تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۱۲۱۴۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دولت از تکمیل چرخه استحصال معدن حمایت می کند

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از فعال کردن صنایع پایین دستی و شهرک تخصصی مس در این استان خبر داد و گفت: از هرنوع فعالیتی که موجب تکمیل چرخه استحصال در بخش معدن شود، حمایت می کنیم.
دولت از تکمیل چرخه استحصال معدن حمایت می کند

به گزارش می متالز، حبیب امین زاده روز پنجشنبه در نشست مشترکی با فرماندار شهرستان ورزقان و جمعی از صاحبان معادن منطقه با هدف بررسی مسائل و مشکلات واحدهای معدنی و رفع موانع پیش رو، با اشاره به اولویت سازمان در توسعه معادن و صنایع معدنی در سال جهش تولید بر استفاده از توانمندی سرمایه گذاران بخش خصوصی و پیمانکاران داخلی در این بخش ها تأکید کرد.

وی با توجه به ذخایر عظیم معدنی منطقه و کمترین آسیب پذیری از تحریم های ظالمانه و در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص جلوگیری از خام فروشی، از سال جاری به عنوان سال توسعه معادن و صنایع معدنی در استان آذربایجان شرقی یاد کرد.

امین زاده از هم افزایی و همکاری مطلوب دستگاه های متولی استان و همچنین تعامل سازنده بهره برداران معادن به عنوان پیشران توسعه این صنعت بزرگ، اشتغال زا و ارزآور نام برد و افزود: با همت عمومی طی هفته گذشته با اقداماتی که از طریق دستگاه های اجرایی بویژه فرمانداری شهرستان و همکاری مطلوب بهره بردار معدن اندریان انجام شده است گزارش ها و چشم انداز خوبی از معدن یاد شده متصور هستیم.

وی با تأکید بر الزام صاحبان معادن در رعایت تمامی دستورالعمل ها و مقررات حفاظتی و امنیتی، منابع طبیعی، مسائل زیست محیطی، و همچنین اجرای دقیق و شفاف قانون معادن، گفت: نظارت های مستمر در خصوص رعایت دقیق ضوابط مجوزهای صادره سازمان صمت در زمینه میزان استخراج و جلوگیری از برداشت های غیر مجاز، فرایند استحصال، جلوگیری از خام فروشی، پرداخت حقوق دولتی و مشارکت ها و مسوولیت های اجتماعی صاحبان معادن انجام می شود.

امین زاده از آمادگی فعالان اقتصادی بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تبریز برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی معدن خبر داد و افزود: تحقق مباحث مربوط به احیا و راه اندازی واحدهای فرآوری، ذوب و تولید مس کاتد در جهت ایجاد اشتغال پایدار و توسعه منطقه پیگیری می شود و حضور پیمانکاران داخلی و استفاده از ظرفیت توانمند شرکت های ایرانی در اولویت است.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی هم بر پرهیز از توجه به شایعات در فضای مجازی در خصوص منابع معادن مهم استان نظیر مس سونگون تأکید کرد و گفت: گره زدن مسائل توسعه ای به مسائل سیاسی و جناحی کمکی به پیشرفت و توسعه استان نمی کند و با تعامل و هم افزایی تمامی دستگاه های متولی می توان به اشتغال پایدار و توسعه همه جانبه منطقه و استان دست یافت.

الله وردی دهقانی ایجاد و توسعه واحدهای فرآوری مس با استفاده از فناوری های نوین، نهادینه شدن شهرک تخصصی مس و توجه به صنایع پایین دستی را جزء اهداف برنامه توسعه معادن و صنایع معدنی دانست و گفت: منطقه ما دارای بیشترین ذخایر مس در منطقه خاور میانه بوده و با حمایت از حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی شاهد رشد و توسعه منطقه خواهیم بود.

وی بر رعایت دقیق ضوابط و قوانین منابع طبیعی و محیط زیست در جهت حفظ منابع طبیعی و جنگل های منطقه و استفاده از روش های نوین و بروز در فرایند استخراج و استحصال تأکید کرد و افزود: تعامل مستمر شرکت های ملی مس ایران و مس سونگون با جامعه دانشگاهی و صاحبان سرمایه به عنوان پیشران توسعه اقتصادی استان ضروری است.

فرماندار شهرستان ورزقان نیز در این نشست با اشاره به بخشی از اقدامات حفاظتی و پیگشیرانه برای کاهش حفاری های غیرمجاز از محل معادن منطقه، گفت: تعامل و همکاری خوبی بین دستگاه های متولی و شرکت های بهره بردار با اهالی روستاهای اطراف معادن، دهیاران و شوراهای روستایی با رویکرد اجتماعی انجام شده است و با تداوم روند بهبود یافته فعلی در جلوگیری از فعالیت حفاران غیر مجاز و سارقین خاک و اخراج متعرضان به واحدهای معدنی توسط حفاظت فیزیکی معادن شاهد پیشبرد طرح توسعه واحدها خواهیم بود.

محمدباقر خانی بر ضرورت استفاده از تجهیزات نوین حفاظتی، پهپاد، نصب دوربین های مداربسته و ایجاد دکل های دیده بانی مطابق با مصوبات شورای تأمین در جهت حفاظت فیزیکی معادن تأکید کرد و گفت: شرکت های بهره بردار از ظرفیت شرکت های انتظام در تشکیل یگان حفاظت استفاده کرده و همچنین با ایجاد و بهسازی زیرساخت های منطقه به منظور اعتماد سازی با رویکرد اجتماعی به تعهدات و مسوولیت های اجتماعی خود عمل کنند.

در جریان نشست مذکور مسائل و مشکلات برخی از واحدهای معدنی از جمله شرکت های زرین داغ آستارکان، مزرعه شادی و زرکاوان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عناوین برگزیده