تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۰
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۱۲۸۴۸۲
سرویس خبر : انرژی
مهندسان پتروشیمی تند گویان موفق شدند؛

صرفه‌جویی ۵۵ هزار یورویی «شگویا»

می متالز - پتروشیمی شهید تند گویان از طراحی و ساخت سیستم کنترل فیلترهای فلوکسا توسط کارشناسان و مهندسان این پتروشیمی شهید تند گویان خبر داد و اعلام کرد: با ساخت این سیستم برای اولین بار در کشور، 55 هزار یورو صرفه‌جویی ارزی رقم خورد.
صرفه‌جویی ۵۵ هزار یورویی «شگویا»

به گزارش می متالز، مهندسان و کارشناسان واحد ابزار دقیق این مجتمع با طراحی و ساخت این سیستم برای اولین بار در کشور، موفق به صرفه‌جویی ارزی ۵۵ هزار یورویی شدند.

از آنجا که کثیف شدن اتیلن گلایکول (EG) در کارخانه‌های تولید کننده پلی اتیلن ترفتالات (PET) باعث به وجود آمدن محدودیت‌های مختلفی می‌شود، کارشناسان شرکت جهت تصفیه اتیلن گلایکول و رفع این محدودیت‌ها تصمیم به افزودن فیلترهای فلوکسا به کارخانه (PET2) کردند ولی متاسفانه پس از دریافت فیلترها مشخص شد که دستگاه‌های ارسالی فاقد سیستم کنترل بوده و عملا قابل استفاده نیستند.

۵۵ هزار یورو هزینه تامین فیلترهای فلوکسا

بر اساس این گزارش، شرکت سازنده هم برای تامین و ارسال بخش کنترلی آنها تقاضای مبلغ ۵۵ هزار یورو کرد. مبلغ بالای درخواستی و لزوم کنترل تجهیز به ویژه از داخل اتاق کنترل، کارشناسان شرکت را بر آن داشت تا اقدام به طراحی و ساخت این سیستم کنند.

به همین منظور کارشناسان واحد ابزار دقیق مجتمع در اولین مرحله، با استفاده از اسناد تجهیزات خریداری شده و برگزاری جلسات هم‌اندیشی با سایر بخش‌های فنی شرکت از جمله بهره‌برداری و فرآیند، سیستم کنترل مورد نظر را طراحی کرده، پس از آن با به کارگیری وسایل موجود در مجتمع اقدام به ساخت قسمت‌های سخت افزاری این سیستم کردند.

همچنین مهندسان شرکت ضمن انجام برنامه‌نویسی برای این سیستم، اقدام به طراحی و اجرای محیطی گرافیکی مناسب جهت به‌کارگیری آن توسط اپراتورها کردند.

سیستم طراحی شده توسط مهندسان و کارشناسان مجتمع که در حال حاضر و پس از پشت سر گذاشتن تست‌های مختلف در مدار تولید قرار گرفته، نسبت به سیستم اصلی دارای مزایای متعددی است که از جمله آنها می‌توان امکان پایش و کنترل کامل از اتاق کنترل توسط اپراتورهای سیستم کنترل مرکزی (DCS)، ثبت حافظه وضعیت سیستم برای ماه‌های متوالی جهت پایش بهتر در آینده، سهولت و افزایش کیفیت در کار بهره‌برداری، افزایش طول عمر مفید سیستم و هزینه پایین‌تر آن را نام برد.

پتروشیمی شهید تند گویان تولید کننده محصولات مهم اسید ترفتالیک خالص (PTA) و پلی اتیلن ترفتالات (PET) در کشور است که محصولات آن در صنایع مختلف ازجمله نساجی، پزشکی، خودروسازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عناوین برگزیده