تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۲۲
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۱۲۸۵۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روزهای افول «تاتا»

می متالز - گروه تاتا، بزرگ‌ترین شرکت تجاری هند ازنظر دارایی، دچار رکود شده است. گل سرسبد تجارت خودرو و فولاد این گروه که به لطف خریدهای برجسته خارج از کشور، نام تاتا را در سراسر جهان مشهور کرده است، طی دو سال گذشته ‌مانند وزنه‌ای باعث درجا زدن این گروه شده است.
روزهای افول «تاتا»

به گزارش می متالز، از فعالیت‌های اصلی گروه تاتا، تنها موردی که به‌طور مداوم در حال رشد است، تجارت فناوری اطلاعات شرکت مشاوره‌ای تاتا است. به‌طورکلی، سود خالص حاصل از سه کسب‌وکار اصلی این گروه طی دو سال تا ماه مارس ۲۰۲۰ بیش از نصف کاهش‌یافته و به ۶/ ۲۱۶ میلیارد روپیه (۳ میلیارد دلار) رسیده است.

برای سه‌ماه آوریل تا ژوئن، آنها ۴/ ۵۸ میلیارد روپیه ضرر خالص را متحمل شدند، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۵/ ۵۱ میلیارد روپیه سود خالص داشته‌اند. انتظار می‌رود ویروس کرونا که هنوز هم به‌سرعت در هند در حال گسترش است، عملکرد این گروه را تا پایان سال مالی جاری به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد. کل سرمایه بازاری شرکت‌های تاتا موتورز، تاتا استیل و مشاوره‌ای تاتا به حدود ۷۰ درصد سرمایه شرکت رقیب خود، صنایع ریلاینس، رسیده است. صنایع ریلاینس توسط موکش آمبانی، ثروتمندترین فرد هند، کنترل می‌شود. این شکاف نشان‌دهنده افزایش ارزش شرکت صنایع ریلاینس در بازار است. رشد سریع در مخابرات و خرده‌فروشی‌های شرکت صنایع ریلاینس در سال‌های اخیر کمک شایانی به رشد ارزش این شرکت کرده است. واحد ارتباطات مخابراتی و دیجیتال شرکت صنایع ریلاینس تنها در سه ماه منتهی به ژوئیه موفق شد حدود ۲۰ میلیارد دلار از شرکت‌هایی مانند فیس بوک، اینتل و گوگل سرمایه‌گذاری کسب کند که به این شرکت اجازه داد تا بیشتر وارد عرصه دیجیتال شود. امسال می‌تواند یک نقطه عطفی برای دو غول بزرگ صنعتی هندوستان، تاتا و ریلاینس باشد که اختلاف فاحشی در میزان ثروت آنها ایجاد کند.

عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت