تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۱۲۶۳۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توجه ویژه بازار به گروه نفتی ها

می متالز - گروه فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال جاری، به دلایل متفاوتی توجه ویژه بازار را به خود جلب کردند که یکی از آنها، عرضه 4 شرکت پتروشیمی بزرگ تحت عنوان صندوق دارا دوم در روز چهارشنبه (پنجم شهریورماه) است.
توجه ویژه بازار به گروه نفتی ها

به گزارش می متالز، در این مقاله به تحلیل تکنیکال و مسائل بنیادی مربوط به شرکت‌های نفتی خواهیم پرداخت. در نمودار زیر شاخص گروه فرآورده‌های نفتی قابل مشاهده است با توجه به این نمودار این گروه از یک اصلاح طولانی‌مدت (۱۸ ماهه ، باکس قرمز رنگ) خارج شده است و از فروردین‌ماه امسال وارد یک روند انگیزشی شده است.

از منظر امواج الیوت حرکت‌های قیمتی به دو دسته انگیزشی و اصلاحی تقسیم‌بندی می‌شوند که حرکت‌های انگیزشی از ۵ موج تشکیل شده‌اند که موج‌های ۱، ۳ و ۵ در جهت روند و پیشرو هستند و موج‌های ۲ و ۴  از آن در جهت خلاف روند و اصلاحی هستند.

همانطور که از نمودار شاخص این گروه قابل مشاهده است این شاخص در یک روند صعودی قرار دارد که اکنون در حال تکمیل موج ۴ اصلاحی است در حال حاضر شاخص این گروه بر روی حمایت بسیار قوی قرار دارد. موج ۴ اصلاحی معمولا ۳۲.۸ درصد از موج ۳ را اصلاح می‌کنند (مخصوصا زمانی که ساختار انگیزشی ۳ ممتد باشد.)  که این سطح یک سطح حمایتی برای این گروه است از سمت دیگر خط روند ۰-۲ که در نمودار با خط آبی‌رنگ مشخص شده است حمایت بسیار قوی بعدی است که دقیقا هر دو حمایت در محدوده ۷ میلیون واحد است.

همچنین قیمت‌ها در بازار مالی به اعداد صحیح واکنش قیمتی نشان می‌دهند و در واقع این اعداد نقش سطوح حمایتی و مقاومتی را نیز بازی می‌کنند که به حمایت و مقاومت روانی معروف هستند که در اینجا عدد ۷ میلیون برای شاخص نفتی حمایت روانی نیز محسوب می‌شود. پس این سطح برای برگشت قیمتی این گروه بسیار معتبر و مهم است که به نظر ما موج ۴ در این محدوده تکمیل خواهد شد و وارد دامنه موج ۵ خواهیم شد. که اهداف دامنه موج ۵ همانطور که در تصویر قابل مشاهده است محدوده ۱۵ میلیون واحد است.

همچنین با توجه به قانون همسانی در امواج الیوت که به هم اندازه بودن موج ۱ و موج ۵ اشاره می‌کند؛ پس در اینجا موج ۵ به اندازه موج ۱ می‌تواند رشد کند که تارگت حاصل از این قانون نیز محدوده ۱۵ میلیون واحد خواهد بود. پس این سطح می‌تواند تارگت بسیار معتبری برای این گروه باشد. دلایل بنیادی که باعث شد توجه ویژه‌ای از ابتدا سال به این گروه شود، واگذاری ۴ شرکت بزرگ از این گروه (شپنا، شتران، شبندر و شبریز) در صندوق دارا دوم، پتانسیل بالای افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی آنها و تخفیف دادن دولت به آنها در نرخ خوراکشان است. که محرک‌های قدرتمندی برای افزایش قیمت این غول‌های بزرگ بازار سرمایه در ادامه سال ۹۹ است.

مهدی میرزایی

کارشناس ارشد بازار سرمایه 

امیر نوری

کارشناس بازار سرمایه 

عناوین برگزیده