تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۱۲۴۴۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عرضه محصولات شرکت فولاد مبارکه فقط در بورس

می متالز - معاون فروش بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: فولاد مبارکه بزرگترین تولید کننده محصولات تخت در کشور است و همه تولیدات این شرکت فقط از طریق بورس قابلیت فروش دارد.
عرضه محصولات شرکت فولاد مبارکه فقط در بورس

به گزارش می متالز، طهمورث جوانبخت افزود: شرکت فولاد در حال حاضر ده میلیون تن در سال تولید در برنامه کاری خود دارد و سیاست شرکت فولاد مبارکه، همواره بر مبنای حمایت از تولید داخل و ایجاد اشتغال، گذاشته شده است.
وی گفت: شرکت فولاد مبارکه حتی یک گرم فولاد را به صورت آزاد نمی‌فروشد و همه محصولات ما به طور کامل در بورس کالا عرضه می‌شود و کسی نمی‌تواند خارج از بورس خرید کند.
جوابخت افزود: فولاد مبارکه محصولات خودش را برای نخستین بار در سال ۸۵ در بورس کالا عرضه کرد و از آنجا که بورس نهادی کاملا شفاف است و قیمت گذاری متعادل و منطقی در آن انجام می‌شود، تاکنون همه محصولات این شرکت در بورس کالا عرضه شده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود تنها ده درصد تولیدات فولاد در بورس عرضه می‌شود گفت: این گفته‌ها صحت ندارد و بر اساس دستورالعمل‌های ستاد تنظیم بازار، شرکت فولاد مبارکه محصولات گرم خودش را به صورت ۴۰ درصد در تالار اصلی و ۶۰ درصد به صورت اختصاصی به مشتریان و تولید کنندگان واقعی می‌دهد و همه (صدرصد) محصولات ارائه شده، در بورس کالا ثبت و ضبط می‌شود.
معاون فروش بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: به دلیل اینکه محصولات سرد در صنایع راهبردی قابلیت مصرف دارد در تالار اصلی عرضه می‌شود به نحوی که به خودروسازان، قطعه سازان و کارخانه‌های لوازم خانگی بر اساس سیاست تنظیم بازار, ۲۰ درصد این محصولات سرد در تالار اصلی و ۸۰ درصد هم به صورت اختصاصی عرضه می‌شود ضمن اینکه صد در صد این محصولات نیز به این صنایع مهم اختصاص یافته است.
جوانبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا مواد اولیه از فولاد به دست تولید کنندگان اصلی نمی‌رسد؟ گفت: فولاد مبارکه بعنوان یک صنعت، محصولش نهایی نیست و محصول خودش را به تولید کنندگان بعدی می‌دهد. این کار را ما در چند سال گذشته بر اساس دستورالعمل‌هایی که وظیفه حاکمیتی بوده انجام دادیم یعنی فولاد مبارکه در چند سال گذشته، توانسته صنایع پایین دستی خودش را شناسایی کند و بر اساس مدارک و مستندات لازم و کارشناسی دوره‌ای که از آن‌ها انجام می‌دهد ظرفیت آن‌ها را شناسایی کرده و به آن‌ها محصول می‌دهد.
وی اضافه کرد: اتفاقی که اخیرا افتاده، این است که خرید مواد اولیه صنایع پایین دستی و تولید کنندگان و شبه تولید کنندگان، همه بر اساس سیستم بهین یاب است و وقتی به این شکل محصول عرضه شود فولاد مبارکه دیگر هیچ کاری نمی‌تواند کند بنابراین علت این که محصول فولاد مبارکه ممکن است به دست تولید کننده واقعی نرسد و به دست دلالان و رانت خواران برسد، بر این اساس ما کنترل لازم را دیگر نمی‌توانیم انجام دهیم.
معاون فروش بازاریابی شرکت فولاد مبارکه گفت: اگر فولاد مبارکه بر اساس سیستم فروش و کارشناسی خودش کار و محصول را توزیع کند این بحث دلالی و رانت خواری حتما برای همیشه حذف خواهد شد.
جوانبخت افزود: اقدامی که فولاد مبارکه در بحث کارشناسی‌ها و ظرفیت مصرف تولید در کارخانجات تولیدی انجام داده موثر بوده و حالا بر اساس سامانه بهین یاب، این توزیع دیگر جواب نمی‌دهد ضمن اینکه برنامه ما این است که بتوانیم در تالار اصلی بورس کشف قیمت کنیم و بتوانیم به صورت اختصاصی محصول را به تولید کننده واقعی برسانیم.
وی گفت: ما تولید کننده هستیم و سیاست گذار نیستیم، اما با توجه به نقش موثری که در این چند سال در اجرای سیاست‌های درست وزارتخانه داشته ایم می‌توانیم به وضعیت فعلی کمک کنیم ضمن اینکه بار‌ها اعلام آمادگی کرده ایم که می‌توانیم هم قیمت محصولات فولادی تخت از جمله لوله و پروفیل و هم ورق‌های فولادی را پایین بیاوریم.
معاون فروش بازاریابی شرکت فولاد مبارکه در پایان گفت: با توجه به اینکه مواد اولیه فولاد شمش است اگر دولت و وزارتخانه قیمت را در شمش کنترل کند به راحتی می‌توان دیگر محصولات را نیز از نظر قیمتی کنترل کرد و قیمت‌ها را پایین آورد و می‌شود به صورت عادلانه مواد اولیه را توزیع کرد.

عناوین برگزیده