تاریخ: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۱۲۸۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
روحانی؛

تورم سال 96 کشور تک رقمی بود

می متالز - رئیس جمهوری اسلامی وضعیت ایران در سال 96 را تشریح کرد و گفت: تورم ایران در این سال تک رقمی بود. در کشور شاهد حرکات مثبتی بودیم و در زمینه‌های مختلف رکوردهای خوبی داشتیم.
تورم سال 96 کشور تک رقمی بود

به گزارش می متالز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: در زمینه محصولات کشاورزی ٢٦ درصد رشد داشته‌ایم، در گندم به خودکفایی رسیدیم.
روحانی با بیان اینکه در سال جاری برای دومین بار تورم کشور تک رقمی خواهد بود، تصریح کرد: این افتخاری برای دولت است که در سال های 95 و 96 توانست تورم را تک رقمی نگه دارد. این کار از وعده های دولت در آغاز دولت یازدهم به مردم بود که تا پایان دولت تورم را تک رقمی خواهد کرد.
وی به سرمایه گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: همیشه و در سال های گذشته سرمایه گذاری در کشور منفی بوده، در سال 96 سرمایه گذاری ثابت در کشور مثبت بوده که به معنای تحرک در زمینه اقتصاد است؛ رشد اقتصادی کشور نیز در 4 سال گذشته در مجموع و بطور مثبت 4.8 بوده است درحالیکه رشد متوسط اقتصادی دنیا در 4 سال گذشته حدود 2.5 درصد بوده است که نشان می دهد کشور در مسیر توسعه و رشد درحال حرکت است.
رییس جمهوری افزود: در 8 سال قبل از دولت یازدهم رشد اقتصادی به طور متوسط 2.3 بوده و در این چهار سال گذشته به 4.8 رسیده است و رشد اقتصادی امسال ما هم بالای 4.5 درصد خواهد بود و در 9 ماهه سال 96 کشور 4.7 بدون نفت است.
وی با بیان اینکه حرکت کشور در اقتصاد مثبت است که شاهد آن هستیم، ادامه داد: در زمینه های مختلف ما رکوردهای خوبی داشتیم، در زمینه آبیاری تحت فشار و سامانه های نوین آبیاری آنچه در سال 96 انجام گرفته بیش از سال های قبل است و یک رکورد محسوب می شود و در زمینه محصولات کشاورزی از 97 میلیون تن به 122 میلیون تن رسیدیم و حدود 26 درصد رشد در محصولات کشاورزی در 4 سال گذشته داشتیم . این نشان می دهد که در این زمینه رشد ما در بسیاری از زمینه ها قابل قبول است و در گندم به خودکفایی رسیدم و یا در شکر در مسیرخودکفایی هستیم و در دانه های روغنی تحول مثبتی ایجاد شده است.
رییس جمهوری با اشاره به افتتاح 6 فاز پارس جنوبی در سال 96 گفت: این کار بزرگ و عظیمی است و این منطقه، منطقه گازی بوده که بین ما و همسایه ها مشترک است . ما برای اولین بار در سال 96 توانستیم به برداشتی که همسایه ما انجام می دهند برسیم و حتی بیشتر برداشت کنیم.
وی درباره تولید گاز در پارس جنوبی در طول 4 سال گذشته نیز گفت: از 285 میلیون مترمعکب به 555 میلیون متر مکعب رسیده است و حدود دو برابر شده است و امسال نیز نیازی برای خرید گاز از کشوری که بخواهد برای ما ناز کند یا قیمت را بالاتر ببرند، نداشتیم.
روحانی درباره پتروشیمی گفت: ما در سال 96 ما 5 فاز افتتاح کردیم و در سال 97 نیز5 فاز و مجتمع دیگر پتروشیمی را افتتاح خواهیم کرد و این نشان می دهد، روند به سمت رونق اقتصادی است؛ گرچه صادرات کشورما نسبت به سال گذشته حدود 5 درصد رشد ارزشی داشته اما واردات در سال 96 مقداری بیشتر شده است و نسبت صادرات به واردات مقداری نسبت به سال گذشته متفاوت است.
وی افزود: اما من وقتی به آمار ریز مراجعه کردم برخی از آمارها خوشحال کننده است، مثلا ما در پتروشیمی حدود 1 میلیارد دلار کمتر صادرات داریم؛ ولی جایی است که باید خوشحال شویم چون بجای صادرات این یک میلیارد به تولیدات پایین دستی در کشور اختصاص دادیم یعنی تولید را افزایش داده ایم.
رییس جمهوری درباره مواد معدنی نیز گفت: صادرات ما در مواد معدنی کاهش یافته اما خوشحال کننده است چون از خام فروشی جلوگیری کرده ایم یعنی سنگی که مستقیم به خارج صادر می شد امروز تبدیل به کنستانتره و گندله شده و تبدیل به فولاد می شود، این حرکت ظاهرش نشان دهنده کاهش صادرات است اما این کاهش صادرات مثبت است.
وی خاطر نشان کرد: کسی از واردات خوشحال نمی شود اما در برخی موارد، واردات ما کالاهای سرمایه بود که خوشحال کننده است یعنی 27 درصد در کالاهای سرمایه ای رشد داشته ایم که این برای کشور خوشحال کننده است، مجموع کالاهای واسطه ای و سرمایه ای 82 درصد واردات کشور است.
روحانی گفت: امسال در تولید خودرو از یک میلیون 300 هزار به یک و 650 هزار رسیده ایم و وقتی تولید خودرو بیش از 300 هزار افزایش می یابد واردات برخی از قطعات نیز بیشتر وارد می شود که ناراحت کننده نیست چون به تولید داخلی ما کمک می کند، پس مجموعه واردات و صادرات، هم در صادرات رشد داشته ایم و هم ترکیب واردات ما به گونه ای است که برای ما نگران کننده نیست واین مسیر را ادامه خواهیم داد.
وی در زمینه حمل و نقل نیز گفت: ما در این زمینه شرایط بهتری را در سال 96 نسبت به گذشته داشته ایم. ما راه آهن استان همدان را امسال افتتاح کردیم و امیدواریم در روزهای آخر امسال راه آهن کرمان - شاهرود نیز افتتاح شود و در سال آینده نیز در سه شهر ارومیه، رشت و تبریز راه آهن افتتاح خواهیم داشت و این شهرها نیز به راه آهن سراسری متصل می شود و حتی طرح های مهمی برای راه آهن در سال آینده داریم.


