تاریخ: ۲۵ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۷
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۱۱۸۳۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

افزایش نرخ مالیات بر خانه های خالی، بازار مسکن را تا حدودی سامان می دهد

می متالز - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است افزایش نرخ مالیات بر خانه های خالی منجر به کاهش قیمت ها و ساماندهی بازار مسکن می شود.
افزایش نرخ مالیات بر خانه های خالی، بازار مسکن را تا حدودی سامان می دهد

به گزارش می متالز، حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرح دوفوریتی اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم درباره افزایش نرخ اخذ مالیات از خانه های خالی را یکی از راهکارهای ساماندهی بازار مسکن دانست و گفت: کلیات طرح اخذ مالیات از منازل خالی مناسب است اما باید در جزئیات اصلاحاتی انجام شود، مشابه این طرح در کشورهای دیگر هم اجرا شده و نتیجه مناسبی نیز داشته است البته در اجرا این طرح باید سازوکارهای درست انتخاب و زیرساخت های موردنیاز ایجاد شود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه همزمان با ساخت منازل و واحدهای مسکونی، سند مالکیت و تفکیکی صادر نمی شود و مدت ها و شاید بالغ بر یک سال پس از گذشت ساخت منزل، سند مالکیت صادر می شود، لذا تشخیص خالی بودن منزل به علت نداشتن سند مالکیت و یا گواهی پایان کار مشکل و راه فرار را فراهم می شود که در چنین مواقعی ممکن است مالکان نداشتن سند و پایان کار را اماره و قرینه ای بر عدم تکمیل ساختمان معرفی کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی مسکن به یکی از دغدغه های مردم تبدیل شده است، افزود: اگرچه ممکن است جزئیات طرح دوفوریتی اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم درباره افزایش نرخ اخذ مالیات از خانه های خالی ایراداتی داشته باشد اما در هر صورت می تواند موجب کاهش قیمت ها شود و زمینه هدایت نقدینگی سرگردان به سمت تولید را نیز فراهم می کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه می توان با اخذ مالیات از خانه های خالی بازار مسکن را تا حدودی سامان داد و از واسطه گری جلوگیری کرد، اظهار کرد: اجرای طرح دوفوریتی اصلاح ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم درباره افزایش نرخ اخذ مالیات از خانه های خالی ظرفیتی برای خانه دار کردن مردم است، زیرا بانک اطلاعاتی جامعی از تعداد مساکن خالی به دست خواهد آمد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: اگرچه افزایش نرخ مالیات از خانه های خالی طرحی متناسب با شرایط کنونی است اما باید با دقت بر نحوه اجرای آن نظارت کرد.

عناوین برگزیده