ازجمله مهمترین محورهای مطرحشده در این نشست، تاکید بر تامین مالی شرکتهای فولادی از بورس کالا بهجای بازار پول، بررسی روشهای تامین مالی و حضور نمایندهای از فولادسازان در روند قیمتگذاری بورس کالا بود. همچنین بین تولیدکنندگان دستهبندیهایی شد تا اعضای این انجمن بتوانند در رستههای مختلف به بحث و تبادل آرا بپردازند.
نشست مشترک اعضای هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با مدیران ارشد شرکت بورس کالای ایران با حضور حمیدرضا طاهریزاده نایبرییس هیاتمدیره، احمد خوروش عضو هیاتمدیره، سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن و وحید یعقوبی مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و همچنین حامد سلطانینژاد مدیرعامل، علی پناهی معاون عملیات و نظارت، عباس یعقوبی، مدیر عملیات بر بازار و سید جواد جهرمی، مدیر نظارت بر بازار بورس کالای ایران برگزار شد. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» حمیدرضا طاهریزاده در ابتدای این نشست، فعالیتهای جدید انجمن را تشریح کرد و گفت: با توجه به افزایش تعداد اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و با تصمیم هیاتمدیره و مجمع عمومی دستهبندیهایی بین تولیدکنندگان انجام شد تا اعضای این انجمن بتوانند در رستههای مختلف به بحث و تبادل آرا بپردازند. نایبرییس انجمن درباره دستاوردهای نشستهای هماندیشی در انجمن توضیح داد: با بررسیهای کارشناسی انجام شده، تولیدکنندگان فولاد عضو انجمن در رستههای پنجگانه ذوب و ریختهگری، گندله و آهن اسفنجی، نورد مقاطع طویل، نورد مقاطع تخت و شرکتهای بزرگ تقسیم شده و با توجه به محصولات تولیدی به هماندیشی و تبادلنظر میپردازند. تولیدکنندگان رستههای مختلف در این جلسات از سراسر کشور گردهم میآیند و فلسفه اصلی این نشستها جلوگیری از شکلگیری رقابت منفی بین تولیدکنندگان کشور و ایجاد ثبات در بازار است. وی در ادامه گفت: یکی از گامهای مثبت انجمن در جلسات هماندیشی تلاش برای جلوگیری از ورود محصولات بیکیفیت به بازار بوده و در جلسات متعدد تصمیم به رتبهبندی شرکتهای تولیدکننده گرفته شد. در همین رابطه نیز مقرر شد با مشارکت سازمان ملی استاندارد، محصولات تولیدشده بهوسیله واحدها از نظر کیفی رتبهبندی شوند تا براساس این مکانیزم از شکاف قیمت بیدلیل در بازار جلوگیری کنیم. طاهریزاده با اعلام اینکه در جلسات هماندیشی مشکلات تولیدکنندگان بهطور هفتگی رصد شده و راهکارها نیز اعلام میشود، گفت: به تازگی قیمتگذاری برخی محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالا بهعنوان یکی از عمده مسائل اعضای انجمن مطرح میشود و بسیاری از اعضا نیز خواستار حل این موضوعات هستند. احمد خوروش از اعضای هیاتمدیره انجمن نیز با اعلام اینکه هدف این جلسه نزدیکی و تعامل بیشتر بین انجمن و بورس کالا است، گفت: باید برای حضور بیشتر اعضا در بورس کالا تلاش شود و شرایط را برای عرضه محصولات فولادسازان در بورس کالا مهیا کرد. خوروش ادامه داد: گرچه در دیدارهای قبلی مقرر شد نشستهای دورهای بین انجمن و بورس کالا برگزار شود ولی به دلیل برخی مسائل، این مهم به منصه ظهور نرسید و چه خوب خواهد بود که چنین نشستهای تخصصی بین این دو نهاد به طور مداوم برگزار شود تا شاهد بهبود وضعیت بازار باشیم. این عضو هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه اظهارکرد: با توجه به وضعیت خاص بازار و صنعت فولاد کشور، رستههای تخصصی در انجمن تشکیل شد تا مشکلات و موانع تولیدکنندگان در حیطههای مشخص و مختص به هر واحد مورد تحلیل و بحث قرار بگیرد؛ بهطور قطع چنین سیستمی نتایج بهتری در پی خواهد داشت که تعامل حداکثری اعضا در این جلسات نیز شاهد این ادعاست.
