تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۵۸
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۱۲۲۲۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو هئیت مدیره انجمن فولاد ایران:‏

عملکرد صنعت فولاد در حد امکانات کشور نبوده است

می متالز - اگر جایگاه ایران در صنعت فولاد در 40 سال گذشته با کشورهای هم سطح از نظر امکانات ارزیابی شود، عملکرد چندان رضایت بخشی حاصل نمی شود.
عملکرد صنعت فولاد در حد امکانات کشور نبوده است

به گزارش می متالز، بهادر احرامیان عضو هئیت مدیره انجمن فولاد ایران گفت: اگر قرار باشد وضعیت اقتصاد از ابتدای انقلاب تاکنون با شرایط کشور در داخل مقایسه شود بسیار خوب عمل شده است. اما اینکه خود را از ابتدا با خود در حال حاضر مقایسه کنیم تحلیل درستی نیست.

وی با بیان اینکه ما در جهانی زندگی می کنیم که 180 کشور دارد و همه کشورها برای بهتر شدن وضعیت معیشتی مردم خود کار می کنند ،اظهار داشت: بهتر است جایگاه کشور از نظر اقتصادی را در 40 سال پیش با جایگاهش از نظر اقتصادی در امروز با بقیه کشورهای هم سطح خود مقایسه کنیم. در 40 سال گذشته تاکنون کشورهایی مثل کره جنوبی و ترکیه با امکاناتی کمتر از ایران در صنعت فولاد، اکنون بسیار رشد چشمگیری دارند که خیلی بهتر از ما عمل کرده اند.

عضو هئیت مدیره انجمن فولاد ایران خاطر نشان ساخت: با توجه به امکاناتی که کشور در صنعت فولاد در اختیار داشته است، اما عملکرد چندان رضایت بخشی حاصل نشده است. هر چند که در تولید داخل ما بسیار خوب عمل کرده ایم. البته مهمترین نقص در این زمینه اقتصاد دولتی است.

بهادر احرامیان افزود: صنعت فولاد حدودا تا سال 1375 طبق قانون در انحصار دولت بوده و بعد از آن بخش خصوصی وارد صنعت نورد، ذوب و بعد از گذراندن این دوره ها وارد کل صنعت فولاد شد. بنابراین مهمترین مشکل برای رشد صنعت فولاد ، اقتصاد دولتی بود.

وی در ادامه اظهار داشت: البته نمی توان دستاوردها در این صنعت را هم نادیده گرفت. همین که دولتها متوجه شدند که باید صنعت فولاد در اختیار بخش خصوصی باشد بسیار مهم بود و در حال حاضر هم بنگاههای دولتی به بخش خصوصی واگذار می شود.

عضو هئیت مدیره انجمن فولاد ایران با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعات در صنعت فولاد سوبسید است ادامه داد: در این صنعت، تولید فولاد باید با کنار گذاشتن سوبسیدهای آشکار و پنهان، اقتصادی شود.  تاکنون همه کارخانه ها و طرحهایی که به بهره برداری رسیده است با کمکهای دولتی پنهان و آشکار به بهره برداری رسیدند که در این زمینه هر چه افزایش تولید داده شود اما خلق ثروت صورت نگرفته است.

بهادر احرامیان گفت: در اوایل انقلاب تولید فولاد 2 میلیون تن بوده که امسال حدود 20 میلیون تن است. با توجه به مشکلاتی که در داخل وجود داشته اما از نظر کمیت رشد داشته ایم که بسیار خوب است. اما باید توجه شود که کشورهای دیگر با امکانات کمتر  در حال حاضر دوبرابر ما تولید دارند.

وی در پایان افزود: اگر با روشها و برنامه های کنونی در صنعت فولاد به جلو برویم قطعا چشم انداز خوبی دیده نمی شود و از بقیه کشورها عقب تر خواهیم بود. اما با بهبود فضای کسب و کار، تشویق به سرمایه گذاری و خارج شدن دولتها از اقتصاد قطعا به رشد چشمگیری خواهیم رسید، زیرا پتانسیل در این صنعت وجود دارد.

عناوین برگزیده