تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۴۵
بازدید: ۶۲۳
کد خبر: ۱۱۹۶۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
صعود 50 درصدی قیمت کاتد در بورس کالا

قیمت کاتد در 11 ماه 11 میلیون تومان بر هر تن رشد داشت

می متالز - به‌نظر می‌رسد که سال جاری برای تولیدکنندگان مس به‌ویژه شرکت ملی صنایع مس ایران بسیار رضایت‌بخش بوده است؛ چرا که قیمت این فلز از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 50 درصد رشد داشته و در سایه این رشد چشم‌گیر، میزان فروش این شرکت و حتی شرکت‌های تولیدکننده مفتول نیز افزایش یافته است.
قیمت کاتد در 11 ماه 11 میلیون تومان بر هر تن رشد داشت

به گزارش می متالز، قیمت مس در بازارهای جهانی با رشد قابل توجهی مواجه بوده؛ چرا که روند عرضه و تقاضای مس در بازارها حاکی از آن است که طی سال‌های آینده مس با کسری عرضه مواجه خواهد شد و همین موضوع زمینه را برای رشد چشم‌گیر قیمت مس در سال 2017 و ابتدای سال 2018 فراهم کرده است. ضمن اینکه عیار معادن مس نیز در حال کاهش و به تبع آن قیمت تمام‌شده تولید نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه رشد قیمت مس بسیار محتمل خواهد بود. با این شرایط، روند قیمت مس در بازارهای جهانی حاکی از آن است که از ابتدای سال جاری قیمت مس بیش از یک هزار و 500 دلار بر تن رشد داشته است. به‌‌طوری که در فروردین ماه قیمت این فلز حدود 5 هزار و 500 تا 5 هزار و 600 دلار بر تن در نوسان بود و در مواقعی حتی به 6 هزار دلار بر هر تن نیز نزدیک شد، اما با یک روند افزایشی، قیمت مس از ماه جولای شدت یافت و طی 3 نوبت به بیش از 7 هزار دلار بر هر تن رسید و  قیمت مس طی چندین سال گذشته رکورد زد. هم اکنون نیز در پایان بهمن ماه و در اوایل اسفند، قیمت این فلز بالای 7 هزار دلار بر هر تن است.

این روند افزایشی در بازار ایران نیز اتفاق افتاد. با این تفاوت که در ایران نرخ ارز نیز به‌عنوان یک عامل تأثیرگذار محسوب می‌شود. در واقع ترکیب نرخ ارز و نرخ جهانی قیمت مس در 11 ماه گذشته باعث شده‌اند تا قیمت این فلز در بازار داخلی رشد 50 درصدی را تجربه کند. نرخ ارز در ابتدای فروردین ماه حدود 3 هزار و 700 تومان در بازار آزاد بود، اما در هفته پایانی بهمن ماه به بیش از 4 هزار و 800 تومان رسید. و این به معنی رشد 30 درصدی در قیمت ارز در بازار داخلی  است. بدین ترتیب با رشد 30 درصدی در قیمت ارز داخلی و رشد 25 درصدی قیمت مس در بازارهای جهانی، قیمت مس کاتدی در بازار داخلی و بورس کالا با رشد 50 درصدی مواجه شده است. نمودار 1 نیز حاکی از آن است که طی 11 ماه گذشته قیمت مس تنها در اردیبهشت ماه با رشد مواجه نشد و افت را تجربه کرد. قیمت مس در ابتدای سال جاری در بورس کالا 214 میلیون و 418 هزار ریال به‌ازای هر تن بود. در حالی که در بهمن ماه این میزان به 324 میلیون و 409 هزار ریال به ازای هر تن رسید. بدین ترتیب رشد 110 میلیون ریالی قیمت مس در 11 ماه حاصل شد.

عناوین برگزیده