**رکورد در تاریخ راه آهن ایران

رییس جمهوری با اشاره به سفرش به جمهوری آذربایجان در اوایل فرودرین ماه آینده گفت: در این سفر تفاهم نامه ای برای سرمایه گذاری مشترک راه آهن رشت به آستارا امضا می کنیم و در سفر به هند نیز بحث سرمایه گذاری مشترک برای راه آهن چابهار به زاهدان بود که تحرک بسیار خوبی است و دولت در حوزه راه آهن در سال 96 یک رکورد در تاریخ راه آهن ایران برجا گذاشت و مجموعا 516 راه آهن جدید افتتاح شده است و 700 کیلومتر راه آهن خط دوم و سوم افتتاح شده است و مجموعا بیش از یک هزار و 200 کیلومتر افتتاح شده که در تاریخ ایران چنین چیزی در یک سال وجود ندارد.
وی تصریح کرد: در سال 96 فاز یک بندر چابهار افتتاح شد و فاز دوم بندر شهید رجایی نیز در بندرعباس تکمیل و فاز سه آغاز بکار کرده است.
روحانی با بیان اینکه در بنزین ما به سمت خودکفایی حرکت کردیم، ادامه داد: یک فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس اوایل سال 96 افتتاح شد و در اوایل سال آینده فاز دوم افتتاح خواهد شد و امیدواریم طبق برنامه تا پایان سال فاز سوم نیز افتتاح شود که مجموعا 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوییل تولید می کند و در تولید بنزین خودکفا می شویم و حتی می توانیم صادر کننده شویم و کار بسیار عظیم و بزرگی است که پیش روی ما است.
وی با تاکید براینکه در برخی موارد سال های گذشته مشکلاتی وجود داشت که در سال 96 برای حل آن اقدام کردیم، گفت: یکی از این بخش ها مسکن بود که در سال 96 برای رشد در این بخش اقدام کردیم که نشان می دهد از سال گذشته رشد کشور در زمینه مسکن مثبت شد. در سه ماهه آخر سال 96 فروش مسکن در تهران 19 درصد نسبت به چندماهه مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است و رونق بخش مسکن در سال آینده آغاز می شود. امیدواریم در بافت فرسوده یک حرکت جدیدی را آغاز کنیم که البته از پایان امسال و دهه فجر شروع شد و در سال آینده ادامه خواهد یافت.
رییس جمهوری درباره محیط زیست نیز گفت: در سال آینده در این زمینه نیز گام های خوبی برخواهیم داشت که از آن جمله می توان به نوسازی ناوگان بین شهری و درون شهری اشاره کرد که امیدواریم کاری فوق العاده باشد و در سال آینده هم در بازسازی و هم در نوسازی رکوردی را در این زمینه ثبت خواهیم کرد.


