به گزارش می متالز، ازدحام در بنادر نفتی سواحل شرقی چین هزینه شرکت های کشتیرانی و واردکنندگان نفت را افزایش داده و احتمالاً در ماه اوت هم ادامه خواهد داشت. تحلیلگران انتظار دارند ورود محمولههای نفت خام به چین رکورد دیگری در این ماه بزند.
در شرایطی که پالایشگاه ها و اپراتورهای بنادر در استان شاندونگ چین به سرعت منابع ذخیره سازی جدید می سازند، ورود محموله های نفت خام، تاسیسات نفتی در این بنادر را با مشکل مواجه کرده است. شاندونگ مرکز فعالیت پالایشگاهی در چین است.
انتظار می رود ورود محموله های نفتی به چین در ماه جولای ۱۴.۴ میلیون بشکه در روز افزایش داشته باشد که بسیار بالاتر از رکورد واردات ۱۲.۹ میلیون بشکه در روز در ماه ژوئن است. چین بزرگترین وارد کننده نفت دنیاست.
چین در ماه آوریل همزمان با سقوط قیمت نفت به پایین ترین رقم طی چند دهه گذشته، مقادیر بالایی از محمولههای نفتی را خریداری کرد تا در ماه های آینده تحویل بگیرد.
تا بیست و سوم جولای، ۱۲۰ میلیون بشکه نفت خام در بنادر چین منتظر تخلیه بودند. این رقم در اوایل جولای حدود ۸۰ میلیون بشکه بود.
ذخایر نفت خام تجاری در چین تا پایان ژوئن به ۱.۱۲ میلیارد بشکه رسیده بود که برای سه ماه فعالیت پالایشگاههای چین با سطح فعالیت ۲۰۱۹ کافی است.
در شرایطی که واردات نفت به چین افزایش مییابد، پالایشگاهی این کشور فعالیت خود را پایین آورده اند. تحلیلگران میگویند تقاضا برای سوخت متوقف شده که باعث افزایش ذخایر محصولات نفتی میشود. حاشیه سود پالایشگاهی به خاطر قیمت بالاتر نفت کاهش یافته است.
متوسط نرخ مصرف در پالایشگاه های مستقل در شاندونگ به ۷۴ درصد رسیده است. تحلیلگران و مقامات بنادر در چین تخمین میزنند اگر نفت ذخیره شده در تانکر های شناور به تاسیسات ساحلی راه یابند، ازدحام در بنادر چین در ماه اوت و یا حتی سپتامبر هم ادامه می یابد.
تخلیه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون بشکه ذخایر شناور نفت ۲ ماه طول میکشد. پالایشگاه های مستقل همین حالا هم خرید نفت خام برای تحویل در ماه های اوت و سپتامبر را کاهش داده اند.