تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۴
بازدید: ۱۰۰۱
کد خبر: ۱۲۵۷۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۷۰ درصد واحد‌های صنعتی استان خراسان جنوبی وابسته به معادن هستند

می متالز - سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه نیازهای آموزشی خاص در بخش معادن باید مدنظر قرار گیرد گفت: ۷۰ درصد واحد‌های صنعتی ما وابسته به معادن هستند.
۷۰ درصد واحد‌های صنعتی استان خراسان جنوبی وابسته به معادن هستند

به گزارش می متالز، عباس جرجانی ظهر امروز در جلسه هم اندیشی فعالان اقتصادی و کارآفرینان خراسان جنوبی اظهار داشت: جایگاه معدنی خراسان جنوبی بسیار جایگاه ویژه‌ای است؛ 70 درصد واحد‌های صنعتی ما وابسته به معادن هستند و معادن خوبی اعم از زغال، منیزیت و سنگ‌های تزئیتی در خراسان جنوبی داریم که جزو معادن نادر بوده و نیازمند رسیدگی است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه نیازهای آموزشی خاص در بخش معادن مدنظر قرار گیرد گفت: دوره‌هایی برای ماشین آلات خاص در معادن نداریم که در این راستا نیازمند برگزاری دوره‌های ویژه هستیم.

جرجانی تصریح کرد: در بحث استخراج مواد معدنی نیازمند این هستیم که دوره‌های خاصی دیده شود چراکه در دانشگاه‌ها این ظرفیت وجود ندارد. 

وی خاطرنشان کرد:در بخش سنگ‌های قیمتی فردوس اقدامات خوبی انجام شده اما نیاز است در مابقی شهرستان‌ها که دارای این ظرفیت است کارگاه‌هایی مجهز ایجاد شود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی یادآور شد: در بحث اشتراک مواد معدنی نیازمند این هستیم که معدن کاران از دوره‌های آموزشی خاص بهره‌مند شوند.

جرجانی اظهار داشت: یک واحد آموزش جوار صنعت در بخش خصوصی ایجاد شده و درخواست می‌شود 3 واحد دیگر برای فولاد قاین، سیمان و یک واحد در نهبندان ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث ایمنی معادن، حفاظت و بهداشت خواستار همکاری هستیم افزود: در بحث استفاده از ظرفیت فضای مجازی خواستاریم از طریق فنی و حرفه‌ای در بخش صنعت و معدن آموزش‌های مجازی ارائه شود.

مدیرکل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری با اتاق بازرگانی منعقد شد که در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است.  

حسین خوش آیند، افزود: در حال حاضر در حوزه‌هایی نظیر بنگاه‌های اقتصادی و گردشگری و صنایع اقدامات خوبی در راستای مهارت آموزی انجام می‌شود.

 

شکوفایی اقتصاد و کاهش نرخ بیکاری در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: خراسان جنوبی با توجه به سابقه دیرینه، مردمانی آموزش پذیر دارد و توانسته با بهره‌گیری از آموزش‌های مدون و برنامه ریزی شده این استان را به جایی برسانند که پایین‌ترین نرخ بیکاری در چهار سال پیاپی را داشته باشد. 

مشیرالحق عابدی با تاکید بر اینکه اقداماتی که باعث شکوفایی اقتصاد و کاهش نرخ بیکاری شود در اولویت باشد افزود:  باید اقداماتی که می‌تواند نرخ بیکاری را پایین بیاورد انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه احداث 10 هزار واحد مسکونی را در روستا داشته‌ایم بیان کرد: به زودی 6 هزار واحد مسکونی در شهرها احداث می‌شود که باید در  کمتر از یک سال به انجام برسد.

عابدی با بیان اینکه در این راستا نیازمند تخصص‌های زیادی در بحث آموزش کارگران ساختمانی هستیم تصریح کرد: باید نیازها متناسب با نیاز بازار ارائه شود.

وی گفت: در خراسان جنوبی در بسیاری از موضوعات اعم از محصولات استراتژیک ظرفیت بالایی داریم که می‌طلبد از طریق ایجاد دپارتمان‌های خاص مدنظر قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: در اتاق بازرگانی کمیسیون‌های پنج گانه‌ای داریم که به صورت کارشناسی شده موارد و نیازها را احصا می‌کند. 

عابدی اظهار امیدواری کرد با استفاده از نگاه کلان آموزش محوری برای انجام اقدامات شایسته در خراسان جنوبی به این مهم برسیم.

حسینی، رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: آموزش برای تشکل‌های تعاونی و اشخاص حقیقی یکی از اقدامات اتاق تعاون است.

وی با بیان اینکه تاکنون آموزش‌های خوبی در این راستا صورت گرفته است خاطرنشان کرد: امسال مصوبه‌ای به منظور واگذاری آموزش‌ها به جهاد و سازمان فنی و حرفه‌ای صادر شده که در این راستا‌ خواستاریم از سوی فنی و حرفه‌ای برای آموزش‌های اتاق تعاون هم مجوز صادر شود.

 

زیرساخت‌های خراسان جنوبی از استان سیستان و بلوچستان ضعیف‌تر است

جوانشیر، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان نیز با بیان اینکه مرز مشترک با افغانستان هم می‌تواند آسیب و هم فرصت باشد اظهار داشت: اگرچه سیستان و بلوچستان به عنوان استانی محروم به تصویر کشیده شده اما در بحث زیرساخت‌ها خراسان جنوبی از این استان نیز ضعیف‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: تا راه آهن فعال نشود فعالیت معدنی که می‌تواند زیرساخت توسعه استان باشد، رونق چندانی نخواهد داشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان با بیان اینکه 47 نوع ماده معدنی در استان استخراج می‌شود گفت: بهترین و برترین روش استفاده از سنگ‌های قیمتی است که اگر به آن توجه شود در کشورهای اوراسیا و کشورهای جنوب آسیا جایگاه بالایی خواهیم داشت و می‌توانیم در کمتر از ده سال به صادرات یک میلیارد دلار یا حداقل نصف این میزان برسیم.

عناوین برگزیده