تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۹
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۱۲۷۹۲۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بردسکن:

بردسکن در زمینه فرآوری مس سرآمد است

می متالز - رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بردسکن گفت: برای فرآوری مس در بردسکن هشت کارخانه داریم و بیشترین فرآوری مس استان در بردسکن است و از این لحاظ در خراسان رضوی سرآمد هستیم.
بردسکن در زمینه فرآوری مس سرآمد است

به گزارش می متالز، شهرام طلوع فکور عنوان کرد: پیش از این واحدهای معدنی اکثرا خام‌ فروشی می‌کردند اما در سال جاری خام‌ فروشی به حداقل رسیده و حدود ۸ کارخانه در حوزه‌ مس داریم که فرآوری مس را انجام می‌دهند که بیشترین فرآوری مس استان مربوط به شهرستان بردسکن است.

وی اظهار کرد: سالانه حدود ۹۰۰ هزار تن ماده‌ معدنی از معادن مس استخراج می‌کنیم که میزان کنستانتره آن حدود ۹ هزار تن است که با افزایش ظرفیت، تا ۱۳ هزار تن در سال هم خواهد رسید.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بردسکن افزود: در حوزه مس ۴ میلیون تن ذخیره شناسایی شده، داریم؛ به همین دلیل بردسکن به قطب مس شرق کشور معروف شده‌ است.

وی خاطر نشان کرد: شهرستان بردسکن به لحاظ استخراج مس هنوز منطقه بکری است و با توجه به پتانسیلی که شهرستان دارد پیگیری‌هایی انجام شده که در آینده نزدیک، شرکت ملی صنایع مس ایران در منطقه سرمایه‌گذاری کند که قطعا در رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی نقش چشمگیری خواهد داشت.

طلوع فکور با اشاره به نقش موثر معادن در ایجاد اشتغال برای افراد منطقه، عنوان کرد: در بخش معدن برای ۱۶۵۰ نفر اشتغال‌زایی داشته‌ایم که از این تعداد حدود ۱۲۰۰ نفر در معادن مس مشغول به کار هستند و بیشترین اشتغال‌زایی برای روستاییان اطراف معدن بوده حتی روستاییانی که به دلیل بیکاری و سایر مشکلات قصد مهاجرت از روستا را داشتند با اشتغال در معادن در منطقه ماندگار شدند.

وی در ادامه گفت: در بردسکن ۵۳ معدن داریم که ۱۵ معدن پروانه اکتشاف دارند و در حوزه مس نیز ۱۱ معدن فعال  داریم؛ همچنین ۶ معدن مس در حال اقدام برای پروانه اکتشاف هستند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که معادن و از جمله معادن مس با آن رو به‌ رو هستند، مشکل برق است که با پیگیری‌هایی که انجام شده از ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) دعوت شده تا این مشکل به زودی برطرف شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بردسکن افزود: همچنین یکی از مشکلات دیگر بحث راه دسترسی به معادن است که اکثر معادن بردسکن در منطقه دهان قلعه واقع شده‌اند و جاده آن خاکی است که با پیگیری سازمان صنعت و معدن برای آسفالت این راه حدود ۲.۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده‌ است. 

وی همچنین از راه‌اندازی خانه صنعت و معدن در آینده نزدیک در شهرستان بردسکن خبر داد و ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی آن، هم بخش خصوصی بتواند به معادن کمک کند و هم بخش دولتی مشکلات را سریع‌تر حل کند.

طلوع فکور بیان کرد: مس شهرستان بردسکن عیار ویژه‌ای دارد و همین موضوع نیز باعث شده‌ است که سرمایه‌گذاران زیادی جذب این منطقه شوند و بعضی از معادن مس حتی تا راه‌اندازی فاز پنجم هم پیش رفته‌اند، با توجه به اینکه منطقه هنوز منطقه بکری است امیدوار هستیم که سرمایه‌گذاران بیشتری به منطقه وارد شوند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بردسکن همچنین اظهار کرد: علاوه بر معادن مس، ظرفیت‌های ویژه‌ای نیز در بخش معادن طلا، آهن و گچ داریم که واحدهای فرآوری آن‌ها هم در شهرستان فعال هستند.

عناوین برگزیده