تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۱۲۴۴۰۶

نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس با مدیر عامل و معاونان راه آهن

می متالز - رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از دلایل فاصله اقدامات صورت گرفته با اهداف برنامه ششم توسعه، عدم تکمیل شبکه ریلی در کشور است، زیرا خطوط ریلی در برخی از استان ها به بن بست می رسد، از این رو اگر شبکه ریلی کامل شود، سهم حمل و نقل ریلی در جابه جایی مسافر و بار بالا خواهد رفت.
نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس با مدیر عامل و معاونان راه آهن

به گزارش می متالز، نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران با مدیر عامل و معاونان راه آهن در محل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس پس از استماع گزارش های ارائه شده از سوی مدیر عامل و معاونان شرکت راه آهن گفت: در سال های اخیر اقدامات مثبت و خوبی در عرصه شرکت راه آهن صورت گرفته، هر چند که اقدامات انجام شده با اهداف برنامه ششم توسعه و قانون بودجه فاصله دارد، اما می توان روند کنونی را مثبت ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه راه آهن کمک به نظام بودجه ریزی کشور است، افزود: یکی از محورهای اساسی در حوزه توسعه بخش ریلی، صرفه جویی سوخت است که این مسئله می تواند در کاهش هزینه های مرتبط اثرگذار باشد.

رئیس کمیسیون عمران تعامل شرکت راه آهن با مجلس شورای اسلامی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: یکی از دلایل فاصله اقدامات صورت گرفته با اهداف برنامه ششم توسعه، عدم تکمیل شبکه ریلی در کشور است، زیرا خطوط ریلی در برخی از استان ها به بن بست می رسد، از این رو اگر شبکه ریلی کامل شود، سهم حمل و نقل ریلی در جابه جایی مسافر و بار بالا خواهد رفت.

وی گفت: شبکه ریلی کشور در شرایط کنونی با وسعت و جمعیت همخوانی ندارد و سهم راه آهن از حمل بار و مسافر حدود 10 درصد است، این در حالی است که این میزان باید حدود 25 تا 45 درصد باشد.

در ابتدای نشست امروز سعید رسولی مدیر عامل شرکت راه آهن با بیان اینکه همه واگن‌های حمل و نقل ریلی در کارخانجات داخلی تولید شده است، افزود: در سال 98 یک واگن خارجی به کشور وارد نشد. همچنین در سال گذشته، شرکت واگن پارس که در صدر کارخانجات بحرانی بود، بر اساس گزارش مدیر عامل این شرکت از رکورد 20 سال گذشته در خصوص تولید، عبور کرد.

وی با بیان اینکه همه کارخانجات تولیدی راه آهن در حال فعالیت هستند افزود: همه واگن‌های فرسوده خطوط ریلی به کارخانجات تولید کننده برای بازسازی اعزام شدند که 270 واگن قابل بازسازی بود. همچنین از مالک واگن‌های اسقاطی غیر قابل بازسازی هم، در خصوص فروش آن و پرداخت پول فروش به کارخانجات تولیدی برای تولید واگن جدید، امضا گرفته شد.

رسولی گفت: در فروردین امسال با وجود تعطیلی و بحران ویروس کرونا نخستین مرحله افتتاح ناوگان جدید را داشتیم و این اقدام در 4 مرحله و تا تیرماه اتفاق افتاد.

وی امضاء شیوه نامه‌های مختلف در خصوص ترانزیت را از دیگر اقدامات راه آهن بیان کرد و افزود: یکی از این شیوه نامه‌ها انتقال بار کانتینری چین به اروپا بود. این کریدور، کریدور جنوبی دریای خزر است و رقیبی برای کریدور شمالی دریای خزر محسوب می‌شود.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به توافق با روسیه و هند اشاره کرد و افزود: با این دو کشور توافقات خوبی داشتیم که بار ترانزیتی روسیه و هند از خطوط ریلی ایران انجام شود.

عناوین برگزیده