تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۵۰
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۱۲۰۷۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مبادلات تجاری سیستان و بلوچستان با کشورهای هدف به بیش از 1 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید/ تراز مثبت تجارت خارجی

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان، گفت: مبادلات تجاری سیستان و بلوچستان در سال 98، از 1 میلیارد و 500 میلیون دلار گذشت و تراز تجارت خارجی استان مثبت ارزیابی می شود.
مبادلات تجاری سیستان و بلوچستان با کشورهای هدف به بیش از 1 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید/ تراز مثبت تجارت خارجی

به گزارش می متالز، داوود شهرکی در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و شورای ساماندهی مبادلات مرزی گفت: در سال 98 کالاهایی به ارزش یک میلیارد و 75 میلیون دلار از استان به کشورهایی از جمله افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و امارات صادر شده، به گونه ای میزان واردات کالا از طریق گمرکات و بازارچه های مرزی استان 427 میلیون دلار بوده است.

وی افزود: سهم صادرات استان از کل مبادلات مرزی 72 درصد وتراز تجاری استان مثبت 648 میلیون دلار می باشد .

شهرکی در ادامه گفت: بر اساس هدفگذاری صادرات غیر نفتی استان در سال 98 میزان صادرات استان 803 میلیون دلار برآورد شده بود که این میزان 21 درصد رشد داشته و به بیش از 1 میلیارد و 70 میلیون دلار رسید.

 

تحقق 37 درصدی صادرات استان در سه ماهه ابتدایی سالجاری

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته جهت سال 99 میزان صادرات 1 میلیارد و 7 میلیون دلار تعیین شده و با توجه اقدامات اجرایی صورت پذیرفته در سه ماهه سالجاری صادرات 372 میلیون دلاری از استان انجام و در این مدت حدود 37 درصد از کل برنامه یکساله هدف تحقق یافته است.

شهرکی تعیین فهرست اقلام تجاری و پیگیری انعقاد تفاهم نامه تعرفه ترجیحی، حذف عوارض صادراتی صادراتی سنگ های تزیینی(گرانیت)، احیا و ابقا بازارچه مرزی پسابندر چابهار، ایجاد پایانه های صادراتی آبزیان و کانی های معدنی و سوخت و گاز و پتروشیمی در چابهار و میرجاوه، بازنگری در فهرست اقلام مرزنشینان را از جمله پیشنهادت استان برای افزایش میزان مبادلات تجاری عنوان کرد.

 

برقراری مجدد بیمه تامین اجتماعی راهکار حمایت از هنر صنعت فرش دستباف استان

داوود شهرکی به حضور فرح ناز رافع رییس مرکز ملی فرش ایران در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی به موضوع هنر صنعت فرش دستباف اشاره کرد و گفت: فرش دستباف سیستان در سال 94 ثبت جهانی گردید و هم اکنون 6500 بافنده در استان شناسایی شده اند.

وی گفت: از تعداد کل بافندگان فرش دستباف استان فقط 1110 نفر دارای بیمه می باشند که رقم قابل قبولی نیست و عدم برقراری بیمه تامین اجتماعی که از سال 93 قطع گردیده یکی از مسایل و مشکلات بافندگان استان می باشد و برقراری مجدد ان می تواند در توسعه این هنر صنعت نقش تاثیر گزاری داشته باشد و میزان 2000 متر بافت کنونی در سال فزایش یابد.

شهرکی عدم برقراری بیمه تامین اجتماعی، نداشتن بازار فروش فرش دستباف و عدم تخصیص اعتبار جهت برگزاری دوره های اموزشی فرش دستباف را از جمله مشکلات و حمایت از قالیبافان استان جهت مشارکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی، برقراری مجدد بیمه تامین اجتماعی و اموزش هدفمند قالیبافان را از جمله پیشنهادات برای توسعه هنر صنعت فرش دستباف عنوان کرد.

عناوین برگزیده