تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۱۳۱۴۱۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
دهنوی مطرح کرد:

۴۵ هزار میلیارد تومان عایدی دلالان از بازار خودرو/ تولیدات خودروسازان کیفیت لازم را ندارد

می متالز - عضو هیات رییسه مجلس می‌گوید اختلاف قیمت خودرو در بازار آزاد و نرخ مصوب نصیب دلالان می‌شود که مجموع این مبلغ حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان است.
۴۵ هزار میلیارد تومان عایدی دلالان از بازار خودرو/ تولیدات خودروسازان کیفیت لازم را ندارد

به گزارش می متالز، سید محسن دهنوی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از گرانی لحظه‌ای خودرو در بازار، گفت: متاسفانه قیمت خودرو در شرایطی توسط شورای رقابت تعیین می‌شود که شفاف نبودن نحوه محاسبه و تاخیر در انتشار قیمت‌ها موجب نارضایتی مردم و خودروسازان شده است؛ تاخیر در به‌روزرسانی قیمت‌ها سبب افزایش زیان انباشته خودروسازان شده و کاهش سرمایه در گردش را در پی داشته است.

نماینده مردم در تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش نقدینگی موجب اُفت میزان تولید و تاخیر در تحویل خودروها شده است، افزود: فرمول قیمت‌گذاری خودرو باید توسط شورای رقابت شفاف منتشر شود تا مردم و خودروسازان قادر باشند قیمت خودرو را محاسبه و شورای رقابت برحُسن اجرای این فرآیند نظارت کند.

وی اضافه کرد: با اجرای این پیشنهاد، قیمت‌گذاری خودرو شفاف و زیان انباشته خودروساز کنترل خواهد شد که نتیجه آن افزایش میزان تولید خودرو است.

سیدمحسن دهنوی

تولیدات خودروسازان کیفیت لازم را ندارد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین ایمنی و میزان مصرف سوخت را از جمله شاخص‌های کلیدی کیفیت خودرو توصیف کرد، ادامه داد: خودروهای تولیدی توسط شرکت‌های مطرح دنیا )از جمله خودروسازان مطرح چینی) در اکثر موارد دارای 4 الی 5 ستاره ایمنی در آزمایش ایمنی تصادف (یورو ان کپ) هستند، درحالی‌که خودروهای پرتیراژ داخلی به زحمت قادر به کسب 1 یا 2 ستاره ایمنی در آزمایش مذکور هستند و این موضوع در تعداد بالای فوتی‌ها و معلولیت‌های ناشی از تصادفات رانندگی به خوبی نمایان می‌شود.

دهنوی با بیان اینکه براساس آمار اعلام شده توسط سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال 98، بیش از 15 هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند و بیش از 307 هزار نیز مصدوم شدند، تصریح کرد: میزان تلفات رانندگی در اروپا حدود 9 کشته در 100هزار نفر است درحالی‌که این میزان در ایران حدود20 کشته در هر 100 هزار نفر بوده که بیش از دو برابر اروپا است.

 

مصرف سوخت پژو 405 حدود 30 درصد بیشتر از برلیانس است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره مصرف سوخت خودروهای داخلی، گفت: میزان مصرف سوخت ترکیبی(شهر و جاده) خودرو دنا 7.74 لیتر در 100 کیلومتر است، در حالی‌که مصرف خودروهای چینی مثل برلیانس که در داخل کشور مونتاژ می‌شوند 6.4 لیتر در 100 کیلومتر است. این به معنی مصرف 20 درصد بیشتر نسبت به برلیانس است. خودروهای قدیمی‌تر مانند پژو405 دارای مصرف سوخت 8.38 لیتر در 100 کیلومتر است که به معنی مصرف سوخت 30 درصد بیشتر نسبت به برلیانس است. 

به گفته عضو هیات رئیسه مجلس اگر میزان مصرف سوخت خودروهای کشور 20 درصد کاهش یابد، میزان درآمد حاصل از صادرات بنزین صرفه‌جویی شده برابر با 2.4 میلیارد دلار خواهد بود که معادل 50 هزار میلیارد تومان است.

 

دهنوی با بیان اینکه در حال حاضر سود خودروساز به ازای هر خودرو 5 درصد محاسبه می‌شود و کیفیت خودرو اثر چندانی بر محاسبه سود ندارد، ادامه داد: به منظور ایجاد انگیزه افزایش سطح ایمنی و کاهش مصرف سوخت در خودروسازان لازم است به ازای افزایش ایمنی خودرو یا کاهش مصرف سوخت خودرو، مشوق‌هایی برای خودروساز در نظر گرفته شود؛ به طور مثال در صورت کسب 5 ستاره ایمنی 5 واحد درصد به سود مصوب خودرو مذکور اضافه شود.

 

مسیر ویژه‌ای برای صدور مجوز تردد و دریافت پلاکِ خودروهای دست‌ساز ایجاد شود

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان با بیان اینکه صنعت خودروهای دست‌ساز و خاص در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد، افزود: بسیاری از شرکت‌ها مانند لامبورگینی، پورشه و فراری دارای تولیدات با تیراژ پایین ولی ارزش بالا هستند به عنوان نمونه قیمت متوسط تولیدات فراری حدود 400 هزار دلار است که 20 برابر قیمت خودروهای متداول است. در کشورهای مطرح در حوزه خودروسازی مانند آمریکا مسیر ویژه‌ای به منظور دریافت پلاک و مجوز تردد برای خودروهای دست‌ساز ایجاده شده تا سازندگان این خودروها با هزینه مالی و زمانی قابل قبول قادر به دریافت پلاک و مجوز تردد باشند.

 دهنوی اضافه کرد: در داخل کشور نیز تعدادی خودرو دست‌ساز توسط مبتکران داخلی ساخته شده اما هیچ یک از سازندگان موفق به دریافت پلاک نشده‌اند، دلیل اصلی عدم دریافت پلاک و مجوز تردد هزینه‌ی بالا و زمان طولانی دریافت مجوزها است.

به زعم عضو هیات رئیسه مجلس به منظور توسعه فناوری و ایجاد اشتغال برای نیروهای تحصیل کرده و متخصصان حوزه صنعت، باید مسیر ویژه‌ای برای صدور مجوز تردد و دریافت پلاک برای خودروهای دست‌ساز ایجاد شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه از اواسط سال 97  افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد کلید خورد به گونه‌ای که در برخی موارد بهای چهارچرخ‌ها در بازار آزاد به دو برابر قیمت مصوب رسید، تصریح کرد: شکاف ایجاد شده بین قیمت بازار آزاد و کارخانه سبب هجوم گسترده مردم و دلالان حرفه‌ای به سمت خرید خودرو از کارخانه شد.

 

دلالان با اجاره کد ملی محدودیت‌های ایجاد شده برای خرید خودرو را دور زدند

دهنوی با اشاره به اینکه دلالان حرفه‌ای با اجاره کد ملی، محدودیت‌های ایجاد شده برای خرید خودرو را دور زدند، بیان کرد: با توجه به حضور بیشمار دلالان در صف خرید، امکان خرید خودرو از کارخانه، توسط مصرف‌کننده واقعی بسیار محدود شده و مصرف‌کنندگان واقعی مجبور به خرید خودرو از بازار و با قیمت آزاد شدند. با این روند اختلاف قیمت بین بازار آزاد و نرخ مصوب نصیب دلالان می‌شود. که مجموع این مبلغ بالغ بر 45 هزار میلیارد تومان است و بخش اصلی آن نیز به جیب دلالان و سوداگران رفته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: به منظور حفظ حقوق مردم بهترین راهکار، عرضه خودرو در بورس کالا است که مابه‌التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب به عنوان مالیات اخذ خواهد شد. همچنین مالیات اخذ شده می‌تواند صرف توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش تولید خودرو شود تا منافع آن  به عموم مردم برسد، در این صورت با افزایش تیراژ تولید قیمت بازار آزاد به قیمت مصوب همگرا می‌شود. علاوه بر این با توجه به حذف رانت، انگیزه فساد و فروش خودرو به افراد خاص از بین می‌رود.

عناوین برگزیده