تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۳
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۱۲۲۵۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی روند بازارهای جهانی در هفت روز گذشته

می متالز - بازار جهانی در هفته گذشته تا حدودی با روند مثبت معاملات را خاتمه دادند. در این میان تنها معاملات فلز مس بود که با افت قیمت هفتگی به کار خود پایان داد.
بررسی روند بازارهای جهانی در هفت روز گذشته

به گزارش می متالز، بازیابی فعالیت‌های اقتصادی در نقاط مختلف دنیا و افزایش تقاضا از جانب ایالات متحده باعث شد تا صادرات چین در ماه جولای شاهد افزایش غیرمنتظره‌ای باشد اما از طرف دیگر واردات این کشور با کاهش مواجه شد.

بنا به گزارش اداره کل گمرک چین، صادرات این کشور در ماه جولای با رشد ۷.۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۲۳۷.۶ میلیارد دلار رسید در حالی که بازار انتظار افت ۰.۲ درصدی آن را داشت و در ماه ژوئن نیز رشد ۰.۱۵ درصدی را شاهد بود. این سریع‌ترین رشد ایجاد شده در صادرات چین ظرف ۷ ماه اخیر به دلیل تداوم بهبود در تقاضای جهانی پس از شیوع ویروس کرونا است. ضمن آنکه  در این بین صادرات چین به آمریکا با افزایش ۱۲.۵ درصدی، بیشترین رشد از سال ۲۰۱۸ را تجربه کرد.

 از طرف دیگر، واردات این کشور در ماه جولای در حالی که تحلیلگران انتظار رشد یک درصدی آن را داشتند، با ۱.۴ درصد افت به ۱۶۷.۱ میلیارد دلار کاهش یافت. کاهش قیمت کامودیتی‌ها در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته و همچنین سرعت کند بازیابی اقتصاد چین از جمله عوامل افت واردات است.

قیمت طلا نیز در معاملات هفته گذشته با رشد حدود ۳ درصدی، از مرز دو هزار دلار، عبور کرد. قیمت طلا در معاملات نقدی به دو هزار و ۳۵ دلار و در معاملات آتی به دوهزار و ۳۶ دلار رسید. تاکنون اتفاق خاصی در جهت کاهش نگرانی سرمایه گذاران، رخ نداده است. آمار مبتلایان و جانباختگان ناشی از ویروس کرونا هنوز در حال افزایش است و تنش های تجاری آمریکا و چین ادامه دار شده است. با توجه به اینکه ترامپ، چین را مقصر اصلی شیوع ویروس کرونا می داند، به نظر می رسد راه حل ساده ای برای حل مشکلات این دوکشور وجود ندارد.

در بازار نفت نیز ذخایر نفت آمریکا در حالی که انتظار می رفت ۳.۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کند، کاهش ۷.۵ میلیون بشکه ای را ثبت کرد. قیمت نفت در هفته گذشته روند صعودی ملایمی داشته است که دلیل اصلی آن را می توان به انفجار در شهر بیروت و نگرانی های ایجاد شده حول این موضوع نسبت داد. قیمت نفت برنت به ۴۴.۴ دلار و قیمت نفت خام به ۴۱.۲ دلار افزایش پیدا کرده است.

در آمریکا نیز بر مبنای گفته های بیکرهیوز تعداد حلقه چاه نفت آمریکا در هفته گذشته با افت ۴ حلقه دیگر به ۱۷۶ رسیده که کمترین میزان نسبت به ۱۵ سال اخیر است. این موضوع با توجه به کاهش تولید نفت آمریکا طی هفته های آتی ناشی از افت این شاخص، عامل رشد قیمتها خواهد بود.

در سوی دیگر، قیمت سنگ آهن در آخرین گزارشات منتشر شده به ۱۱۱ دلار رسید. عرضه سنگ آهن در ۲۰۲۰ به شدت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا بوده و ریسک ناحیه عرضه بازار سنگ آهن را در این مدت تهدید کرده است. سطح موجودی ها در بنادر هم چنان چین پایین است.

ثبات قیمت سنگ آهن طی هفته گذشته تمایلات خرید را در چین تقویت کرده و افزایش تقاضا از قیمت آن حمایت کرده است. آمارها نشان می‌دهد چین در ماه جولای شاهد جهش ۲۴ درصدی واردات سنگ آهن و ۸۱.۵ درصدی واردات مس بود و واردات نفت این کشور نیز رشد ۲۵ درصدی نسبت به جولای سال گذشته داشت. چین در ماه جولای شاهد جهش ۲۴ درصدی واردات سنگ آهن بود. حجم واردات در این ماه به ۱۱۲.۶۵ میلیون تن رسید که نسبت به ماه ژوئن نیز رشد ۱۰.۸ درصدی داشت و همین امر از عوامل رشد قیمت های جهانی سنگ آهن است. واردات مس چین نیز در ماه جولای ۷۶۲ هزار تن بود که جهش ۸۱.۵ درصدی سالانه و ۱۶.۱ درصدی ماهانه داشت.

قیمت گاز طبیعی در معاملات دو روز پایانی هفته، با ۱۸ درصد افزایش به ۲.۱۹ دلار رسید. قیمت این محصول در نتیجه کمبود تقاضا، از اواخر ۲۰۱۹، روی یک روند نزولی قرار داشت و علی رغم افزایش قیمت نفت، نتوانست حمایت شود.

عناوین برگزیده