تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۱۳۱۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
افزایش واردات سنگ آهن هند

با خبر تعطیلی معادن سنگ آهن هند، قیمت داخلی افزایش یافت

می متالز - خبر تعطیلی معادن سنگ آهن هند، سبب شده است که قیمت سنگ آهن در بازار داخلی این کشور به‌نحو قابل توجهی افزایش یابد. همچنین این امر باعث شد تا فولادسازان این کشور برای تأمین نیاز خود به سنگ آهن، به واردات این ماده خام روی آورند.
با خبر تعطیلی معادن سنگ آهن هند، قیمت داخلی افزایش یافت

به گزارش می متالز، هند به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان، چندی است که با شعار «ساخت هند»، بر روی تأمین زیرساخت‌های شهری و روستایی خود تمرکز کرده که این امر افزایش تقاضای فولاد را به‌همراه داشته است. با توجه به اینکه فولادسازان هندی همواره بخش مهمی از نیاز ماده اولیه خود را از طریق تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌کردند، خبر تعطیلی معادن مهم سنگ آهن هند سبب شد تا بازار تقاضای این ماده اولیه اندکی آشفته شود.

 

کاهش شدید عرضه داخلی در آینده نزدیک

منطقه اودیشا (Odisha) که تولید بیش از نیمی از سنگ آهن هند را بر عهده دارد به‌عنوان یک منطقه بسیار مهم از نظر تأمین ماده اولیه برای فولادسازان هندی محسوب می‌شود. از همین رو، هنگامی که دادگاه عالی هند، حکم داد تا فعالیت 7 معدن دولتی از اول ژانویه امسال، متوقف شود،این حکم، تأثیر به‌سزایی روی قیمت سنگ آهن داشت. پیش از صدور این حکم، معادن مذکور که سالیانه حدود 20 میلیون تن سنگ آهن تولید می‌کردند، طی سال‌های 2000 تا 2010، به پرداخت بیش از 375 میلیون دلار محکوم شده بودند که به‌دلیل قصور در پرداخت این جریمه‌ها، فعالیت آن‌ها از ماه ژانویه امسال به تعلیق درآمد. با خبر کاهش یکباره عرضه در سال جدید، قیمت سنگ آهن داخلی به‌طور ناگهانی و از اواخر دسامبر سال گذشته، حدود 20 درصد افزایش یافت.

نکته‌ای که باید در قیمت‌گذاری سنگ آهن در هند مد نظر داشت این است که در صورتی که قیمت سنگ آهن وارداتی، کمتر از 70 دلار بر تن باشد، سنگ آهن داخلی با توجه به سنگ آهن وارداتی قیمت‌گذاری می‌شود. اما در حالی که قیمت سنگ آهن وارداتی از 70 دلار بر تن بیشتر شود، قیمت سنگ آهن داخلی، تنها توسط عرضه و تقاضا (و مستقل از قیمت سنگ آهن وارداتی) تعیین خواهد شد. قیمت تعادلی این 2 سنگ آهن، قیمتی است که در آن استفاده از سنگ آهن داخلی صرفه اقتصادی نداشته و فولادسازان اقدام به واردات این ماده خام می‌کنند. این قیمت در حال حاضر برای هر تن سنگ آهن حاوی 62 درصد آهن، 70 دلار بر تن است. به گزارش «فلزات آنلاین»، قیمت سنگ آهن وارداتی به هند بر اساس قیمت سنگ آهن 62 درصد CFR چین سنجیده می‌شود.

علی‌رغم اینکه طی چند ماه اخیر، قیمت سنگ آهن وارداتی بیش از 70 دلار بر تن بود، قیمت سنگ آهن داخلی با قیمت سنگ آهن وارداتی، در تعادل قرار داشت. افزایش قیمت مشاهده شده در قیمت سنگ آهن داخلی، به‌دلیل تغییرات اساسی ایجاد شده در بخش عرضه این محصول است. از همین رو، به‌دلیل چشم‌انداز کمبود عرضه در آینده، قیمت سنگ آهن داخلی به بیش از حد تعادل افزایش یافته اما قیمت‌های وارداتی، مانع از افزایش بیشتر آن شده‌اند.

کاهش قیمت سنگ آهن داخلی در هند به‌نظر بعید می‌رسد؛ چرا که این امر تنها در صورتی امکان‌پذیر است که تولیدکنندگانی که هنوز در بازار حضور دارند، بتوانند حجم تولید از دست رفته خود را به‌نحوی جبران کنند. با توجه به تمهیدات زیست‌محیطی اندیشیده شده برای سال مالی جاری، تمامی تولیدکنندگان معدنی هند، موظف به کاهش سطح تولید خود هستند، از همین رو، این سناریو، محتمل به‌نظر نمی‌رسد.

 

روزهای خوش واردات

با افزایش قیمت سنگ آهن داخلی، واردات این ماده خام در ژانویه به بیش از 2 میلیون تن افزایش یافت که بیشتر از 4 برابر میانگین ماهیانه است. نمودار 1، واردات سنگ آهن این کشور را نشان می‌دهد.

مطابق نمودار مشاهده می‌شود که حجم واردات سنگ آهن هند در ماه ژانویه به یکباره جهش داشته است. اکنون که فولادسازان هندی با واردات سنگ آهن آشنا شده‌اند، به محض ایجاد اختلاف بین قیمت داخلی و وارداتی، بلافاصله اقدام به واردات سنگ آهن خواهند کرد و همین امر، امکان افزایش بیش از حد را به قیمت‌های داخلی نمی‌دهد. البته با توجه به وضعیت موجود، پیش‌بینی می‌شود که حجم واردات در همین سطح بالا، باقی بماند  یا حتی بیشتر شود.

 

عناوین برگزیده