با پیشرفت روزافزون نتایج این نشستها، نیاز به همکاری با سازمانهای مرجعی همچون سازمان استاندارد و بورس کالا بیشتر نمایان شد و همراهی این نهادها برای بهبود شرایط صنعت فولاد کشور و رسیدن به اهداف یادشده الزامی خواهد بود. خوروش در ادامه با بیان اینکه بورس کالا نهادی است که توانایی تنظیم بازار را دارد، گفت: برای تثبیت شرایط و تنظیم عرضه و تقاضا در بازار فولاد کشور، باید تعامل بیشتری با بورس کالا بهعنوان نهادی مرجع داشته باشیم. چنانکه در گذشته این رابطه وجود داشته اما با توجه به نیاز مرجعی برای شفاف کردن نرخ محصولات فولادی و جلوگیری از شکلگیری بازار چند قیمتی، در شرایط کنونی این همکاری الزام بیشتری دارد، چرا که شفاف نبودن قیمتها باعث ایجاد تشویش در بازار خواهد شد.
سیدرسول خلیفهسلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در این نشست اظهارکرد: انتظار ما این است که بورس کالا شرایط عرضهکننده را رصد کند و با نگاه کارشناسانه و با توجه به شرایط روز در بورس کشف قیمت شود، چرا که باید از چند قیمتی شدن در بازار جلوگیری شود و در عین حال رقابت برای همه تولیدکنندگان در شرایط برابر و عادلانه وجود داشته باشد. دبیر انجمن در ادامه خاطرنشان کرد: در همینباره پیشنهاد ما این است که در شورای تعیین قیمتهای پایه در بورس کالا، نمایندهای از انجمن حضور پیدا کند تا روند قیمتگذاری دچار اشتباه نشود تا مبادا اعتماد مشتریان و فعالان بازار را از دست بدهد.
مدیرعامل بورس کالای ایران نیز با اعلام خرسندی از تشکیل جلسات هماندیشی انجمن و اهمیت چنین جلساتی گفت: بورس کالا آمادگی دارد تا با حضور و استنتاج نتایج این جلسات به بهبود شرایط بازار فولاد کشور کمک کند. همچنین بورس کالا آمادگی میزبانی و حضور در جلسات هماندیشی را دارد و میتواند به تبادل نظر با فولادسازان کشور بپردازد و مسائل و مشکلات تولیدکنندگان را با ابزارهایی که در اختیار دارد، مرتفع کند. حامد سلطانینژاد در این رابطه گفت: میتوان از جلسات هماندیشی بین رستههای مختلف انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بهعنوان رگولاتوری بازار استناد کرد و بهطور قطع موضوعات مطرحشده و تصمیمات اخذشده در این جلسات، مبنای تصمیمهای آینده شوراها و کمیتههای بورس کالا قرار خواهد گرفت. مدیرعامل بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: ابزارهایی مثل سلف موازی یا گواهی سپرده، میتوانند برای تولیدکنندگان انتخابهای مناسبی تلقی شود تا شرایط خود را بهبود دهند. اما همه اینها منوط به این است که فولادسازان بخش خصوصی نیز مانند سایرین بهطور مداوم و مستمر به عرضه محصولات خود در بورس کالا بپردازند.
