به گزارش می متالز، بهمن ماه امسال پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد در واکنش به اعتراضات خودروسازان مبنی براینکه استانداردهای جدید خودرویی غیر معقول بوده و حتی بنز هم امکان پاس کردن آنها را ندارد گفته بود" این موضوع اصلاً درست نیست و بیان آن غیرمنطقی است چرا که استانداردهای جدید مطابق استانداردهای اروپا تهیه و خودروسازان ملزم به اجرای آن هستند. باید تأکید کنم با توجه به برنامه ارتقا استانداردهای خودرو در دی ماه امسال تولید 25 مدل خودرو متوقف شده و در سال 97 هم تعداد خودروهایی که مجوز تولید نخواهند داشت بیشتر میشود".
وی با اعلام اینکه خودروسازان در جریان اجرایی شدن استانداردهای 85 گانه خودرو بودند اما اینکه چرا به این موضوع توجه نکردهاند خود جای سوال دارد، افزود: استانداردهای جدید خودرو با حضور وزیر وقت صنعت و تمام مدیران خودروساز در شورای گذاری خودرو به تصویب رسیده است، البته باید تأکید کنم استانداردهای ٨٥ گانه جدید خودرو در شورای عالی استاندارد نیز به تأیید نهایی رسیده بود.
با وجود موضعگیری رسمی رئیس سازمان استاندارد، همچنان خودروسازان بر عدم اجرایی شدن این استانداردها تأکید داشتند و نعمت بخش رئیس انجمن خودروسازان با اعلام اینکه در صورت اجرایی شدن استانداردهای 85گانه خودرو حداقل تولید 800هزار خودرو متوقف خواهد شد، معتقد بود، خودروسازان سالانه حدود یکمیلیون و 400هزار دستگاه خودروی سواری تولید میکنند که توقف 800هزار دستگاه بهطور حتم آسیبهای جدی را به صنعت قطعهسازی کشور وارد خواهد کرد.
جدی شدن اجرای استانداردهای 85 گانه خودرو در نهایت باعث شد تا مدیرعامل ایران خودرو به صورت جدی خواستار تجدید نظر در این موضوع شود. یکه زارع گفته بود، "بنز و هیوندا اعلام میکنند که استانداردهای ایران را نمی توانند رعایت کنند، آیا آنها بعنوان دو برند برتر خودرویی اشتباه می کنند و ما در ایران درست فکر می کنیم؟ این نشان می دهد اشکال از ماست ، اشکال ما این است که همه کارها را می خواهیم جهشی انجام دهیم ".
حال علیرغم تمام تأکیدات سازمان استاندارد برعدم تجدید نظر در استانداردهای 85 گانه خودرو، امروز صالحی نیا معاون وزیر صنعت خبر بازنگری این استانداردها را اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه برخی از استاندارهای 85 گانه تشویقی است و حتی خودروسازان مطرح هم آنها را در تولیدات خود رعایت نمی کنند، افزود: انتقادات درست است چرا که بعضی از این استاتداردها به دلیل نبود زیر ساخت ها امکان اجرایی شدن ندارد. بر همین اساس با اولویت رعایت ایمنی خودروها رایزنی هایی برای تجدیدنظر در اجرای استاندارهای 85 گانه خودرو انجام شده است.
وی تصریح کرد: به دستور وزیر صنعت قرار شده خودروسازان اسناد خود را برای بررسی استانداردها ارائه کنند تا یک تعادل میان استانداردهای اختیاری و اجباری به وجود بیاوریم.