به گزارش می متالز، مهدی صادقی نیارکی با بیان اینکه قیمتهای فعلی خودروها در بازار مورد تایید وزارتخانه نیست از طراحی طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد و گفت: در صورت تصویب از مابهتفاوت قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار از معاملهگران خودرو مالیات اخذ میشود. تصویب این مالیات ویژه که به پیشنهاد وزارت اقتصاد به ستاد اقتصادی دولت رفته، میتواند حضور دلالان و واسطهگران را در این بازار کمرنگ کند.
وی ادامه داد: التهاب بازار خودرو ناشی از التهاب در بازارهای بورس، طلا، سکه، ارز، مسکن و غیره است و از سالهای گذشته برخی روی خودرو به عنوان کالای سرمایهای سرمایهگذاری کرده و میکنند. واقعیسازی قیمت خودرو یکی از مهمترین مسائل است و وزارت صنعت با آزادسازی قیمتها مخالف است.قیمت خودروها باید بر اساس افزایش قیمت نهادههای تولید اصلاح شود تا خودروسازان دچار زیان عملیاتی نشوند.
این مقام مسوول افزود: تداوم زیان عملیاتی در ادامه تبدیل به زیان انباشته که به مطالبات قطعهسازان منتقل شده یا ورشکستگی خودروسازان را به دنبال دارد. اکنون عمده ورودیهای این صنعت شامل مواد و محصولات پتروشیمی، پلیمری و فلزات در بورس یا به قیمت های جهانی تعیین میشود و به همین دلیل باید خودرو به گونهای قیمتگذاری شود که این صنعت پیشران که لوکوموتیو تعداد بسیار دیگری از صنایع است، زنجیره تامین مرتبط با آن دچار زیان نشوند.
صادقی نیارکی عنوان کرد: به همین دلیل تغییرات قیمت نهادههای تولید هر سه ماه یک بار و با اثربخشی تورم بخشی بانک مرکزی بررسی شده و اجازه تعیین قیمتهای جدید به خودروسازان داده شده است. خودروسازان نیز باید با افزایش بهرهوری و واگذاری داراییهای مازاد بر روی پروژهها و پلتفرمهای جدید و ارتقای داخلیسازی محصولات فکر کنند. امروز که مشارکت شرکتهای خارجی به حداقل رسیده، شاهد خوداتکایی بالایی در خودروسازی هستیم
وی اضافه کرد: تا شنبه گذشته (۲۵ مرداد) تولید خودرو در همسنجی با سال گذشتخ رشد ۱۸ درصدی داشته و خودروسازان موفق به تولید ۳۵۱ هزار و ۸۹۵ دستگاه خودرو شدند. در این مدت تحویل خودروها در مقایسه با مدت مشابه قبل رشد هفت درصدی داشته و تعداد خودروهای ناقص مانده کف کارخانجات ۲۵ هزار دستگاه کمتر است. همچنین رشد ۱۳ درصدی ایفای تعهدات معوق خودروسازان را در این مدت شاهد هستیم که به ۲۱۵ هزار و ۴۷۷ دستگاه رسیده است.
صادقی نیارکی تصریح کرد: این مهم با کنترل برنامههای پیش فروش خودروسازان در سال گذشته محقق شده و انتظار میرود در دو ماه آینده تعهدات معوق خودروسازان به صفر رسیده و فقط تعهدات جاری داشته باشند. از نیمه دوم سال گذشته تا امروز متوسط تولید مجموع روزانه 4 هزار دستگاهی دو خودروساز بزرگ را شاهدیم که مشروط به منطقی شدن قیمتها، تخصیص ارز و تامین مواد اولیه میتواند تداوم یابد.