به گزارش می متالز، محمد اسلامی تصریح کرد: درخصوص مسکن فرهنگیان اقدامات خوبی انجام گرفت و توافقات مناسبی با وزارت آموزش و پرورش داشتهایم. براساس اعلام انجام گرفته ۷۵ هزار نفر از فرهنگیان شاغل و بازنشسته که فاقد مسکن هستند، احراز صلاحیت شدهاند.
عملیات اجرایی نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده و آموزش و پرورش نسبت به تامین آورده اولیه اقدام کرده است. بانک مسکن هم تسهیلات در اختیار قرار میدهد که امیدواریم گام مناسبی در جهت مسکن فرهنگیان برداشته شود. وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه ساخت مدرسه یک تکلیف اجتماعی و فردی است و وزارت راه و شهرسازی بهعنوان یک نهضت به این موضوع اهتمام ویژهای دارد، افزود: توسعه فضای آموزشی کشور باید یک تکلیف فردی و اجتماعی دانسته شود. با توجه به اینکه خیرین آماده هستند، این مساله که ظرفیت استفاده از این اقدام خداپسندانه با عدم تخصیص زمین وجود ندارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست.وی افزود: لازم است فهرست این افراد به وزارتخانه انتقال داده شود تا مورد بررسی قرار گیرد. در بعضی نقاط، بحران زمین وجود دارد، اما در شهرهای جدید در سال ۹۹ حدود ۴۵ مدرسه جدید تحویل داده شده و آمار مدارس تحویل داده شده به ۱۴۱ مدرسه رسیده است. این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: حدود ۳۷ تا ۳۸ مدرسه در سال ۹۷ و ۳۰ مدرسه هم در سال ۹۸ تحویل شده است. در شهر جدید پردیس چند مدرسه آماده بوده که منتظر اقدام آموزش و پرورش برای تکمیل و تجهیز است تا کادر آموزشی در آن مستقر شود. در این زمینه شاهد یک نهضت ساخت مدرسه بودهایم.
وی گفت: در برخی نقاط متاسفانه به دلایلی عقبماندگی وجود دارد اما در بخش شهرهای جدید تا پایان سال جاری ۱۴۱ مدرسه در شهرهای جدید ساخته و تحویل شده و بخشی هم در حال ساخت است. در این زمینه ۹۱ واحد از این ۱۴۱ مدرسه در ۲ سال اخیر و از دهه فجر ۹۷ تا پایان سال ۹۹ احداث شده که نشان از اراده و عزم وزارت راه و شهرسازی در برطرف کردن کاستیهای سرانه آموزش است. در شهر جدید پردیس هیچ مشکلی برای ساخت مدرسه وجود نداشته و با توجه به ساخت مدارس جدید کمبودی از این منظر نخواهیم داشت. در تهران سرانه آموزشی وضعیت متفاوتی دارد. بهعنوان مثال در منطقه ۲۲ که کمبود مدرسه وجود دارد، یکسری اتفاقاتی رخ داده که قرار است یک کارگروه ویژه موارد را بررسی کند تا در جاهایی که نیاز مبرم است، مشکل هرچه سریعتر برطرف شود.وی افزود: متاسفانه در منطقه ۲۲ شاهد تصرف زمینهای دولتی بدون ضوابط قانونی بودهایم که به هیچ وجه با آنها برخورد جدی انجام نگرفته است. قطعا تمهیداتی اندیشیده خواهد شد و از طریق مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران این موضوع را دنبال میکنیم تا مشکل کمبود فضای آموزش و پرورش حل شود. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافقات خوب انجام گرفته برای تغییر به نحو احسن و تغییرات کاربری برای افزایش سرانههای آموزشی کشور، اظهار کرد: باید برای تامین زمین و افزایش سرانهها به آموزش و پرورش کمک شود. به همین خاطر در برخی نقاط مدنظر این وزارتخانه که زمین وجود ندارد باید خرید زمین انجام بگیرد و قرار است با یک کار مشترک بین این دو وزارتخانه این کاستیها جبران شود.
محمد اسلامی با بیان اینکه طرح ساخت مجتمعهای بزرگ آموزشی مورد حمایت وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، اظهار کرد: یکی از موارد مهم استفاده از ظرفیتهای وزارت آموزش و پرورش در توسعه مهارتها در رشتههای کارودانش و هنرستان است که مشاغل مختلف و زیادی وجود دارد. وی ادامه داد: در بحث تحول بنیادین آموزش و پرورش و در بحث توسعه مهارتهای کاری و زندگی، باید بتوان مشاغل متنوعی که در حوزههای عمرانی و حمل و نقل وجود دارد، در کتب درسی گنجانده و در این مسیر مشارکت داشته باشیم. به این شکل این مساله میتواند به تربیت نیروی انسانی از پایه هنرستان و مدارس کارودانش منجر شود تا افراد سلسله مراتب رشد خودشان را در این مسیر طی و با بهرهگیری از فرصتها، کسب مهارت داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: روند توسعه آموزش و پرورش در نگاه کلی رشد را نشان میدهد و به جز موضوع مدرسهسازی در یکی، دو سال اخیر ۲ تا ۳ هزار میلیارد صرف امور زیربنایی و روبنایی شده که مدرسهسازی یکی از این موارد است. پیش از این خانهها در مسکن مهر هیچ سرانهای نداشت اما حجم زیادی از منابع تامین و پروژههای متعددی برای پشتیبانی از زندگی مردم تهیه شد. این کار یک رسالت است و همچنان ادامه و گسترش خواهد یافت.