تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۳
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۱۲۶۱۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توسعه ظرفیت‌های معدنی شرق فارس به‌عنوان اولویت قرار دارد

می متالز - رئیس سازمان صمت فارس گفت: توسعه معادن شهرستان نی‌ریز در شرق فارس و بهره‌برداری‌های لازم از منابع عظیم معدنی، جزو اولویت‌های برنامه‌های سازمان صمت فارس و وزارت متبوع در راستای استفاده بهینه از معادن این شهرستان است.
توسعه ظرفیت‌های معدنی شرق فارس به‌عنوان اولویت قرار دارد

به گزارش می متالز، مجری طرح ایجاد زیربناهای معادن بزرگ و مناطق معدنی کشور با حضور در جاده نی‌ریز- خرامه و گفت‌وگو با مشاور و پیمانکار این طرح، از نزدیک در جریان احداث این جاده قرار گرفت.

داریوش دیودیده با حضور در فرمانداری نی‌ریز و برگزاری نشست مشترک با فرهاد طهماسبی، نماینده مردم شهرستان‌های استهبان، نی‌ریز و بختگان در مجلس شورای اسلامی، حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، مراد هدایت فرماندار نی‌ریز، جعفر زاهدی مدیرکل راه و شهرسازی استان، علی‌رضا سیاه پور مدیرکل حمل‌ونقل و سایر مدعوین به ارائه گزارش پیشرفت طرح جاده نی‌ریز-خرامه به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه در حال انجام ایمیدرو پرداخت.

 

طرح احداث جاده دسترسی به معادن نی‌ریز

وی با اشاره به طرح احداث جاده دسترسی به معادن، مطالعات برق‌رسانی و خدمات مهندسی احداث خط انتقال برق، بهسازی راه معادن و موارد دیگر در معادن کشور گفت: با توجه به فعالیت کارخانه‌ها سیمان و فولاد، معادن و صنایع سنگ در شهرستان نی‌ریز نیاز به حمل‌ونقل و ارتباط زمینی ایمن با جاده‌های استان ازجمله شیراز و خارج از استان، بیش‌ازپیش برای این منطقه اهمیت پیداکرده است از همین رو ضروری بود که هم‌زمان با طرح فولاد، جاده جدیدی با مشارکت وزارت راه و شهرسازی نیز در منطقه احداث و با تأمین بودجه لازم، در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری و استان از ثمرات آن بهره‌مند شوند.

مجری طرح ایجاد زیربناهای معادن بزرگ و مناطق معدنی کشور افزود: افتتاح این جاده، مسیر انتقال محصول صنعتی معدنی نی‌ریز و کرمان به مناطق جنوبی و غربی و همچنین دسترسی به شیراز را ۴۰ کیلومتر کاهش می‌دهد که پایین آوردن میزان مصرف سوخت، کاهش هزینه حمل و قیمت تمام‌شده را در بردارد.

دیودیده گفت: مراحل اجرای مناقصه و تعیین پیمانکار برای اجرای ۳۰ کیلومتر جاده دسترسی در مسیر خرامه و نی‌ریز در حال انجام است.

 

اولویت توسعه معادن نی‌ریز

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این نشست گفت: نی‌ریز یک شهر معدنی دارای واحدهای صنعتی مهمی همچون فولاد و سیمان، بیش از ۱۶۰ واحد فرآوری سنگ است که توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها در این شهرستان ازجمله ضرورت‌ها است، لذا توسعه معادن این شهرستان در شرق فارس و بهره‌برداری‌های لازم از این منابع عظیم معدنی جزو اولویت‌ها برنامه‌های سازمان صمت فارس و وزارت متبوع در راستای استفاده بهینه از معادن شهرستان است.

حمیدرضا ایزدی در تشریح وضعیت فعلی شهرستان نی‌ریز، گفت: تعداد ۱۵۵ واحد سنگ‌بری فعال در شهرک صنعتی نی‌ریز با اشتغال ۲۳۴۶ نفر وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های معدنی موجود در شهرستان نی‌ریز، در شرق فارس، به‌عنوان یک اولویت مدنظر قرار دارد گفت: در شهرستان نی‌ریز در حال حاضر ۵۳ معدن فعال با ذخیره قطعی ۳۰۸ میلیون تن و سرمایه‌گذاری ۱۲۱۳ میلیارد ریال و استخراج سالیانه معادل ۱.۹ میلیون تن، با اشتغال ۹۵۸ نفر فعال است.

وی با اشاره به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های لازم و اجرای طرح‌های صنایع مادر در نی‌ریز ازجمله طرح ۸۰۰ هزار تنی فولاد نی‌ریز فارس، کارخانه رینگ‌اسپرت نور نی‌ریز به‌عنوان تولیدکننده رینگ‌های آلومینیومی خودرو در سایزها و طرح‌های مختلف، سیمان‌سفید و خاکستری گفت: «ظرفیت‌ها و فعالیت این صنایع در کنار یکدیگر، می‌تواند موجب اشتغال‌زایی، توسعه صنایع پایین‌دستی و ارتقاء وضعیت اقتصادی شهرستان و استان شود.»

وی به ادامه اکتشاف ذخایر فلزی واقع در شهرستان اشاره کرد و خواهان تسریع در اتمام مطالعات شد.

 

تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های لازم در صنایع، معادن و صنایع معدنی

فرهاد طهماسبی نماینده مردم استهبان، نی‌ریز و آباده طشک در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: رویکرد اصلی‌ام در حوزه انتخابیه رصد تمامی موضوعات و مجموعه فعالیت‌ها در راستای خدمتگزاری به مردم است.

وی با تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های لازم در صنایع، معادن و صنایع معدنی افزود: ضرورت دارد تلاش‌ها به سمت فرایند صنعتی شدن شهرستان نی‌ریز در بخش معادن از دانش و فناوری روز دنیا در جهت بهره‌وری بیشتر و توسعه اقتصادی و اشتغال پیش برود همچنان که در این مسیر از ظرفیت‌های مجلس هم استفاده خواهیم کرد.

عناوین برگزیده