تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۴۴
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۱۲۲۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رشد بیشتر تقاضای چین نسبت به عرضه، منجر به افزایش قیمت نیکل می‌شود

می متالز - ​به‌نظر می‌رسد افزایش تقاضای جهانی نیکل به‌خصوص از طرف چین در طی ماه دوم از سال 2018 انبارهای این فلز را با کاهش در ذخایر مواجه کرده است. هرچند این کاهش آن قدر نبوده که رشد شدید قیمت‌ها را در پی داشته باشد، اما احتمال کسری عرضه در آینده نزدیک بر نگرانی خریداران از افزایش قیمت‌ها افزوده است.
رشد بیشتر تقاضای چین نسبت به عرضه، منجر به افزایش قیمت نیکل می‌شود

به گزارش می متالز، انتظار می‌رود ترکیبی از افزایش واردات چین، عرضه کمتر و نیاز به تأمین منابع بیشتر، قیمت نیکل را (که یکی از ضروری‌ترین کالاها در تولید فولاد زنگ‌نزن است) نسبت به 2 سال گذشته به بیشترین مقدار خود برساند.

قیمت نیکل در بورس فلزات لندن در روز 15 فوریه به بالا‌ترین قیمت خود در سال جاری و  به سطح 14 هزار و 140 دلار در هر تن رسید.  آخرین باری که فلز نیکل این قیمت را تجربه کرده بود به ماه پنجم سال 2015 برمی‌گردد. پس از آن قیمت‌ها تا چندین ماه روندی نزولی به خود گرفت و از ماه دوم سال 2016 افزایش در قیمت‌ها صورت گرفت و به‌نظر می‌رسد که با توجه به تقاضای جهانی، قیمت فلز نیکل روند رو به رشد جدیدی را تجربه می‌کند.

در این بین برخی تحلیل‌گران خبر از احتمال کسری 80 تا 90 هزار تنی در سال جاری داده‌اند که با توجه به رشد تقاضای صنایع چین، این امر محتمل است، چرا که این کشور به‌تنهایی بیش از نیمی از نیکل جهان را مصرف می‌کند. همچنین در سال جاری انتظار می‌رود‌ که چین واردات نیکل خود را افزایش دهد. به‌طوری که آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که واردات نیکل چین در ماه دسامبر سال 2017 نسبت به سال قبل از آن بیش از 40 هزار تن افزایش داشته است و این روند در سال میلادی جاری نیز ادامه خواهد یافت.

اما یک عامل بازدارنده برای این افزایش قیمت، احتمال تولید بیشتر کشورهای اندونزی و فیلیپین در سال جاری است. هر چند این 2 کشور نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نیکل به‌دنبال راهکارهایی برای افزایش قیمت نیکل هستند.

مطلبی که بسیاری از تحلیل‌گران بر روی آن تأکید دارند، رشد بازار جدید نیکل یعنی باتری‌ها است که منجر به افزایش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که تقاضای نیکل در باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی در سال جاری بین 60 تا 80 هزار تن  و در سال 2025 بیش از 220 هزار تن باشد. با این حال، موجودی خشته‌های نیکل (Nickel Briquettes) برای استفاده در باتری‌های قابل شارژ لیتیوم یونی در انبار بورس فلزات لندن هنوز هم بالا است، هرچند برای تولید باتری‌ها به نیکل‌ پر عیار نیاز است. البته با توجه به موارد اشاره شده انتظار می‌رود که این موجودی نیز کاهش یابد. نمودار 1 قیمت نقدی فلز نیکل و نیز موجودی انبارهای آن در بورس فلزات لندن را از آغاز سال جاری تا روز 26 فوریه (7 اسفند سال 1396) نشان می‌دهد. چنان که پیداست نه‌تنها قیمت نیکل روندی افزایشی داشته، بلکه از میزان موجودی انبارها نیز به‌مقدار قابل توجهی کاسته شده است که می‌تواند یکی از عوامل حمایت‌کننده از رشد قیمت‌ها به‌شمار رود.

اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد؛ میزان نیکل مورد تقاضا تا سال 2025 برای صنعت باتری‌ها بیش از نیمی از نیکل کنونی انبارهای بورس فلزات لندن را به‌خود اختصاص می‌دهد. بنابراین چنان که در گزارش «بازار نیکل، آرامش قبل از طوفان» نیز اشاره شد در آینده‌ای نزدیک رقابتی قابل‌ توجه برای بازار نیکل در 2 صنعت باتری‌ها و فولادهای زنگ‌نزن قابل تصور است.

عناوین برگزیده