**شرایط مناسب به لحاظ رشد و توسعه

وی گفت: در مجموع می خواهم بگویم که کشور ما در مقایسه با رشد و توسعه کشورهای دیگر بطور متوسط و حتی کشورهای درحال توسعه و نوظهور، شرایط مناسب تری دارد و از لحاظ عدالت و اجتماعی هم قدم های خوبی برداشته شده است؛ گرچه باید این قدم ها تکمیل شود.
روحانی گفت: در طول 4 سال گذشته همه ساله حقوق و دستمزد کارگران و حقوق کارمندان از تورم بیشتر بوده است، این به معنی قدم در عدالت است، البته همواره حداقل حقوق بیشتر از مقداری بوده است یعنی اگر حقوق 10 درصد اضافه شده است، حداقل دستمزد را 16 درصد اضافه کردیم که این در مسیر عدالت بوده است ولی در زمینه عدالت همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید قدم های جدی تری برداریم تا به نقطه مطلوب برسیم.


**سال سرمایه گذاری

وی سال آینده را سال سرمایه گذاری ها در کشور دانست و گفت: سال آینده سال رشد و توسعه اقتصادی و عدالت اقتصادی خواهد بود و امیدواریم در همه این زمینه ها برنامه هایی که ما برای سال 97 داریم اجرایی کنیم و من در یکی از مصاحبه هایی که در اوایل سال آینده خواهیم داشت توضیح می دهم که چه برنامه هایی را دنبال می کنیم، گرچه برنامه های قبل را نیز ادامه خواهیم داد.
رییس جمهوری گفت: البته در کنار این همه پیشرفت ها و اقدامات ارزشمندی که ملت ایران در سال 96 انجام داده اند، روزهای غم باری متاسفانه هم در زمین، آسمان و دریا داشتیم و برای ما بسیار تاسف آور بود که عده ای از هموطنان مان را در کرمانشاه ، کرمان در سایه زلزله، کشتی سانچی و هواپیما در کوه دنا از دست دادیم و برای ما تاسف آور و غم بار بود، اما مردم ما به خوبی در این حوادث نشان دادند که چگونه نوع دوست هستند و وطن، هموطن و مردم خود را دوست دارند و برادرانه به میدان آمدند و با همه وجود به میدان برای یافتن اجساد از برف های انباشته شده و کوه های مرتفع نهراسیدند برای پیدا کردن غرق شدگان با شهامت به منطقه رفتند.


** دیوار میان اغتشاش و اعتراض

وی تصریح کرد: مردم به خوبی بین اعتراض و اغتشاش دیوار لازم را به وجود آورند و دولت هم صریح تر از همیشه اعتراض مردم را به رسمیت شناخت اما در عین حال تخریب اموال، اغتشاش، بی نظمی و زیر پا گذاشتن قانون برای دولت قابل قبول نبود و مردم کاملا این فاصله را در عمل خود و بعد در تظاهرات میلیونی به خوبی نمایان ساختند.ما انتقاد را قبول داریم، اعتراض را قبول داریم، اشکالاتی هم هست که باید گفته شده و رفع شده و همه باید دست به دست هم دهیم اما باید همه قانون، اموال عمومی و نظم عمومی را مراعات کرده و نباید خانواده ها را متاثر و ناراحت کرد، ترساند و کسب و کار تعطیل شود و در عین حال هم گوش ما هم باید برای سخنان مردم شنوا باشد.


**فرکانس اعتراضات به سمت همه است

روحانی گفت: این سخنان مردم موج و فرکانس خاص ندارد که این صدا فقط به سمت قوه مجریه بیاید بلکه فرکانس هایی دارد که به سمت همه می رود، حالا برخی ها پارازیت می اندازند و نمی خواهند گوش ندهد خودشان می دانند ولی همه باید گوش دهند، زمان پارازیت نیست؛ فرکانس ها را باید به دقت مورد توجه قرار دهیم و صدای مردم را باید بشنویم. مردم اشکالاتی دارند، انتقاداتی دارند، پیشنهاداتی دارند و باید آنرا پاس داشت، توجه کرد وعمل کرد و باعمل بهتر می توانیم همبستگی ملی خود را حفظ کنیم وهر وقت با هم بودیم و کار هم بودیم موفق شده ایم.


