به گزارش می متالز، امیرمحمود غفاری، با بیان این مطلب افزود: بهمنظور حضور بخش خصوصی در اجرای طرحهای عمرانی کشور، این وزارتخانه پس از تصویب واگذاری تعدادی از طرحهای بزرگراهی کشور، روز گذشته با واگذاری ۵ طرح مهم بزرگراهی و شریانی دیگر کشور موافقت و واگذاری آنها به بخش خصوصی تصویب شد.
او تصریح کرد: تأمین مالی این طرحها با توجه به ایجاد ظرفیت قانونی مناسب در سال جاری و بر اساس بند (۶) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور صورت میگیرد که بر اساس این ظرفیت قانونی که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در قانون سال جاری تصویب شد، امکان ارتقاء شبکه جادهای کشور و متعاقب آن تسهیل تردد، کاهش ترافیک، افزایش سهم جابهجایی مسافر و کالا در محورهای بزرگراهی با مشارکت بخش خصوصی فراهم شده است.
غفاری گفت: در جلسه چهارم کارگروه واگذاری متشکل از سازمان برنامهوبودجه کشور، وزارت دادگستری، وزارت راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران طرحهای توجیهی واگذاری این طرحها بررسی و به تصویب رسیده و بر اساس این مصوبه بهزودی فراخوان شناسایی سرمایهگذار طرحهای مذکور از طریق رسانههای جمعی منتشر خواهد شد.
او روش واگذاری پنج طرح را مشارکت به روش BOT بیان کرد و افزود: در این روش بخشی از سرمایه موردنیاز توسط دولت به بخش خصوصی اعطا و بخشی از اعتبار موردنیاز توسط بخش خصوصی هزینه میشود. پس از اتمام یا در جریان مراحل احداث با توجه به نوع قرارداد منعقد شده، اصل و سود آورده بخش خصوصی با بهرهبرداری و اخذ عوارض تردد از وسایل نقلیه تأمین میشود.
او در خصوص نحوه واگذاری این طرحها افزود: احداث پروژه بزرگراه امامزاده هاشم – خمام - آقاسیدشریف با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش غیردولتی یکی از پروژههای مهم این وزارتخانه است که بهزودی واگذار خواهد شد.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در خصوص طرح دوم، گفت: پروژه فومن – شفت – سراوان از محل طرح احداث بهسازی راه اصلی نمین – آستارا - اردبیل سرچم با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش غیردولتی واگذار میشود.
غفاری افزود: پروژه پاتاوه - دهدشت از محل طرح احداث راه اصلی شهرضا – بهبهان - بابا میدان و پروژه کمربندی شیراز از محل طرح احداث باند دوم شهرضا - کمربندی شیراز- سهراهی تخت جمشید دو طرح دیگری هستند که بر اساس مصوبه کارگروه ماده ۲۷ قانون الحاق واگذار خواهند شد.
او در خصوص پروژه پاتاوه – دهدشت گفت: این طرح در یک دوره ۳ ساله توسط سرمایهگذار احداث و طی ۲۰ سال مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال جاری از این طریق مراحل احداث بخش قابلتوجهی از محورهای بزرگراهی با مشارکت بخش خصوص اجرایی میشود، در خصوص کمربندی شیراز، گفت: این طرح نیز با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش خصوصی واگذار میشود که همانند طرح قبلی در دورهای ۳ ساله احداث خواهد شد.