تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۴۷
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۱۲۰۹۷۳

شکوفایی صنعت ریلی با رشد حمل بار از معادن

می متالز - حمل بار در مقیاس بالا فقط از طریق راه آهن توجیه فنی و اقتصادی دارد و راه آهن یزد و کرمان در ایجاد بسترهای لازم برای صنایع موجود در این استان ها عملکرد خیلی خوبی دارند.
شکوفایی صنعت ریلی با رشد حمل بار از معادن

به گزارش می متالز، با استمرار تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، شاهد رشد مشارکت بخش خصوصی در حوزه ریلی بوده ایم. اگرچه این رشد و توسعه هنوز محقق نشده است  و تحریم ها ضربات جبران ناپذیری بر پیکره اقتصاد کشور وارد آورده اما طبق آمار تا امسال، سهم ریل در حمل بار در کشور تنها 5/11 درصد و در حمل و نقل مسافر ‌حدود ۸ درصد بوده است و امسال تاکنون ۵.۱ میلیون تن بار با شبکه ریلی در کشور جابجا شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد در تناژ و ۱۶ درصد در تن کیلومتر شاهد افزایش این جابجایی هستیم. این ارقام نشان دهنده ارتقای سهم ریل از حوزه باری خواهد بود.

مدیرکل راه‌آهن یزد مهمترین دلیل افزایش سهم ریل از بار کشور را افزایش حجم حمل از چشمه های بار معدنی عنوان کرد.

سید مصطفی داوودی در اینباره افزود: حمل بار در مقیاس بالا فقط از طریق راه آهن توجیه فنی و اقتصادی دارد و راه آهن یزد و کرمان در ایجاد بسترهای لازم برای صنایع موجود در این استان ها عملکرد خیلی خوبی دارند.

داوودی اضافه کرد: تن کیلومتر بار خالص حمل شده از طریق خطوط ریلی از ابتدای امسال، نسبت به مدت مشابه پارسال، سه درصد رشد داشته است. وی خاطرنشان کرد: با فراهم کردن زیرساخت ها، پیش بینی می شود که در ماه های پیش رو، روند رو به رشدی را در حمل بار منطقه شاهد باشیم.

گفتنی است که از مراکز معدنی این نقطه از کشور، فولاد زرند، فولاد بوتیا، گل گهر سیرجان و مجتمع جلال آباد به راه آهن سراسری در حال انجام و برخی از آن‌ها به پایان رسیده است. راه‌آهن یزد با سهم حدود ۴۰ درصد حمل‌ و نقل بار ایران در ۱۸ سال گذشته در جایگاه نخست کشور قرار دارد. چراکه بیش از ۸۰ درصد موادمعدنی و افزون بر ۷۰ درصد بارهای ترانزیتی کشور از این استان عبور می‌کند.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده