تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۴۱
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۱۲۲۶۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
کاربردهای مس

استفاده از تورهای مسی در آبزی‌پروری

می متالز - آبزی‌پروری امروزه به یک صنعت فراگیر در بسیاری از کشورها تبدیل شده است تا نیازهای غذایی بشر را تأمین کند. در این صنعت مس نقشی محوری ایفا می‌کند. مس به دلیل خواص خود بهترین گزینه برای شبکه‌های توری است.
استفاده از تورهای مسی در آبزی‌پروری

به گزارش می متالز، مس در بسیاری از صنایع دنیا نقشی غیرقابل جایگزین بازی می‌کند اما شاید برای بسیاری آبزی‌پروری یکی از صنایع ناشناخته‌ای باشد که مس می‌تواند به آن کمک به‌سزایی داشته باشد. آلیاژهای مسی یکی از بهترین موادی هستند که می‌توانند برای شبکه‌های توری در این صنعت مورد استفاده قرار گیرند.

مس به‌خاطر مقاومت طبیعی که دربرابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارد و همچنین سایر خواص متالورژیکی و بیولوژیکی‌اش می‌تواند در شبکه‌های توری سایت‌های پروش جان‌داران آبی استفاده شود. به‌علاوه مس به دلیل خاصیت ضدباکتریایی‌اش از نظر بهداشتی نیز شرایط بهتری را برای پرورش آبزیان فراهم می‌کند. 

طول عمر بالا و قابل بازیافت بودن نیز از دیگر ویژگی‌های مس است که برای آبزی‌پروری اهمیت دارد. بسته به شرایط استفاده از شبکه‌های توری مسی، این شبکه‌ها می‌توانند پنج سال یا بیشتر عمر کنند. همچنین این شبکه‌ها پس از استفاده به‌طور کامل قابلیت بازیافت دارند که این به نوبه خود کمک شایانی به محیط‌زیست می‌کند چراکه برای تولید سایر شبکه‌های توری از موادی نظیر پلیمر استفاده می‌شود. مواد پلیمری هم در جریان تولیدشان گازهای گلخانه‌ای خطرناکی مثل CO2 تولید می‌کنند. بنابراین استفاده از مس این صنعت را به صنعتی سبز تبدیل می‌کند و ردپای کربن آن را به کمترین میزان می‌رساند.

در کنار این‌ها، آلیاژهای مسی، آلیاژهای سختی هستند. به همین دلیل استفاده از شبکه‌های توری مسی مانع از فرار ماهیان و سایر آبزیان درون آن‌ها می‌شود و همچنین در سایت‌های دریایی از حملات شکارچی‌های دریایی به آبزیان درون تور جلوگیری می‌کند. در صورت بروز طوفان نیز شبکه‌های مسی کمتر دچار آسیب می‌شوند تا سایر تورها. این باعث می‌شود هزینه تعمیر و نگهداری این تورها پایین بیاید. همچنین همان‌طور که گفته شد مس به این دلیل که خاصیت ضدباکتریایی دارد، نیاز به تمیزکاری کمتری نسبت به سایر تورها دارد. به همین دلیل هزینه‌های تعویض یا تمیزکاری آن کاهش پیدا می‌کند.

مجموع این عوامل باعث شده است تا استفاده از شبکه‌های توری از آلیاژهای مس روزبه‌روز بیشتر شود. اولین بار در سال 1975 از مس در آبزی‌پروری در شمال شرقی ایالات متحده امریکا استفاده شد اما هم‌اکنون در ژاپن، استرالیا، چین، کره، کانادا، اسکاتلند، یونان، موزامبیک و شیلی در مزارع بزرگ آبزی‌پروری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر بزرگ‌ترین پرورش‌دهنده ماهی قزل‌آلا که یک شرکت اسکاتلندی است و در نروژ، شیلی، اسکاتلند، کانادا، ایرلند و... مزارع آبزی‌پروری دارد، از شبکه‌های مسی استفاده می‌کند.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده