری ﻃﺮاﺣﯽ و ﺳﺎﺧﺖ ﺧﺎﻧﻮاده ﻣﻮﺗﻮر ﭘﺮﻗﺪرت، ﮐﻢ ﻣﺼﺮف و ﯾﻮرو ۶ در راستای منویات مقام معظم رهبری که بارها به طور مستقیم به نیاز چنین محصولی اشاره کردند و در بیانات خود بهره مندی از ظرفیتهای داخلی برای ارتقای بازدهی و راندمان خودروهای تولید داخل با مصرف ۵ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ را اعلام فرمودند، این پروژه تعریف شد و دولت هم پای کار آمد تا مشکلات و موانع طرح رفع شود.
میرسهیل با اشاره به اینکه در مرحله نصب و راه اندازی ماشین آلات فاز نخست پروژه هستیم، تصریح کرد: برنامه ما این است که تا پایان سال به طور کامل فاز نخست تکمیل و راه اندازی شود و ضمن دستور معاونت علمی و فناوری رییس جمهور در خصوص ساخت و اجرای فاز دوم پروژه، سال آینده به بهره برداری میرسد.
حمیدرضا منجی رییس هیات مدیره شرکت توسعه قوای محرکه تیوان با اشاره به اینکه پروژه تیوان سبب اشتغال پایدار برای ۶۰۰ نفر به طور مستقیم میشود، بیان کرد: علاوه بر آن با شروع کار به طور غیر مستقیم اشتغالزایی برای ۴۰۰۰ نفر از تولیدکنندگان قطعات که زنجیره تامین محسوب میشوند، فراهم میگردد.
منجی در خصوص میزان اعتبار در نظر گرفته شده اظهار کرد: این طرح بزرگترین سرمایه گذاری صنعت خودرو برای ارتقاء فناوری آن در ۱۰ سال گذشته بوده که بخش خصوصی و منابع ملی را محسوب میشود و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.
گفتنی است شرکت توسعه قوای محرکه تیوان فعالیت خود را در زمینه طراحی و تولید موتور خودرو با استفاده از توانمندیها و عمق داخلی سازی آغاز کرده است. این شرکت موتورهای پرقدرت، کم مصرف و یورو ۶ تولید میکند که در آیندهای نزدیک تامین کننده اصلی نیاز خودروسازان میشود.
با ایجاد این خط تولید پیشرفته که از تکنولوژی روز دنیا بهره میبرد خودروسازان داخلی عملاً جهت تولید و طراحی خودروهای جدید مشکلی در تهیه موتور کم مصرف و پوشش دهنده استاندارد یورو ۵ و حتی یورو ۶ نخواهند داشت.