تاریخ: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۹
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۱۲۸۹۰
سرویس خبر : انرژی

خروج آمریکا از برجام، مهم است؟!

می متالز - برجام به عنوان یک دستاورد بین المللی برای ایران از اهمیت به سزایی بر خوردار است، ایران توانست در مذاکره با جهان غرب سندی را نهایی کند که در آن ضمن تثبیت موقعیت خود، بهانه های منزوی سازی کشور را نیز از میان بردارد.
خروج آمریکا از برجام، مهم است؟!

به گزارش می متالز، اما با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ و زیر پاگذاشته شدن مفاد این موافقت نامه توسط دولت جمهوری خواه آمریکا این سئوال جدی مطرح است که خروج آمریکا از برجام چه نتایجی در بر خواهد داشت و اصلا اهمیت دارد؟

در زمان مذاکرات وزرای خارجه ایران و امریکا بخش زیادی از گفتگوها را به صورت منفرد از طرف اروپایی انجام دادند و دلیل این امر ضرورت اقناع متقابل دو کشور بود که بعد از حدود سه دهه می خواستند موافقت نامه ای را جهت عبور از یک چالش به امضاء برسانند، در آن زمان آمریکا به برجام نیاز داشت زیرا آنرا کلید مدیریت بحران خاورمیانه می دانست بنابراین به رغم فشار جناحهای قدرت و لابی های صهیونیستی توافق را امضاء کرد.

اما بعد از تغییر دولت و سرکار آمدن ترامپ در عمل تمامی آنچه به عنوان رفع تحریم ها از سوی آمریکا به خصوص در زمینه مبادلات دلاری و بانکی تعهد شده بود معلق باقی ماند. گذشته از معلق گذاشته شدن تعهدات طرف آمریکایی در زمینه تبادلات پولی در حال حاضر نیز ترامپ با استفاده از اهرم فشار تمدیدهای 90 روزه در عمل با فضای روانی اقتصاد ایران بازی می کند.

در این میان کشورهای بزرگ اروپایی نیز که سهم تبادلات اقتصادی آنها با آمریکا بالاست به همین دلایل از ورود مستقیم به بازار ایران اباء دارند اما از طرف دیگر نسبت به برجام خود را متعهد می دانند زیر منافع آنها در تعامل با ایران است.

با در نظر گرفتن موارد فوق به نظر نمی رسد خروج آمریکا از برجام برای ایران شرایط سخت تری ایجاد کند و با توجه به پایبندی ایران به برجام حتی به شهادت نهادهای بین المللی، خروج یکطرفه آمریکا از برجام حداقل وجه آمریکا را خدشه دار خواهد کرد و از سوی دیگر برای ایران تبعات جدیدی به دنبال نخواهد آورد و حتی فشار روانی ناشی از بازی رسانه ای ترامپ جهت تائیده های 90 روزه برجام را نیز از دست آمریکا خارج خواهد کرد.

در عمل نیز برای برنامه ریزی اقتصادی یک عامل غیر قطعی حذف و تلاش برای رفع مشکلات در فضایی قطعی تر ممکن میشود، کما اینکه در حال حاضر بعد از مدتها تلاش بالاخره ایران برای تعاملات غیر دلاری به راهکارهای عملی و جدی دست پیدا کرده است و کنده شدن ناف اقتصاد ایران از تبادلات دلاری می تواند به تسریع این روند کمک کند. بنابراین به نظر می رسد خروج آمریکا از برجام تنها برای سوداگران ارز و کسانی که در جهت تضعیف دولت از ابزار اقتصادی بهره می برند اهمیت دارد، ولاغیر.

 

علی پاکزاد

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد