تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۳۳
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۱۲۲۸۷۵

رشد حدود ۴۰۰ درصدی تخلیه بار در راه‌ آهن شرق کشور

می متالز - مدیرکل راه آهن شرق کشور از رشد ۷/ ۳۹۳ درصدی تخلیه بار در راه آهن شرق کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
رشد حدود ۴۰۰ درصدی تخلیه بار در راه‌ آهن شرق کشور

به گزارش می متالز، رضا شرقی، مدیرکل راه آهن شرق کشور در این خصوص گفت: از ابتدای سال ۹۹ تا اوایل مرداد امسال تناژ تخلیه بار در راه‌آهن شرق کشور ۴۸۲ هزار و ۸۷۵ تن بوده در حالی که این میزان مدت در مدت مشابه سال گذشته ۹۷هزار و ۸۱۳ تن بوده است. وی همچنین درباره تناژ بارگیری گفت: از ابتدای سال ۹۹ تا اوایل مرداد امسال تناژ بارگیری در راه‌آهن شرق کشور ۲ میلیون و ۴۸۲هزار و ۴۸۹ تن بوده در حالی که این میزان مدت در مدت مشابه سال گذشته ۲ میلیون و ۵۲ هزار و ۷۴۳ تن بوده که افزایش ۹/ ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. شرقی همچنین افزود:  از ابتدای سال ۹۹ تا اوایل مرداد امسال، تعداد ۳۳ هزار و ۶۸۰ دستگاه واگن باری در منطقه راه آهن شرق کشور تردد کرده  در حالی که این میزان مدت در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۲۹ هزار و ۸۸۳ دستگاه واگن بوده که از این نظر افزایش ۷/ ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد. مدیرکل راه‌آهن شرق، بارهای بارگیری شده در این منطقه را سنگ‌آهن دانه‌بندی، کنسانتره سنگ‌آهن، گندله، زغال‌سنگ، کک، سیمان، بنتونیت و فلورین اعلام کرد. وی در خصوص بارگیری فلورین به مقصد ترکیه گفت: در سال جاری ۱۱ واگن فلورین به میزان ۶۰۵ تن از شهرستان پروده بارگیری و به ترکیه حمل شده که اقداماتی از قبیل بازاریابی، برگزاری جلسات متعدد با صاحبان کالا و شرکت های  حمل‌ونقل ریلی در ین زمینه صورت گرفته است.

 مدیرکل راه‌آهن شرق درباره اقدامات صورت گرفته برای رفع موانع و گلوگاه‌های تخلیه‌بار در منطقه گفت: با پیگیری‌های متعدد در حال حاضر سه سکوی تخلیه شامل یک سکو در ایستگاه خواف و دو سکو در ایستگاه احیا ایجاد شده است. وی درباره برنامه افزایش بهره‌وری و ارتقای ایمنی در منطقه گفت: برای افزایش بهره‌وری ساختار مدیریت بهره‌وری تشکیل شده و در حال استقرار کامل آن و انجام برنامه‌ها هستیم و برای ارتقای ایمنی نیز برنامه ایمنی در سه فاز ضربتی، یکساله و بلندمدت تهیه شده است. ضمنا اداره کل راه‌آهن شرق کشور دارای مجموعا ۹۵۰ کیلومتر خط راه‌آهن شامل ۷۷۶ کیلومتر خط اصلی، ۷۴ کیلومتر خطوط انشعابی و ۹ کیلومتر خطوط فرعی بارگیری صنعتی تجاری، ۹۱ کیلومتر خطوط فرعی مانوری ایستگاهی و مجموعا ۳۹  ایستگاه باری و مسافری که از ایستگاه کاشمر آغاز و به ایستگاه جندق ختم می‌شود که در طول مسیر خود معادن و صنایع و کارخانه‌های مختلف و شهرستان‌های بزرگ و کوچک از جمله تربت حیدریه، فیض‌‌آباد، گناباد، فردوس، بشرویه، طبس، خواف، رشتخوار، چمن‌آباد، سلامی و ... را تحت پوشش قرار می‌دهد. محور بافق – مشهد نیز استان خراسان رضوی را به استان‌های اصفهان،  یزد،  کرمان و هرمزگان متصل کرده و با کاهش حدود ۸۰۰ کیلومتری مسیر حمل‌ونقل ترانزیت را متصل می‌کند و کریدور سرخس-بندرعباس را عملا به‌طور قابل ملاحظه‌ای کوتاه‌تر کرده است که این مهم از نظر اقتصادی، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی محیط‌زیست، کاهش ترافیک و تصادفات جاده‌ای، اشتغال‌زایی و توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرهای مجاور خطوط راه‌آهن حائز اهمیت است.

عناوین برگزیده