تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۵۰
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۱۲۴۰۵۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سرپرست پروژه احداث کارخانه تولید مس کاتد در مس سونگون:

تجهیزات ذوب به مس سونگون منتقل نشده است/ راه اندازی چرخه ذوب در سال ۱۴۰۴

می متالز - سرپرست پروژه احداث کارخانه تولید مس کاتد در مس سونگون با تکذیب انتقال تجهیزات ذوب به مس سونگون گفت: تا امروز حتی یک عدد از تجهیزات ذوب مس به مجتمع مس سونگون وارد نشده است و اخبار منتشر شده در خصوص انتقال تجهیزات به سونگون و از سونگون به نقاط دیگر شایعه است.
تجهیزات ذوب به مس سونگون منتقل نشده است/ راه اندازی چرخه ذوب در سال ۱۴۰۴

به گزارش می متالز، محمد صالح مرادی با بیان اینکه برای احداث مجتمع ذوب باید پنج پکیج ایجاد شود، گفت: کارخانه ذوب، پالایشگاه، فلوتاسیون، یو تیلیتی، پلنت اسید سولفوریک و پلنت اکسیژن برای تکمیل چرخه ذوب نیاز است که با ایجاد کارخانه ذوب می توان در منطقه آذربایجان سالانه ۱۰۰ هزار تن مس کاتد تولید کرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت پالایشگاه احداثی برای تولید مس کاتد ۲۰۰ هزار تن در سال در نظر گرفته شده است، گفت: احداث بخشی از سالن‌های ذوب به اتمام رسیده و جرثقیل‌های مورد نیاز نیز خریداری و تعبیه شده است.

این مسئول افزود:۱۴۰ میلیارد تومان ریالی و ۵۷ میلیون یورو ارزی تا الان برای احداث و ایجاد زیرساخت‌های زنجیره  کارخانه ذوب مس هزینه شده  و  سالن‌های مورد نیاز و مجوز های مختلف ایجاد و اخذ شده است.

مرادی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص مراسمی که اسفند ماه پارسال برگزار و طی آن از ورود تجهیزات ذوب به مجتمع مس سونگون خبر داده شد ، گفت: هیچ یک از تجهیزات ذوب بع مجتمع مس سونگون وارد نشده و تجهیزاتی که در آن زمان به معدن وارد شده مربوط به فاز ۳ تغلیظ بوده که تا زمان آماده سازی محل در انبار های شرکت ملی مس ایران در کرمان انبار شده بود و پس از ایجاد زیرساخت ها به استان آورده شد.

وی درخصوص تجهیزات وارد شده در اسفند ماه سال گذشته به معدن مس سونگون افزود: نیاز پنج ناحیه معدنی کشور به تجهیزات مختلف در سال های قبل تامین شده بود که تا زمان تکمیل زیرساخت ها در رفسنجان انبار شده بودند و تجهیزات هر پنج معدن در زمان تکمیل زیرساخت ها ارسال شد که یکی از آنها تجهیزات مس سونگون بود.

مرادی در خصوص اعتبار کل پروژه و روش استخراج نیز گفت: برای ذوب مس روش های مختلفی وجود داشت که با برگزاری یک مناقصه بین المللی از شرکت‌های فعال برای ایجاد زیرساخت های تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن مس کاتد در مس سونگون دعوت و  یک شرکت بین المللی برنده آن شد که بررسی های فنی و اقتصادی برای شروع پروژه انجام‌ و قرارداد اجرایی آن نیز بسته شده بود.

وی افزود: پس از عقد قرارداد به دلیل تحریم ها شرکت خارجی از ادامه پروژه انصراف داد که تصمیم بر آن شد اجرای این پروژه به شرکت‌های داخلی سپرده شود که ۳۷ شرکت داخلی برای این کار اعلام آمادگی کردند و ۱۱ شرکت حائز دریافت اسناد مناقصه شدند.

سرپرست پروژه احداث کارخانه تولید مس کاتد در مس سونگون با بیان اینکه نمایندگان شرکت‌های حائز شرایط فردا ۲۷ مرداد ماه برای بازدید به مجتمع مس سونگون خواهند آمد گفت: ۲۸ مرداد نیز جلسه توجیه فنی در تهران برگزار خواهد شد تا قیمت های نهایی اعلام شود.

این مسوول در مجتمع مس سونگون با بیان اینکه ۳ تا ۴ ماه برای انعقاد قرارداد نهایی زمان نیاز است، گفت: ۲ ماه به شرکت‌ها فرصت داده شده که شریک خارجی برای پروژه مشخص کنند.

وی با بیان اینکه ۲۶۵ میلیون یورو بودجه برای احداث کارخانه ذوب با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن پیش بینی شده که مس سونگون این هزینه را تامین خواهد کرد و برای تکمیل پروژه ۴ سال زمان نیاز خواهد بود.

منبع: تبریز من
عناوین برگزیده