تاریخ: ۲۶ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۴
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۱۱۷۲۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن غیرفعال گیلان برای توسعه اقتصاد و عمران احیا می‌شود‌

می متالز - استاندار گیلان گفت: رونق بخشی به تولید محصولات معدنی، ایجاد تحرک و احیای معادن غیرفعال گیلان در دستور کار قرار دارد.
معادن غیرفعال گیلان برای توسعه اقتصاد و عمران احیا می‌شود‌

به گزارش می متالز، ارسلان زارع در جلسه شورای معادن استان گیلان، معادن را یکی از پایه‌های مهم جهش تولید دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب سال 99 را به‌عنوان سال جهش تولید نامگذاری کردند لذا باید از سرمایه‌های اشتغالزا مانند معادن در جهت جهش تولید و رشد اقتصاد استفاده کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت‌های استان گیلان در حوزه بهره‌برداری از معادن خاطرنشان کرد: اکتشاف، مطالعه و استعدادیابی در حوزه مذکور نیز حائز اهمیت است و باید با برنامه‌ای روشن و مناسب، فعالیت بهره‌برداران معادن را در جهت افزایش تولید، اشتغال و توسعه استان گیلان تسهیل بخشیم.

زارع به لزوم فراهم کردن شرایط و بسترهای لازم جهت نقش‌آفرینی بهره‌برداران از معادن در جهت توسعه و عمران تأکید کرد و افزود: معادن و صنایع معدنی از جمله بخش‌های مهم اقتصاد و عمران استان گیلان هستند و در کنار بهره‌برداری و استفاده از این سرمایه‌های ارزشمند باید حفظ و صیانت از محیط زیست را نیز مورد توجه قرار دهیم.

نماینده عالی دولت در گیلان به عدم تناقض میان دو مقوله حفظ محیط زیست و توسعه استان و همچنین لزوم تلفیق این دو مقوله با نگاه علمی و فعالیت کارشناسانه اشاره کرد و گفت: به‌منظور اجرای کامل قوانین و مقررات در معادن نیز می‌توان گروهی با حضور نمایندگانی از نهادهای ذی‌ربط برای نظارت و بازرسی در این بخش تشکیل داد.

استاندار گیلان اشاره به جلسه سوم تیرماه استانداران با رئیس‌جمهور افزود: پس از آن جلسه بخشنامه‌ای با محتوای شناسایی معادن بزرگ و بلاتکلیف در سطح استان‌ها 
تأکید و قرار شد کسانی‌که این معادن را در اختیار دارد برای به احیای معادن اقدام کنند و فرصت لازم نیز به آنان داده می‌شود و در صورت عدم موفقیت، معادن را آزاد کنند.

زارع به مصوبات اخیر شورای عالی معادن مبنی بر واگذاری بخشی از اختیارات این شورا به استان‌ها اشاره کرد و گفت: هدف از این مصوبه، رونق بخشی به تولید محصولات معدنی، ایجاد تحرک و احیای معادن غیرفعال است لذا لازم است که از ظرفیت‌های مصوبه در گیلان استفاده کنیم و در جلسات کارشناسی بیشتری در این زمینه برگزار شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اشاره به ضرورت ایجاد سامانه پنجره واحد برای صدور و پیگیری استعلامات در حوزه معادن تصریح کرد: ایجاد این سامانه قطعاً شفافیت و تسریع در انجام امورات حوزه معادن را به‌همراه دارد و دستگاه‌های اجرایی نیز مکلف می‌شوند که امور محوله را به‌صورت مستمر پیگیری کنند.

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی برای صدور مجوزهای بهره‌برداری از معادن در گیلان هماهنگی بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

خلیل بهروزی‌فر نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: استفاده بهینه از ظرفیت معادن و دقت در تمدید مجوز بهره‌برداری از این منابع ارزشمند از جمله مسائلی است که باید مورد توجه باشد.

عناوین برگزیده