به گزارش می متالز، یکی از مهمترین قراردادهای داخلی ذوب آهن اصفهان، تفاهمنامهای میان این مجموعه با شرکت راه آهن، مبنی بر تولید ریل ملی به منظور توسعه شبکه ریلی کشور است و از آنجا که رسیدن به گفتمان مشترک در شیوه پرداخت این سفارش برای دو طرف کار سختی بوده، تاکنون این تفاهمنامه فقط محدود به یک قرارداد ۴۰ هزار تنی شده است.احسان دشتیانه، معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوبآهن اصفهان درباره تفاهمنامه تولید ریل گفته بود، یکی از دلایلی که باعث شده این قرارداد در اجرا موانعی داشته باشد، موضوع نبود نقدینگی در راهآهن است که آنها را مجبور کرده برای خرید محصولات ذوب آهن به سمت تامین مالی از راه ابزارهای مالی مانند اوراق مشارکت حرکت کنند که استفاده از این ابزارها در عمل برای مجموعههای تولیدی که بخش بزرگی از درآمد خود را به عنوان دستمزد به نیروی انسانی میدهند ممکن نیست. البته معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان به تنها قرارداد اخذ شده در حوزه ریل هم اشاره کرد که این قرارداد با تولید ۴۰ هزار تن ریل به وسیله ذوب آهن اصفهان در حال اجراست اما موضوعی که در این میان به چشم میآید، کندی اجرای قرارداد است که پرسشهایی را درباره آن به وجود میآورد.
البته در این میان، مازیار یزدانی، معاون فنی و زیربنایی راهآهن درباره شیوه تعامل با ذوب آهن، از همراهی کامل شرکت راهآهن میگوید و مدعی است تاکنون تمامی تعهدهای مالی مربوط به راهآهن در قرارداد اخیر ریلی به همراه طلبهای طولانیمدت گذشتهاش تحویل ذوب آهن شده که رقمی معادل ۱۰۰ میلیارد تومان است.وی همچنین در زمینه تلاش راهآهن برای تسهیل قرارداد تولید ریل گفت: «شرکت راهآهن به منظور حمایت از ذوب آهن اصفهان، توافقی با طرفهای هندی انجام داده تا مقدمات کار برای تحویل برخی مواد اولیه و فنی فراهم شود. به همین منظور جلسهای سهجانبه در راهآهن برگزار شد که صحبتهای نهایی در این باره انجام شد و قرار شد دو طرف بحثهای فنی را در مذاکراتی دوجانبه پیگیری کنند. پس از آن نیز به سمت نهایی شدن یک قرارداد همکاری حرکت میکنند که در این باره خبر جدیدی از ذوب آهن نرسیده است.»
با وجود مطرح شدن پرداخت کامل هزینه قرارداد ریلی از سوی راهآهن، احمد صادقی، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان مشکل اصلی را در زمینه قرارداد ۴۰ هزار تنی تولید ریل ملی، پایین بودن نرخ خرید شرکت راهآهن اعلام کرد که باعث شده است این قرارداد به کندی پیش رود و در عمل، تولید آن صرفه اقتصادی نخواهد داشت.وی در این باره اظهار کرد نرخ خرید ریل به وسیله شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، از دلار به ریال تبدیل شده که شرکت راهآهن، این تبدیل را با نرخ ارز مبادلهای قدیمی انجام داده است به گونهای که نرخ هر کیلو ریل در این قرارداد ۲۴۰۰ تومان قید شده، در صورتی که این رقم از هزینه تمام شده ریل نیز پایینتر است و باعث شده است برای اینکه در جریان تولید و تحویل این محصول با مشکل نقدینگی روبهرو نشویم زمان آن را طولانیتر کنیم.به گفته صادقی، برای حل مشکل فروش ریل به راهآهن جمهوری اسلامی، سال گذشته از مجلس شورای اسلامی تقاضا کردیم بودجه ارزی در اختیار این شرکت قرار دهد تا به وسیله صندوق توسعه ملی بتواند خرید مدتدار از ذوب آهن اصفهان انجام دهد که با مشکلاتی از این قبیل روبهرو نشویم.در مجموع به وضوح به نظر میرسد گفتمان مشترکی در قرارداد ریل ملی میان خریدار و فروشنده وجود ندارد چراکه واحدهایی مانند ذوب آهن اصفهان به طور عمده، قیمتهای خود را با معیارهای جهانی مشخص میکنند. در همین قرارداد نیز قیمتها را به شکل ارزی به راه آهن ارائه کردهاند اما شیوه راه آهن در تبدیل نرخ باعث شده در عمل موضوع تامین مالی قرارداد به مشکل بخورد و به قول مدیرعامل شرکت ذوب آهن نرخ پرداخت شده برای تولید ریل حتی از هزینه تمام شده تولید آن پایینتر است.به نظر میرسد گفتمان مشترکی در قرارداد ریل ملی میان خریدار و فروشنده وجود ندارد چراکه واحدهایی مانند ذوب آهن اصفهان به طور عمده، قیمتهای خود را با معیارهای جهانی مشخص میکنند.