تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۱۳۱۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 121 هزار تنی مس در سال 1396

38 هزار تن محصول مسی مازاد باقی ماند

می متالز - با توجه به افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی، به‌نظر می‌رسید که معاملات این فلز در بازار ایران نیز روند خوبی را طی کند، اما طی سال 96 همچنان مازاد عرضه، گریبانگیر این بازار بود و برخی از عرضه‌ها همچنان در بازار آزاد به فروش رفتند. البته میزان تقاضا نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشت، با این وجود میزان معاملات نسبت به سال‌های گذشته افت نشان می‌دهد.
38 هزار تن محصول مسی مازاد باقی ماند

به گزارش می متالز، بازار مس در سال 1396، بسیار مثبت بود؛ به‌ویژه آنکه در این سال برای نخستین بار طی چند سال گذشته قیمت مس در مقاطعی به بالای 7 هزار دلار بر تن رسید. ضمن اینکه برای نخستین بار طی چند سال گذشته تولید معدنی مس کاهشی بود و در عین حال تقاضای مس رشد داشت. ضمن اینکه تقاضای مس به جنبه‌های دیگری مانند خودروهای الکتریکی راه یافت. البته در پایان سال روند افزایش قیمت مس متوقف شد و روند نزولی به خود گرفت. با این حال تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که روند کاهشی قیمت مس موقتی خواهد بود و این فلز در سال 2018 حتی به بیش از 7 هزار و 500 دلار بر تن خواهد رسید.

متأسفانه برخلاف گرمای بازار جهانی مس و رونق معاملات، در بازار ایران شرایط این فلز چندان تفاوتی با گذشته نداشت و حتی میزان معاملات روند کاهشی نیز نشان داد؛ چرا که در بازار مس ایران و صنایع پایین‌دستی تنوع تولید و مصرف وجود ندارد و تمامی خریداران مس کاتد و مفتول در بورس کالا تنها تولیدکنندگان سیم و کابل هستند. در واقع عدم تنوع تولید محصولات مسی در کشور باعث ایجاد مازاد محصول در بورس کالا شده است. متأسفانه در کشور ما طی سالیان گذشته هیچ یک از صنایع پایین‌دستی مس به‌ویژه صنایع پیشرفته، مورد توجه قرار نگرفتند و در نتیجه بازار مس کشور به‌جای پیشرفت در مصرف، روند کاهش را طی کرده است. هر چند که قیمت مس در کشور از ابتدای سال 96 تا انتهای آن، بیش از 50 درصد افزایش یافت که نه‌تنها ناشی از افزایش قیمت این فلز سرخ در بازارهای جهانی بود، بلکه کاهش ارزش ریال نیز بر این افزایش قیمت بیشتر دامن زد. با این حال روند مصرف و معاملات مس رو به کاهش بود.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی سال 1396، حدود 160 هزار تن انواع محصولات مسی شامل کاتد و مفتول در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 180 هزار تن تقاضا وجود داشت؛ اما در نهایت 121 هزار تن محصول مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. در این میان کاتد بیشترین عرضه  را به میزان 114 هزار تن به خود اختصاص داده بود که تقاضایی در حدود 130 هزار تن داشت و در نهایت نیز 90 هزار تن از این محصول به فروش رفت. مفتول نیز به میزان 45 هزار تن عرضه شد که در مقابل آن 48 هزار تن تقاضا وجود داشت؛ اما این محصول نیز تنها به میزان 31 هزار تن مورد معامله قرار گرفت تا همچنان بازار مس در بورس کالا شاهد مازاد محصول باشد.

عناوین برگزیده