یکی از مهمترین روشهای تامین مالی برای شرکتهای فولادی از طریق بورس کالا، اوراق سلف موازی استاندارد است. به گفته میثم باقریکوپایی این اوراق با نرخ اسمی عرضه میشوند. به عنوان مثال وقتی اعلام میشود سود این اوراق ۲۳درصد است و این سود را باید ناشر (کسی که تامین مالی میشود ) پرداخت کند، نرخ آن با نرخ ۲۱ درصد بازارسرمایه که ناشر باید ماهانه پرداخت کند به طور تقریبی یکسان خواهد شد. به این معنی که سرمایهگذاران باید به نرخهای اسمی و موثر نیز توجه داشته باشند. این نوع از تامین مالی بسیاری از مواقع ارزانتر و آسانتر از تامین مالی از طریق اوراق مشارکت یا روشهای دیگر است. باقری درباره مزایای تامین مالی از طریق بازارسرمایه نسبت به بانک، به صمت گفت: در روش تأمین مالی از طریق بانک، در هنگام دوره باید غیراز بهره، بخشی از اصل پول نیز بازپرداخت شود و در انتهای دوره مانده مبلغ صفر میشود، اما در تامین مالی از طریق بازار سرمایه، ناشر در طول دوره و در سررسیدهای معین تنها بهره را پرداخت کرده و اصل پول را در انتهای دوره بازپرداخت میکند. وی درباره نرخهای بهره اوراق سلف گفت: نرخ بهره این اوراق با ۳ نرخ متفاوت اعلام میشود، نخستین نرخ، نرخی است که در مدت زمان دوره از سوی بازارگردان خریداری میشود، نرخ دوم و سوم نرخهایی هستند که برای خریدارانی در نظر گرفته میشوند که اوراق را تا سررسید نگهداری میکنند. در این میان نرخ دوم براساس اختیار فروشی است که به خریدار داده میشود تا سود خود را تضمین کرده و نرخ سوم، اختیار خریدی است که به فروشنده داده میشود تا حد ضرر خود را تثبیت کند. باقری افزود: با توجه به اینکه اختیار خرید و فروش براساس قیمت کشف شده کالا در تاریخ سررسید اعمال میشود، میزان نوسان قیمت کالا در تاریخ سررسید بسیار حائز اهمیت است. به گفته این کارشناس بازارسرمایه نوعی ریسک برای این اوراق وجود دارد، به این معنی که احتمال دارد کسی که این اوراق را منتشر کرده برای اینکه سود کمتری بپردازد در سررسید، کالا را با قیمت پایینتری در بورس کالا به فروش برساند، بنابراین در این حیطه ورود بورس کالا و دخالت و نظارت این نهاد بر روند معاملات میتواند این ریسک را کاهش دهد. باقری درباره نحوه قیمتگذاری در بازار تیرآهن و فولاد در مقایسه با بازار میلگرد گفت: به دلیل عرضهکنندگان محدود برای قیمتگذاری در بازار تیرآهن و فولاد مشکل چندانی وجود ندارد اما درباره بازار میلگرد غیراز ذوبآهن، شرکتهای بسیار زیادی در کشور داریم که به دلیل ایجاد رقابت در بازار، قیمتهای متفاوتی برای این کالا ارائه میدهند. بنابراین اینجاست که بورس کالا به عنوان یک نهاد نظارتی میتواند به مسئله ورود پیدا کرده و قیمت پایه کارشناسی خود را اعلام کند و همه از آن تبعیت کنند. وی تاکید کرد: اگر بورس کالا بخواهد به طور کلی در فرآیند قیمتگذاری وارد شود مستلزم این است که حجم معاملات در بورس کالا بیشتر شود، به این معنی که فروشندهها تنها در بورس کالا کالاهایشان را عرضه کنند نه اینکه بورس عاملی برای کشف قیمت شده، اما فروشندهها براساس روال قبلی رفتار کنند. به گفته این کارشناس کالایی کشف قیمت زمانی متعادل است که نخست تعداد عرضهکننده و تقاضاکننده زیاد باشد ( بازار رقابت کامل ) و دوم آنکه همه در یک بازار رسمی فعال باشند و بازار دیگری وجود نداشته باشد. وی با اشاره به مزیت دیگر بورس کالا برای جذب مشتری خارجی افزود: یکی از مزایای بورس کالا ارتباط این بورس با بورسهای کالایی سایر کشورها است. تبادل با سایر بورسها به کشف بهتر قیمت کمک میکند و امکان اینکه بهتدریج قیمت کالاهای ایران بهعنوان مرجع در کنار سایر کشورها در فهرست مجچلههای بینالمللی قرار گیرد نیز فراهم میشود که البته رسیدن به این نقطه زمانبر است.