تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۰
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۱۱۸۰۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شرکت مشاور سرمایه گذاری مطرح کرد:

چالش های جدید بورس با اختلال هسته معاملات و نقدینگی بی سابقه

می متالز - روند معاملات امروز بازار سهام با ادامه رکوردشکنی شاخص همراه شد اما بورس به دلیل تداوم اختلال هسته معاملات و ورود نقدینگی بی سابقه با چالش های جدیدی مواجه است.
چالش های جدید بورس با اختلال هسته معاملات و نقدینگی بی سابقه

به گزارش می متالز، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز این هفته بازار سهام اعلام کرد: در پایان معاملات امروز و بدون لحاظ معاملات "خساپا" ، شاخص کل با افزایش 59 هزار و 770 واحدی به کانال یک میلیون و 924 هزار تایی رسید.

نماد‌های " شپنا، فولاد و فارس " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 19.1 و 6.9 هزار میلیارد تومان بود.  بیشترین ارزش معاملات متعلق به نمادهای "فولاد و شپنا " با 2 و 1.3 هزار میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی "وبملت، وبصادر" دیروز جهت برگزاری مجمع سالانه متوقف شدند. امروز "وتجارت" خریداران قوی داشت و با صف خرید به کار پایان داد. در گروه فلزات، "فولاد" در سقف قیمتی معامله شد و  "فملی" نیز دیروز جهت برگزاری مجمع سالانه متوقف شد.

در پالایشی‌ها "شپنا" در بازگشایی امروز با تقاضای سنگین مواجه شد و در نهایت با 18.9 درصد مثبت به کار پایان داد. نمادهای "شبندر، شتران " نیز بابت برگزاری مجمع سالانه متوقف هستند.  امروز نماد "خودرو" به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد.

با ادامه ورود نقدینگی به بازار سهام و افزایش تقاضا، انتظار می رود شاخص کل به سمت 2.2 میلیون واحد حرکت کند اما همچنان یکی از مصائب این روزهای بورس، اختلال و کندی سیستم‌های معاملاتی است. تداوم اختلال در هسته معاملات بورس تهران همزمان با ورود نقدینگی بی سابقه به این بازار به اوج رسیده است.

فعالان بازار سرمایه معتقدند اگر پافشاری مدیران بورس بر تصمیمات درباره نحوه انجام معاملات ادامه داشته باشد و سیستم جایگزینی برای تقویت هسته معاملات تعریف نشود، روند انجام معاملات از روال عادی خارج شده و بزودی بازار سرمایه با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شود.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

در اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها با نوسان اندک سبز پوش بودند. مس در محدوده 6443 دلار، روی به 2183 و هر انس طلا به 1813 دلار رسیدند. هر بشکه نفت برنت نیز در محدوده 42.89 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI نیز به 40.5 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 23 هزار و 100 تومان معامله می‌شود. امروز صرافی ملی نرخ فروش دلار را 22 هزار و 800 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 10 میلیون و 700 هزار تومان گزارش شده است. 

بررسی چند رویداد:

سعید زرندی معاون وزارت صنعت گفت: سازمان امور مالیاتی برای شرکت‌هایی که در سال ۹۹ وارد بورس شوند و حداقل ۲۵ درصد از سهام شرکت را بصورت شناور عرضه کنند، متعرض حساب‌های سنوات گذشته نخواهد شد و این مشوق و فرصت فقط تا انتهای سال ۹۹ معتبر بوده و لازم است شرکت های تولیدی از این فرصت بهره مند شوند.

مصوبه افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌ها به ۲۵ درصد ابلاغ شد که بر اساس آن کلیه دستگاه های اجرایی مکلفند همکاری لازم را با وزارت اقتصاد در افزایش سهم شناور آزاد حداقل به میزان 25 درصد شرکت های تابع اعم از شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی و سازمان ها و صندوق های بازنشستگی مطابق قوانین سازمان بورس به عمل آورند.

رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد: به دنبال افزایش تسهیلات خرید مسکن و کاهش سود این وام‌ها از ۱۸ درصد به حدود ۹ تا ۱۲ درصد هستیم.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش ۸۵۴۷ ریالی به دلار ۱۷۹۴۴۹ ریالی اعلام شد.

شرکت ایران خودرو از افزایش نرخ فروش محصولات و انواع خودرو بطور میانگین ٣٢ درصد خبر داد.

مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت گفت: در بخش کالاهای اساسی نزدیک به ۴ میلیون تن کالا در بنادر و گمرکات وجود دارد و بدون وقفه کالاهای داخل تامین می‌شود البته اولویت با تولید داخل است و تنها کسری را از آن جبران می‌کنیم.

پایگاه خبری فوربس توافق چین و ایران را یک ضربه محکم به جایگاه آمریکا در غرب آسیا و یک عقب‌گرد دیگر از سطح نظام جهانی خواند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد