تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۷
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۱۲۶۵۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اثر فوق العاده جذاب تخفیف یک‌ دلاری در قیمت جدید خوراک ۴ پالایشگاه

می متالز - در صورت اعمال دستورالعمل جدید وزارت نفت، تخفیف یک‌ دلاری در قیمت خوراک ۴ پالایشی منجر به رقم بزرگ و جذابی برای این شرکت ها می شود.
اثر فوق العاده جذاب تخفیف یک‌ دلاری در قیمت جدید خوراک ۴ پالایشگاه

به گزارش می متالز، با توجه به تخفیف‌های اعمالی برای مشتریان خارجی شرکت ملی نفت که حداقل ٢ دلار در هر بشکه است، شرکت‌های پالایشی نیز از این امتیاز برخوردار شده و با کاهش بهای خوراک مواجه خواهند شد. موضوعی که وزیرنفت هم به آن اشاره کرد و گفت وضعیت شرکت‌های پالایشی بهتر خواهد شد.

به‌عنوان نمونه پالایشگاه تهران روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت مصرف می‌کند و اگر از تخفیف یک‌دلاری دستورالعمل جدید وزارت نفت برخوردار شود، سالانه بیش از ٩١ میلیون دلار در خوراک مشمول تخفیف خواهد شد. از آنجا که ملاک تسویه پول خوراک، ارز نیمایی است با قیمت فعلی دلار نیمایی – ۱۹ هزار و ۱۲۰ تومان- حدود ۱.۷۵ هزار میلیارد تومان تخفیف دریافت می‌کند. اگر این تخفیف سه دلار باشد، تخفیف خوراک این واحد پالایشی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود که رقم بزرگ و جذابی برای این پالایشگاه است.

یا درباره پالایشگاه بندرعباس با ظرفیت ۳۵۰ هزار بشکه هر یک دلار تخفیف معادل ۲.۵ هزار میلیارد تومان کاهش هزینه است و یا برای پالایشگاه اصفهان هر یک دلار تخفیف معادل ۲.۶ هزار میلیارد تومان تخفیف در سال است. برای درک این موضوع بهتر است بدانیم پالایشگاه ۲.۵ هزار میلیارد تومان از سود انباشته را برای افزایش سرمایه کنار گذاشته که قطعاً با تخفیف‌های خوراکی این شرکت های پالایشی می‌توانند به سمت افزایش سرمایه گام بردارند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده