تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۵۳۰
کد خبر: ۱۲۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

خراسان‌ جنوبی «طلایی» و «مسی» شد/ ذخیره 100 میلیون‌تنی مس

می متالز - معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی کشور، از کشف نخستین کمربند مس و طلا در استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: براساس این اکتشافات، ذخیره استان 20 تن طلا و 100 میلیون تن مس است.
خراسان‌ جنوبی «طلایی» و «مسی» شد/ ذخیره 100 میلیون‌تنی مس

بهروز برنا معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی کشور در دیدار با معاون امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان این مطلب و با اشاره به ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خراسان جنوبی در بخش زمین‌شناسی،‌ اظهار داشت: خراسان جنوبی سومین استان بزرگ کشور است که نُه درصد از مساحت کشور را در برمی‌گیرد و در حال حاضر چهار درصد از ذخایر قطعی معدنی کشور در خراسان جنوبی است.
معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی کشور همچنین از وجود شش درصد ذخایر قطعی کشور در استان خبر داد و گفت: علاوه بر این، خراسان جنوبی دارای برخی از مواد معدنی ازجمله منیزیت، گل سفید، نیکل، بازالت و سنگ‌نماست که در استان‌های دیگر وجود ندارد.
برنا با بیان این‌که اکتشافات نوین در این استان انجام شده است، بیان کرد: در دهه 80 در سه برش اولویت‌دار و پنج لایه اطلاعاتی، کارهای مطالعاتی در این استان انجام شد.
وی با بیان این‌که خوسف- فردوس به طول 27هزار کیلومتر مربع، آیسک- شارقنج- فردوس، گزیک- آهنگران ازجمله این برش‌هاست، اظهار داشت: این اکتشافات نوین سبب شد که برای اولین‌بار کمربند مس و طلا در این استان کشف شود و این منطقه در ردیف مناطق طلایی و مسی کشور قرار گیرد.
معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی کشور با بیان این‌که براساس این اکتشافات 20 تن طلا و 100 میلیون تن مس ذخیره استان است، افزود: البته این داشته‌های معدنی استان نیست و به‌طور قطع درصورتی‌که مطالعات و فعالیت‌های اکتشافی ادامه پیدا کند، نتایج بهتری حاصل می‌شود.
برنا همچنین از انجام مطالعات اکتشافاتی در فردوس به طول هفت‌هزار کیلومتر‌مربع خبر داد و افزود: پیرو تفاهم‌نامه سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و سازمان زمین‌شناسی در پهنه حیدرآباد، بیشه و عشق‌آباد، 933 کیلومتر مربع اکتشافات را در دستور کار قرار دادیم که در حال انجام است.

کشف 10 محدوده امیدبخش

وی اضافه کرد: براساس این اکتشافات توانسته‌ایم 10 محدوده امیدبخش شامل ذخایری از طلا، مس، نیکل، آهن، قلع و تنکستن را کشف کنیم که این نتایج سبب شده که اکیپ‌ها وارد فاز اکتشافات تفضیلی نیز شوند.
وی افزود: براساس این اقدامات، تاکنون پنج معدن را به مرحله گواهی کشف رسانده‌ایم و امیدواریم با انجام تکمیل اقدامات اکتشافی، چند معدن دیگر در این منطقه به مرحله گواهی کشف برسند.
معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی کشور با بیان این‌که علاوه بر مس و طلا، روی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، مصالح ساختمانی، نما و معادن متروکه نیز کارهای اکتشافی انجام شده است، گفت:  از اگر صنایع معدنی خراسان جنوبی در راستای کشفیات سازمان زمین‌شناسی پیش رود در آینده شاهد شکوفایی اقتصادی این استان خواهیم بود.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده