به گزارش می متالز، رحمت رحمتنژاد با اعلام این خبر گفت: به منظور افزایش راندمان کاری، سیر روان قطارها و رفع موانع ترافیکی در محور شرق _ یزد _ اصفهان، عملیات زیرسازی خطوط ایستگاه چادرملو به طول ۳ هزار متر و با هشت هزار مترمکعب خاکریزی طبق نقشه مصوب اداره کل خط و سازههای فنی راهآهن جمهوری اسلامی ایران پایان یافته است.
وی با بیان اینکه در این عملیات ۲ خط به طول سه کیلومتر ساخته خواهد شد، افزود: برای عملیات این خط در مجموع ۱.۵ میلیارد تومان سرمایهگذاری صورت گرفته است.
مدیرکل راهآهن یزد با اشاره به آغاز عملیات روسازی این خطوط گفت: این عملیات شامل نصب هشت دستگاه سوزن و هشت هزار مترمکعب خاکریزی است که برای این عملیات سه میلیارد تومان اعتبار منظور شده است.
رحمت نژاد تصریح کرد: تغییر ایستگاه مبادله از جندق به چادرملو، حذف توقف قطارها در جندق، افزایش بهرهوری، کاهش زمان فرآیند مبادله قطارها، ارتقاء ایمنی و سیر روان قطارهای محور شرق _اصفهان و بالعکس از دیگر مزایای اجرای این طرح است.
وی با بیان اینکه ایستگاه چادرملو یکی از پرترافیکترین مبادی بارگیری در منطقه محسوب میشود، افزود: روزانه حدود ۴۵۰ واگن از این محور حدود ۴۰ هزار تن مواد معدنی و کنسانتره را از چادرملو به کارخانههای ذوبآهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد اهواز، گندلهسازی و بخشی نیز برای صادرات به بندرعباس حمل میکنند.
مدیرکل راهآهن یزد یادآوری کرد: ایستگاه چادرملو هم اکنون دارای ۱۱ خط قبول و اعزام، ۲ دستگاه قیف بارگیری، ۲ خط بارگیری، ۲ خط دوار برای مانور ، یک خط سوخت و تعمیرات است و با احداث ۲ خط جدید به طول ۳ هزار متر با ۷ دستگاه سوزن، تعداد خطوط این ایستگاه به ۱۳ خط میرسد که نقش قابل توجهی در افزایش سیر روان قطارها ایفا خواهد کرد.
مدیرکل راهآهن یزد گفت: در نیمه اول سال جاری ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تن کیلومتر بار خالص حمل شده در این اداره کل به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.
رحمتنژاد تصریح کرد: در نیمه اول امسال، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مواد معدنی، کنسانتره و گندله از مبادی سنگآهن مرکزی ایران، گندلهسازی اردکان و معدن چادرملو به مقاصد فولاد اصفهان، فولاد خوزستان و قسمتی نیز جهت صادرات به بندرعباس بارگیری شده است.
وی یادآوری کرد: ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن محموله از قبیل سنگآهن، کنسانتره، گندم، رول فلزی و دیگر اقلام نیز تخلیه شده که امید میرود با طرحهای پیاده شده و برنامهریزیهای صورت گرفته، در ماههای آتی روند رو به رشدی شاهد باشیم.
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگآهن کشور است که از سال گذشته با بهرهبرداری از واحدهای فولادی توانست زنجیره تولید را از سنگآهن تا محصولات نهایی تکمیل کند.
راهآهن یزد با سهم حدود ۴۰ درصدی از حملونقل بار ایران در ۱۸ سال گذشته در جایگاه نخست حمل بار کشور قرار دارد و بیش از ۸۰ درصد مواد معدنی و افزون بر ۷۰ درصد بارهای ترانزیتی کشور از این استان حمل میشود.
حدود یک هزار کیلومتر خط آهن شامل هفت درصد مجموع خطوط ریلی کشور در استان یزد قرار دارد و نزدیک به ۴۰ درصد عملیات معادل چهار برابر بازدهی و بهرهوری نسبت به دیگر نواحی کشور مربوط به این منطقه است.
مجموع خطوط راهآهن یزد یک هزار و ۱۶۳ کیلومتر است که شامل؛ ۹۵۳،کیلومتر خطوط اصلی و ۶۵ کیلومتر خطوط صنعتی تجاری و ۱۴۵ کیلومتر خطوط مانوری است .
ایستگاه راهآهن چادرملو یکی از مهمترین مبادی بارگیری شبکه ریلی کشور و از پرترافیکترین مبادی بارگیری در منطقه محسوب میشود که نقش مؤثری در عملکرد راهآهن استان یزد دارد.
راهآهن استان یزد به دلیل و قرار گرفتن در مرکز جغرافیایی، معدنی و مسیر ترانزیتی اصلی کشور، نقش استراتژیک مهمی در راهآهن جمهوری اسلامی ایران دارد و بخش عمده بار این منطقه سنگآهن استخراجی از معادن چادرملو و چغارت، زغالسنگ و محمولههای عبوری شامل نفت کوره، کنسانتره، سنگآهن، گندله و محمولههای ترانزیتی است.
اهمیت اقتصادی راهآهن یزد در شبکه ریلی به دلیل حمل مواد اولیه کارخانه ذوبآهن اصفهان، فولاد مبارکه و گندلهسازی که قسمتی اعظم سنگآهن آن از معادن چادرملو و چغارت تامین میشود، حجم حمل بار در این محدوده را به شکل چشمگیری افزایش داده است.
محورهای راهآهن استان یزد مسیرهای مهمی مانند میبد _ اردکان _ بادرود، اردکان ـ چادرملو، میبد ـ یزد، یزد _ بافق، بافق ـ جندق و اردکان ـ ارژنگ ـ میبد را شامل میشود که دارای پنج ایستگاه تشکیلاتی یزد، میبد، بافق، اردکان و چادرملو است.
از میان ایستگاههای راهآهن یزد، ایستگاه چادرملو یکی از ایستگاههای تشکیلاتی استان و از مهمترین ایستگاههای شبکه ریلی کشور است، این ایستگاه به دلیل واقع شدن در کنار معدن چادرملو از اهمیت ویژهای برخوردار است که در محور اردکان – مشهد در ۲۰۰ کیلومتری ایستگاه راهآهن اردکان قرار دارد.
سالانه بالغبر ۹ میلیون تن مواد معدنی و کنسانتره از ایستگاه راهآهن چادرملو به کارخانههای ذوبآهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد اهواز، گندلهسازی و بخشی نیز برای صادرات به مقصد بندرعباس بارگیری و ارسال میشود.
همچنین به منظور گسترش خطوط ریلی و روان شدن سیر قطارها، خطی به طول ۲۰۰ کیلومتر در سال ۱۳۷۷ از اردکان تا ایستگاه چادرملو احداث شد و به منظور رفع گلوگاههای ظرفیتی و کاهش شیب و فراز محور مذکور، تونلی به طول ۸۰۰ متر و واریانتی به طول ۱۵ کیلومتر در بلاک ریگ _ زرین ساخته شد که نقش قابل توجهی در افزایش راندمان کاری و استفاده از ظرفیت موجود داشته است.