به گزارش می متالز، رضا شرقی، مدیرکل راه آهن شرق کشور در این خصوص گفت: از ابتدای سال ۹۹ تا اوایل مرداد امسال تناژ تخلیه بار در راهآهن شرق کشور ۴۸۲ هزار و ۸۷۵ تن بوده در حالی که این میزان مدت در مدت مشابه سال گذشته ۹۷هزار و ۸۱۳ تن بوده است. وی همچنین درباره تناژ بارگیری گفت: از ابتدای سال ۹۹ تا اوایل مرداد امسال تناژ بارگیری در راهآهن شرق کشور ۲ میلیون و ۴۸۲هزار و ۴۸۹ تن بوده در حالی که این میزان مدت در مدت مشابه سال گذشته ۲ میلیون و ۵۲ هزار و ۷۴۳ تن بوده که افزایش ۹/ ۲۰ درصدی را نشان میدهد. شرقی همچنین افزود: از ابتدای سال ۹۹ تا اوایل مرداد امسال، تعداد ۳۳ هزار و ۶۸۰ دستگاه واگن باری در منطقه راه آهن شرق کشور تردد کرده در حالی که این میزان مدت در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۲۹ هزار و ۸۸۳ دستگاه واگن بوده که از این نظر افزایش ۷/ ۱۲ درصدی را نشان میدهد. مدیرکل راهآهن شرق، بارهای بارگیری شده در این منطقه را سنگآهن دانهبندی، کنسانتره سنگآهن، گندله، زغالسنگ، کک، سیمان، بنتونیت و فلورین اعلام کرد. وی در خصوص بارگیری فلورین به مقصد ترکیه گفت: در سال جاری ۱۱ واگن فلورین به میزان ۶۰۵ تن از شهرستان پروده بارگیری و به ترکیه حمل شده که اقداماتی از قبیل بازاریابی، برگزاری جلسات متعدد با صاحبان کالا و شرکت های حملونقل ریلی در ین زمینه صورت گرفته است.
مدیرکل راهآهن شرق درباره اقدامات صورت گرفته برای رفع موانع و گلوگاههای تخلیهبار در منطقه گفت: با پیگیریهای متعدد در حال حاضر سه سکوی تخلیه شامل یک سکو در ایستگاه خواف و دو سکو در ایستگاه احیا ایجاد شده است. وی درباره برنامه افزایش بهرهوری و ارتقای ایمنی در منطقه گفت: برای افزایش بهرهوری ساختار مدیریت بهرهوری تشکیل شده و در حال استقرار کامل آن و انجام برنامهها هستیم و برای ارتقای ایمنی نیز برنامه ایمنی در سه فاز ضربتی، یکساله و بلندمدت تهیه شده است. ضمنا اداره کل راهآهن شرق کشور دارای مجموعا ۹۵۰ کیلومتر خط راهآهن شامل ۷۷۶ کیلومتر خط اصلی، ۷۴ کیلومتر خطوط انشعابی و ۹ کیلومتر خطوط فرعی بارگیری صنعتی تجاری، ۹۱ کیلومتر خطوط فرعی مانوری ایستگاهی و مجموعا ۳۹ ایستگاه باری و مسافری که از ایستگاه کاشمر آغاز و به ایستگاه جندق ختم میشود که در طول مسیر خود معادن و صنایع و کارخانههای مختلف و شهرستانهای بزرگ و کوچک از جمله تربت حیدریه، فیضآباد، گناباد، فردوس، بشرویه، طبس، خواف، رشتخوار، چمنآباد، سلامی و ... را تحت پوشش قرار میدهد. محور بافق – مشهد نیز استان خراسان رضوی را به استانهای اصفهان، یزد، کرمان و هرمزگان متصل کرده و با کاهش حدود ۸۰۰ کیلومتری مسیر حملونقل ترانزیت را متصل میکند و کریدور سرخس-بندرعباس را عملا بهطور قابل ملاحظهای کوتاهتر کرده است که این مهم از نظر اقتصادی، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی محیطزیست، کاهش ترافیک و تصادفات جادهای، اشتغالزایی و توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرهای مجاور خطوط راهآهن حائز اهمیت است.