به گزارش می متالز، در این طرح که با عرضه پنج محصول پرتقاضای این شرکت اجرا شده است، شرایط سابق برای ثبتنام در طرح نخست فروش فوقالعاده و پیشفروشها همچنان باقی است، در راستای برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برای حذف واسطهگران و سودجویان در فرآیند فروش، محدودیتهایی همچون اختصاص هر دستگاه خودرو به یک شماره ملی، عدم خرید خودرو طی ۴۸ ماهه اخیر از ایران خودرو و سایپا، دارا بودن سن حداقل ۱۸ سال و ارائه گواهینامه رانندگی لحاظ شده است. ضمن اینکه در این طرح در لیست شرایط، نداشتن پلاک فعال در خانواده لحاظ شده است. این شرط، سوالات و گلایههای زیادی را برای مشتری ایجاد کرده است. بهعنوان مثال، یکی از شهروندان میگوید:چرا پراید مدل ۸۴ پدر من که در یک شهر دیگر است، باید مانع ثبتنام من برای خرید از کارخانه باشد؟ شهروند دیگری میگوید: این چه روندی است که یک خانواده شش نفری باید از خودروی ۱۵ سال پیش استفاده کنند و اگر خودروی جدید بخواهند، باید با قیمتهای گزاف از بازار آزاد نیاز خود را تامین کنند؟ آیا اعضای این خانواده مشتری واقعی به حساب نمیآیند؟ همچنین یکی دیگر از شهروندان میگوید: در حال حاضر پدر من پیکانی دارد که مدل ۸۳ است؛ گناه من چیست که نمیتوانم خودرو ثبت نام کنم؟
در حال حاضر مشکل بسیاری از شهروندان این است که خانوادهای بیش از سه نفر هستند و یک خودروی بیش از ۱۰ سال کارکرد دارند. آنها میگویند چون پلاک فعال است، از ثبتنام خودروی جدید محرومند. از سوی دیگر اگر بخواهیم خودروی فعلی را که فرسوده به حساب میآید، بفروشند و در ثبت نام جدید شرکت کنند، تضمینی بابت برنده شدن در قرعهکشی وجود ندارد. هرچه هست، از این دست سوالات و گلایهها در بین شهروندان زیاد است.