به گزارش می متالز، مژگان خانلو افزود: از مهمترین اقدامهای صورتگرفته در هشت سال گذشته در حوزه امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه میتوان به چهار محور بودجه شرکتهای دولتی، تجهیز منابع از بازارهای مالی، ساماندهی بدهیهای دولت و سیستم بانکی اشاره کرد. خانلو پیرامون تجهیز منابع از بازارهای مالی اضافه کرد: طی چند سال گذشته با توجه به سیاستهای کلی نظام مبنی بر کاهش وابستگی بودجه عمومی به درآمدهای حاصل از فروش نفتخام، روشهای جدید برای تامین مالی دولت برنامهریزی و بهکار گرفته شد و از جمله این روشها میتوان به منابع حاصل از واگذاری داراییهای مالی اشاره کرد که شامل دو مورد مهم فروش و واگذاری اوراق مالی اسلامی و واگذاری سهام دولت در شرکتها است. وی یادآور شد: بر اساس عملکرد سال ۱۳۹۲ سهم منابع حاصل از فروش و واگذاری اوراق مالی اسلامی و واگذاری سهام دولت در شرکتها در منابع عمومی بودجه حدود ۷/ ۷ درصد یا ۴/ ۱۱هزار میلیارد تومان نسبت به ۵/ ۱۴۷ هزار میلیارد تومان بوده و در عملکرد سال ۱۳۹۸ این سهم به ۴/ ۲۳ درصد رسید یا ۷/ ۱۰۱ هزار میلیارد تومان نسبت به ۶/ ۴۳۴ هزار میلیارد تومان است. به گفته خانلو، طی سالهای ۹۸- ۱۳۹۵ بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از بدهی دولت به اشخاص با بدهی این اشخاص به دولت که عمدتا بابت بدهی مالیاتی بوده، تسویه و تهاتر شده و در سالهای ۹۸- ۱۳۹۷ نیز بالغ بر ۳/ ۳۸ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به اشخاص با بدهی اشخاص یادشده به سیستم بانکی مورد تسویه و تهاتر قرار گرفته است. رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۵ نیز از محل ظرفیت تبصره (۳۵) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۹۵ کل کشور ۱۳ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به بانکها تسویه شد و ۲۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان نیز بابت افزایش سرمایه بانکهای دولتی اختصاص یافت.
وی خاطرنشان کرد: سالهای گذشته بهدلیل اهمیت نقش شرکتهای دولتی در توسعه کشور و لزوم افزایش شفافیت در تهیه و تدوین بودجه شرکتهای دولتی، اقدامهای مختلفی از جمله اصلاح نظام طبقهبندی بودجه شرکتهای دولتی براساس نظام GFS، الزام ثبت تعداد کارکنان شرکتهای دولتی در سامانه کارمند ایران، ارائه برنامه فعالیت شرکتهای دولتی براساس بودجهریزی مبتنی بر عملکرد، ارائه گزارش نظارتی عملکرد بودجه شرکتهای دولتی در سال ۱۳۹۸، انتظامبخشی تهیه و تنظیم صورتجلسه بودجه شرکتهای دولتی و نظارتعالیه بر تنظیم آنها، تقویت سامانه جامع بودجه و برنامهریزی برای برقراری ارتباطهای برخط با سامانه سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین اصلاح طبقهبندی درآمد شرکتهای نفت و گاز به منظور شفافیت بودجه آنها صورت گرفته است.