**جهان در کنار ایران و مقابل آمریکا ایستاد

وی با اشاره به سیاست خارجی کشور در سال گذشته ادامه داد: در سال گذشته موفقیت های خوبی داشتیم و بدخواهان ما شکست های کم نظیری را تجربه کردند. آنجایی که روبروی ملت ایران برای مسئله برجام قرار گرفتند و گفتند ایران به تعهدات خود عمل نکرده است و ما تایید نمی کنیم که ایران عمل کرده باشد، تقریبا همه جهان دربرابر آنها ایستاد و همه این موضوع را نفی کردند و هم گفتند مرجع برای این کار آژانس بین المللی انرژی اتمی است و آژانس در تمامی گزارشات خود تایید کرد که ایران به تمامی تعهدات و وظایف قانونی خود عمل کرده است.
رییس شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: آنجایی که خواستند پرونده ایران را ناشیانه به سازمان مللی ببرند و بگویند در ایران حقوق مردم مراعات نمی شود، هیچ کس در شورای امنیت و سازمان ملل با آنها همراهی نکرد و آن زمان که رفتند درباره یمن در شورای امنیت تهمت بزنند، ناموفق بودند اما آنجایی که می خواستند به مسئله قدس اهانت کنند و آنجا را به عنوان پاییتخت رژیم غاصب اعلام کنند، از دید افکار عمومی جهان، دولت ها و مردم جهان اسلام محکوم شدند.
وی گفت: در طول سال گذشته اقدامات خوبی نیز در منطقه صورت گرفت و بزرگترین گروهک تروریستی و خطرناک یعنی داعش به زانو درآمد و از همه مردمی در این زمینه تلاش کردند تشکر می کنم و این دستاوردی برای بشریت بود و همه مردمی که در این سرزمین و در این راستا از نثار جان خودشان دریغ نکردند و دربرابر آنها تواضع می کنیم. کاری که انجام شد یک هدیه به بشریت برای ثبات منطقه بوده است.
روحانی خاطر نشان کرد: ما ایجاد ثبات و امنیت منطقه را به عنوان یک هدف مهم ادامه می دهیم و امیدواریم در سال آینده موفقیت های بسیار خوبی در زمینه ثبات و امنیت منطقه داشته باشیم.
وی گفت: اصل تعامل سازنده عزتمند خود را با دنیا ادامه می دهیم؛ چه آمریکا و بدخواهان بخواهند و چه نخواهند و چه یکی - دو کشور کوچک در منطقه بخواهند یا نخواهند، تعامل ما با جهان سازنده خواهد بود، اما از منافع ملی خود در هیچ جای جهان نخواهیم گذشت و حافظ منافع ملی و امنیت ملی و مصالح ملی خواهیم بود و مطئن هستیم که مردم ما در کنار دولت خواهیم بود.
رییس جمهوری گفت: در پایان می خواهم از رهبر معظم انقلاب به دلیل همه حمایت هایی که در طول سال 96 و سال های قبل از دولت یازدهم و دولت دوازدهم داشتند، یاری، کمک، حمایت و هدایت کردند تشکر کنم و همچنان خواهان حمایت ایشان هستیم و خواهیم بود. از مجلس شورای اسلامی بخاطر رای اعتمادی که در آغاز دولت دوازدهم با یک رای بسیار قاطع و خوب به دولت دادند، تشکر کنم و هم بخاطر استیضاح اخیر سه وزیر که البته حق مجلس شورای اسلامی استیضاح است اما در این روزهای پایانی اعتماد خودشان را نسبت به این سه وزیر ابراز کردند، بسیار زیبنده بود و از رییس مجلس شورای اسلامی و هیات رییسه و همه نمایندگان محترم تشکر می کنیم و می دانیم که با همکاری هم در کنار قوه قضاییه کار کشور را پیش ببریم.
وی همچنین از همه رسانه ها و خبرنگاران، عکاسان و از همه انهایی که در کنار دوربین ها، لحظات، دقایق و گاهی ساعت ها می ایستند و واقعیت های ملت و کشور ما را به ملت و دنیا منعکس می کنند تشکر کرد و افزود: از تمامی رسانه های همدل و منتقد، آنهایی که با لحن زیبا با ما صحبت می کنند و چه آنهایی که لحن متفاوت دارند نیز سپاسگزارم. حتما همه برای دلسوزی و خدمت به کشور تلاش می کنند. کار خبرنگاران کار ارزنده ای است و باید همه کاری کنیم که سال آینده سال خوشحالی، شادی و نشاط میان مردم باشد.
روحانی گفت: همانطور که انتقاد را به رسمیت را می شناسیم و باید بشناسیم، اعتراض را نیز به رسمیت می شناسیم، شادی مردم را نیز به رسمیت بشناسیم و آنقدر سختگیری نکنیم و بگذاریم مردم خوشحال، شاد، بانشاط باشند و در زندگی سیاسی و اجتماعی همدیگر را یاری کنند و ما هم آنها را یاری کنیم و کشوری داشته باشیم مانند فرهنگ بلند و دین عزیزمان همیشه سرافراز و بتوانیم همواره خادم مردم و ملت خودمان و همه انسان ها در جهان باشیم.

عناوین برگزیده