تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۱۳۱۹۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
افزایش قیمت نیکل به دنبال تقاضای بازار

کاهش عرضه نیکل قیمت آن را افزایش داد

می متالز - افزایش بهای نیکل تا بیش از 8 درصد در اواخر ماه ژانویه سال میلادی جاری باعث شد تا این کامودیتی بتواند عنوان بهترین رشد را در میان فلزات اساسی و گران‌بها به‌خود اختصاص دهد، اما آیا این روند رو به رشد ادامه‌دار خواهد بود؟ بسیاری از کارشناسان به این سؤال پاسخ مثبت داده‌اند؛ چرا که همان‌طور که پیداست سرمایه‌گذاران بازار نیکل محل مناسبی را برای سرمایه‌های خود یافته‎اند.
کاهش عرضه نیکل قیمت آن را افزایش داد

به گزارش می متالز، تحلیل‌گران انتظار دارند حجم واردات نیکل چین در سال جاری و سال‌های آتی افزایش یابد. در این حین محدودیت‌های عرضه و کاهش جهانی ارزش دلار نیز به‌عنوان عاملی حمایت‌کننده از افزایش قیمت‌های این فلز حداقل در کوتاه‌مدت محسوب می‌شود.

در روز 15 فوریه سال 2018، قیمت جهانی نیکل به بالاترین سطح خود در 2 سال گذشته رسید و با 14 هزار و 150 دلار در هر تن در بورس فلزات لندن معامله شد. شواهد حاکی از آن است که این روند رو به رشد تا چند سال آتی ادامه پیدا خواهد کرد.

چنان که اشاره شد انتظار می‌رود که چین به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی نیکل در جهان واردات خود را افزایش دهد، چرا که مقررات زیست‌محیطی توسط دولت، ظرفیت تولید این کشور  را محدود کرده است. آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که واردات نیکل چین در ماه دسامبر سال قبل‌ بیش از 2 برابر شده است و به 41 هزار و 315 تن افزایش یافته است.

اساسا می‌توان گفت که کاهش در عرضه، قیمت‌های جهانی نیکل را به حالت شناور نگه داشته است و کوچک‌ترین تغییرات در بازار منجر به نوسانات قیمتی هرچند اندک می‌شود. بنابر آخرین گزارش FocusEconomics تحلیل‌گران اظهار داشته‌اند آنچه منجر به ایجاد کسری در بازارهای منطقه‌ای می‌شود، سطح پایین ذخایر انبار بازار و عرضه ناهمگون و نامتناسب آن است.

در واقع نگرانی‌های عرضه هنگامی افزایش یافت که شرکت استخراج مواد معدنی کاناداییِ فرست کوانتوم مینرالز (First Quantum Minerals) در ماه سپتامبر 2017 به‌دلیل بسته شدن معدن Ravensthorpe در ایالت استرالیای غربی، کاهش 24 درصدی در تولیدات خود را گزارش کرد. اعلام وضعیت اضطراری در  تولید  معدن نیکل Ambatovy  ماداگاسکار نیز نگرانی‌های عرضه را تشدید کرده است.

یکی دیگر از عوامل مهم و مؤثر بر بازار نیکل، افزایش تقاضای بالقوه برای باتری‌های لوازم الکتریکی و وسایل نقلیه است. نیکل عنصری کلیدی در باتری‌های لیتیوم- یون جدید است و این موضوع باعث افزایش بیش از پیش تقاضای جهانی این فلز پر ارزش شده است.

پیش‌بینی می‌شود که مصرف نیکل در باتری‌های لوازم الکتریکی بین 60 هزار تا 80 هزار تن در سال 2018 و 220 هزار تن در سال 2025 باشد. در عین حال بر اساس ادعای برخی تحلیل‌گران  تولید نیکل تا سال 2026 برای پاسخگویی مناسب به تقاضای بازار باید به 350 هزار تن برسد.

انتظار می‌رود که بازار نیکل در سال 2018 حجم تولید بالاتری را از کشورهای اصلی تولیدکننده شاهد باشد. اندونزی سقف صادرات خود را افزایش داده و کمیسیون معدنی در فیلیپین قانون ممنوعیت معدنکاری مجدد را لغو کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین قیمت نیکل در سال جاری در حدود 11 هزار و 384 دلار برای هر تن باشد. نمودار 1 تغییرات قیمت نیکل و ذخیره انبارهای آن در بورس فلزات لندن را در 3 ماه نخست سال 2018 نشان می‌دهد؛ چنان که پیداست سطح ذخیره انبارها تقریبا همواره رو به کاهش بوده است.

عناوین برگزیده