تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۲۸
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۱۲۵۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ضرورت اعتمادسازی بانک‌ها

می متالز - تأکید حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، به عنوان رئیس مجمع بانک مرکزی بر ضرورت اعتماد مردم به سیستم بانکی در کنار نکات دیگری که طی سخنان خود در مجمع عمومی مطرح کردند، مهم ترین راهبرد نظام بانکی کشور باید باشد.
ضرورت اعتمادسازی بانک‌ها

به گزارش می متالز، گرچه بنا به قول مرحوم شهید بهشتی عنصر اعتماد یک ضرورت انکار ناپذیر در مدیریت جامع کشور است، اما سیستم بانکی در مورد اعتماد مصادیق عینه و ملموسی را باید مد نظر داشته باشد.

پول ملی در ضراب خانه بانک مرکزی و بر اساس قانون پولی و مالی کشور چاپ و منتشر می‌شود و مردم باید به معیار سنجش با ثبات بودن آن اعتماد کنند و بپذیرند که نیروی کار و دارایی‌های آن ها با متر و معیار مطمئنی سنجیده می‌شود که به نظر می‌رسد در دولت های نهم و دهم ارزش این معیار به حراج گذاشته شده است و در ماه های اخیر هم بی تدبیری های سیاست گذاران پولی به آن آسیب زده است.

مردم ایران در معیشت خود نه توان اصراف دارند و نه تمایلی به اصراف و تخریب اقتصاد ملی نشان می دهند، بنابراین سیستم بانکی و بانک مرکزی باید پاسخگوی کاهش ارزش پول ملی باشد و مشخص گردد در قبال کدام دستاورد ملی قدرت خرید و ارزش پول ملی تضعیف می‌شود.

امیدواریم بسته اخیر بانک مرکزی به عنوان آغازی هوشمندانه در اصلاح سیاست‌های این بانک در حوزه پولی و بانکی باشد. در واقع با وجود این که بسته اخیر بانک مرکزی فاقد ارزش علمی است، می تواند نشانگر اراده این بانک برای مدیریت ملی بر بازار پولی باشد.

نظام بانکی علاوه بر نشر اسکناس و حفظ ارزش پولی ملی، امانت دار و حافظ سپرده‌های نقدی مردم است. بنابر این کاستی‌ها و بلکه لغزش‌های سیستم بانکی در پرداخت اعتبارات و مماشات با بدهکاران صاحب نفوذ و قدرتمند می توانند رابطه اعتماد آمیز مردم با سیستم بانکی را مخدوش کند که متاسفانه این اتفاق افتاده است.

سومین ارتباط مردم با سیستم بانکی قراردادهای اخذ تسهیلات و محاسبات سود بانک‌ها است که متاسفانه مردم هیچ نقش تعیین کننده ای در فرم قراردادها و محاسبات ندارند. در نتیجه نگاه یک فرد مضطر به یک پولدار زورگو را دارند که از قضا قانون از این پولدار زورگو بهتر حمایت می‌کند.

شاید به این سه محور بتوانیم رفتار آمرانه و دیوان سالارانه کارکنان بانک‌ها از پشت کانتر ها را بیافزاییم و همچنین رفتار های دوگانه ای که مردم عادی با افراد صاحب نفوذ در استفاده از خدمات بانکی حس می کنند.

سیستم بانکی باید بداند که افراد نیازمند در تلاش برای حل مشکلات خود از سرکشی به هر مرجع و ملجای جملاتی را می شنوند که نشان دهنده خاصه خرجی و تبعیض است. لذا به نظر می‌رسد اعتمادسازی بین بانک‌ها و مردم همان گونه که رئیس جمهور تاکید کرده است، باید از مهم ترین اقدامات سیستم بانکی باشد.

عناوین برگزیده