تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۵۷
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۱۲۲۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
«کمک صادراتی» نقطه اتصال زنجیره فولاد است

حلقه‌های فولادی در حسرت اتصال

می متالز - زنجیره تولید فولاد کشور، همواره با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده است. یکی از مهم‌ترین مشکلات به عدم یکپارچگی در زنجیره تولید برمی‌گردد. تولیدکننده‌ای که به‌جای نگاه به منافع ملی، منافع شخصی را ترجیح می‌دهد بار مشکلات و هزینه‌های صنعت کشور را افزایش می‌دهد.
حلقه‌های فولادی در حسرت اتصال

به گزارش می متالز، در این بین اما کمک صادراتی صنایع به یکدیگر باعث پیشرفت و سودآوری همه آن‌ها می‌شود.

باید دانست عمده مصرف صنعت فولاد کشور به صنایع وابسته و صنایع پایین‌دستی بازمی‌گردد. صنایع پایین‌دستی نیز خود با چندین مشکل روبه‌رو هستند. به‌عنوان مثال در حوزه لوازم خانگی این طور می‌توان گفت که کاهش درآمد خانوار باعث کاهش مصرف این کالاها می‌شود. در نتیجه اگر از پایین به بالا نگاه شود، واضح خواهد بود که وابستگی میزان درآمد خانوار با کاهش مصرف فولاد در چه حدی است. در این زمینه شایان ذکر است که طبق هرم نیازهای مزلو، انسان‌ها در ابتدا به دنبال رفع نیاز اولیه و اساسی خود هستند. بدان معنی که افراد در ابتدا درآمد خود را به خوارک و پوشاک و نیازهای اولیه خود اختصاص می‌دهند و بعد به سراغ سایر نیازها در زندگی خود می‌روند. حتی ایجاد تغییرات در زندگی نیز مستلزم هزینه است که این تغییرات می‌تواند شامل همه بخش‌های کنونی زندگی و رفع نیازهای بعدی باشد. این مساله بدان معنی است که در هر جامعه و در اینجا ایران، کاهش درآمد خانوار باعث کاهش در قدرت خرید در حوزه نیازهایی مانند مسکن شود که در پی آن مصرف فولاد در کشور کاهش می‌یابد.

 البته رکود در بخش مسکن و ساخت‌و‌ساز نتیجه عوامل متعددی است. حتی جدا از قدرت خرید در مسکن، باید دانست عوامل فرهنگی نیز در این مسائل دخالت می‌کنند. کاهش میزان زاد و ولد و نسل و کاهش تعداد فرزندان منجر به کاهش تقاضا برای خانه و خانه‌هایی با تعداد اتاق بیشتر می‌شود که باز هم به معنی کاهش در ساخت‌وساز و در ادامه کاهش در مصرف فولاد می‌شود. این‌ها مسائل ساده‌ای هستند که بر میزان مصرف هر نوع کالایی و در اینجا کالاهای وابسته به فولاد تاثیر قابل توجهی دارند. با بررسی درآمد سرانه و ناخالص یک کشور (GDP) و مقایسه آن با درآمد خانوار و مشاهده شکاف و فاصله با استانداردهای جهانی، دیده می‌شود که قشری از جامعه درآمدهای بسیار بالایی دارند و قسمت اعظمی از اجتماع از درآمد ناکافی رنج ‌می‌برند، عدم وجود تعادل در این زمینه باعث بروز مشکلات بسیاری می‌شود. پر واضح است که  عدم توانایی در رفع این نیاز، ارتباط مستقیمی با کالاهای اصلی مانند فولاد دارد. هنگامی که قرار است صنایع پایین‌دستی به عنوان محصول نهایی به دست مصرف‎‌کننده برسند، اما در عمل مشتری مشخصی برای آن‌ها وجود نداشته باشد در نتیجه بازار آن از دست رفته و در نهایت این صنایع بالا دست هستند که با مشکل مواجه می‌شوند.

 

کیفیت کم محصولات، عامل شکست در بازار

کیفیت تولیدات صنایع پایین‌دستی، مساله و موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد. هنگامی که به‌دلیل کیفیت پایین، خودرو تولید داخل کمتر فروش می‌رود افراد به سمت خرید خودروهای با کیفیت خارجی و بطور کلی‌تر کالاهای خارجی باکیفیت‌تر متمایل می‌شوند و واردات خودرو خارجی افزایش می‌یابد ، نتیجه آن شکست صنایع بالا‌دستی مرتبط با خودرو، نظیر قطعه‌سازان و فولادسازان می‌شود که این مساله از کیفیت پایین محصولات نشأت می‌گیرد. باید توجه کرد که حتی اقلام و کالاهای جزئی‌تری که با فولاد در ارتباط هستند نیز از این قضیه مستثنی نیستند. کاهش میزان مصرف در این موارد نیز صنایع بالادستی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عناوین برگزیده