تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۸
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۱۲۹۰۶۴
سرگزی خبر داد:

افتتاح پروژه راه آهن چابهار-زاهدان تا سال ۱۴۰۰؛ تمایل افغانستان برای استفاده گسترده از بندر چابهار

می متالز - عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: با تکمیل پروژه راه آهن چابهار-زاهدان و اتصال آن به منطقه میلک، بندر چابهار به شاهراه صادرات و واردات کالای کشور افغانستان تبدیل خواهد شد.
افتتاح پروژه راه آهن چابهار-زاهدان تا سال ۱۴۰۰؛ تمایل افغانستان برای استفاده گسترده از بندر چابهار

محمد سرگزی

به گزارش می متالز، محمد سرگزی با اشاره به روند اجرای پروژه راه آهن چابهار-زاهدان، گفت: خوشبختانه مراحل ساخت و اجرای پروژه مذکور به صورت زمان بندی شده در حال انجام است و امیدوارم با روند کنونی، پروژه راه آهن چابهار به زاهدان تا اواخر سال 1400 به بهره برداری برسد.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه با عنایت و حمایت رهبر معظم انقلاب ردیف اعتباری حدود 300 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه راه آهن چابهار-زاهدان در نظر گرفته شد تا پروژه هر چه سریع تر تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

نقش پروژه راه آهن چابهار-زاهدان در تقویت بندر چابهار و توسعه استان سیستان و بلوچستان

سرگزی پروژه راه آهن چابهار-زاهدان را در تقویت بندر چابهار و توسعه استان سیستان و بلوچستان اثرگذار دانست و افزود: در شرایط کنونی یکی از موانع و مشکلات بندر چابهار، انتقال کالا به بندر یا بالعکس است، زیرا زیرساخت های جاده ای استان سیستان ظرفیت و توان حمل و نقل گسترده کالا را ندارد و این مسئله موجب افزایش تصادفات جاده ای در این مناطق شده است، از این رو پروژه راه آهن می تواند به تسهیل کردن انتقال کالا کمک شایانی کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: پروژه راه آهن چابهار تنها منحصر به اتصال خطوط ریلی به شهر زاهدان نیست، بلکه این خط ریلی در ادامه باید به استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی متصل شده تا کریدور ریلی این منطقه تکمیل شود، در شرایط فعلی برخی از کشورهای همسایه علاقه مند به استفاده گسترده از بندر چابهار جهت واردات و صادرات کالا هستند.

وی ادامه داد: یکی از کشورهای فعال در این عرصه، کشور افغانستان است که در چند ماه اخیر بخشی از صادرات و واردات خود را از طریق بندر چابهار صورت داده اما به دلیل نبود زیرساخت های ترانزیتی و انتقال کالا، میزان کنونی با چشم انداز و اهداف در نظر گرفته شده، فاصله زیادی دارد، حال در صورت انتقال خط ریلی چابهار به زاهدان، خراسان و سپس انتقال به منطقه مرزی میلک، بندر چابهار می تواند به کریدور  و شاهراه صادرات و واردات کالا کشور افغانستان تبدیل شود.

عناوین برگزیده