به گزارش می متالز، فرشاد مقیمی افزود: سال گذشته با اقدامات متعددی که در راستای داخلیسازی قطعات انجام شد، در مجموع ۵۹ قطعه توسط ۳۵ سازنده داخلیسازی شد که این اقدام ۷۴ میلیون یورو کاهش ارزبری در تیراژ یک سال تولید را بهدنبال داشت.
وی ادامه داد: از مجموع ۷۴ میلیون یورو کاهش ارزبری، مبلغ ۴۹ میلیون یوروی آن از محل داخلیسازی قطعات میزهای یک تا چهار داخلیسازی و ۲۵ میلیون یوروی آن از محل داخلیسازی قطعات و مواد خارج از میزها بوده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطرنشان کرد: در این بین، پروژههای بهینهسازی طراحی که طی آن تعداد هشت قطعه توسط ۹ سازنده بهینهسازی شده، مبلغ ۵۸ میلیون یورو کاهش ارزبری در تیراژ یک سال تولید به ارمغان آورد و علاوه بر آن حدود ۸۱۲ میلیارد تومان کاهش قیمت ریالی شامل پروژههای بهینهسازی طراحی محقق شد.
مقیمی گفت: همچنین ۱۲ پروژه که توسط هشت سازنده در دست انجام و در آستانه تحقق کامل است، بیش از ۵/ ۹ میلیون یورو کاهش ارزبری در تیراژ یک سال تولید را به ارمغان خواهد آورد.
وی بیان کرد: ایران خودرو در نظر دارد تا انتهای امسال از طریق خودکفایی قطعات خرید خارجی ساپکو (مستقیم)، خودکفایی قطعات خرید خارجی سازندگان و نیز خودکفایی مواد اولیه با منشأ خارجی، در مجموع ۱۵۳ میلیون یورو و در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۳ میلیون یورو کاهش ارزبری را محقق کند که در مجموع ۱۵۲ قطعه - پروژه با کاهش ارزبری ۲۴۶ میلیون یورو خواهد بود.
مدیرعامل ایران خودرو اظهار کرد: این گروه امسال برای تحقق ۲۲ پروژه ساخت داخل که کاهش ارزبری ۱۷۰ میلیون یورویی را بهدنبال خواهد داشت، نیازمند سرمایهگذاری ۶۴ میلیون یورویی (معادل ۳۴۱ میلیارد تومان) است.
مقیمی گفت: تاکنون نیز برای تامین این حجم از سرمایه، با بانکهای تجارت و ملت مذاکراتی در راستای تامین مالی این پروژهها انجام شده و در این مذاکرات، یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اخذ تسهیلات و عقد تفاهمنامه با بانک تجارت انجام شده و طرحریزی اخذ تسهیلات یک هزار میلیارد تومانی و عقد تفاهمنامه با بانک ملت، در دست اقدام است.