به گزارش می متالز، مجتبی خسروتاج حمایت از کالا و خدمات ایرانی را رکن پویای اقتصاد کشور خواند و بیان کرد: خطاب شعار امسال به هر سه قوا در کشور است و هر یک به نحوی باید در اجرای این شعار ایفای نقش کنند.
وی افزود: حمایت از کالای ایرانی همانند این است که بخواهیم تولید ناخالص داخلی را حمایت کنیم و اینجاست که نقش قانونگذاری، سرمایه گذاری، پس انداز، میل به مصرف، مالیات بر ارزش افزوده، کیفیت و قیمت محصول دارای اهمیت خاص میشود. خطاب این شعار همگانی است و برای بعضیها بیشتر و برای بعضیها کمتر ایجاد مسئولیت میکند.
خسروتاج در تبیین مهمترین چالش در دستیابی به شعار امسال تصریح کرد: مهمترین چالش در دستیابی به شعار حمایت از کالای ایرانی تفرق دیدگاهها و تشتت آرا در نحوه اجرا است، در اینکه باید از کالای ایرانی حمایت شود شکی نیست اما نحوه اجرا از دید صاحبنظران متفاوت و نیازمند ایجاد همگرایی است.
رییس سازمان توسعه تجارت، در بخش دیگری از صحبتهای خود حرکت به سمت فرآوری و ایجاد ارزش افزوده بالاتر را گامی مهم در توسعه صادرات دانست و افزود: در سال گذشته اقدام جدی برای ارتباط بیشتر با نمایندگان مجلس انجام و جلسات متعددی برگزار شد که در نتیجه آن منابع خوبی، البته نه در حد انتظار، در نظر گرفته شده که امیدواریم به موقع در اختیار سازمان توسعه تجارت ایران قرار گیرد تا بتوانیم در جهت حمایت از تولید صادراتی به کار گیریم.
خسروتاج توسعه ای شدن سازمان متبوع خود را از دیگر موضوعاتی دانست که در سال گذشته دنبال شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است و امید میرود که در سه ماهه اول سالجاری در راه خدمات رسانی بهتر سازمان توسعه تجارت، این معضل نیز از میان برداشته شود.
معاون وزیر در امور صادراتی ضمن با اهمیت خواندن خدمات میزهای کالایی و کشوری در سازمان توسعه تجارت گفت: نتیجه اقدامات میزهای کالایی بایستی منجر به ظرفیت سازی در بخش تولید صادراتی و حل مشکلات پیش روی صادرات کالاها شود و نتیجه اقدامات میزهای کشوری باید زمینه ساز توسعه بازار، متنوع کردن بازارهای صادراتی، چاره جویی و ارائه راه حل برای بازاریابی در بازارهای هدف شود.
خسروتاج همچنین بر ظرفیت سازی، نام و نشان محصولات و برندینگ ملی، اهمیت و نقش آنها را در توسعه صادرات غیرنفتی تأکید کرد و گفت: با حرکت به سمت محصولات و خدمات خوش آتیه، صنایع خلاق و رشتههای متکی بر منابع انسانی میتوان از ظرفیتها و فرصتهای موجود در کشور استفاده بهتری داشت.
وی راهکارهای حمایت از کالای ایرانی را علاوه بر انجام اقدامات فرهنگی، اطلاع رسانی و معرفی محصولات، در رشد و ارتقاء کیفی محصولات و قیمتهای رقابتی دانست که انتظار هر ایرانی از محصول تولید داخل است.
خسروتاج ادامه داد: سیاستهای اتخاذی و فضای کسب وکار بایستی زمینه ساز رقابت و ارتقاء شاخصها در دو بخش کیفیت و قیمت باشد و سایر حمایتها بایستی منجر به ارتقاء این دو شاخص شود.
رییس سازمان توسعه تجارت در بخش پایانی صحبتهای خود با تاکید بر اصلاحات ساختاری مورد نیاز در سازمان، تولید صادراتی براساس نیاز بازارهای هدف، ظرفیت سازی در بخش خدمات و صنایع خلاق، خلق فرصتها و کسبوکارهای تجاری جدید، ارتباط بیشتر با صادرکنندگان و اخذ نظرات مشورتی آنها، برنامهریزی برای دستیابی به اهداف کمی صادراتی و رصد آنها و تاکید براجرای پروژههای صادراتی متضمن اشتغال و فراوری محصولات خام را از برنامههای اساسی سازمان توسعه تجارت ایران در سال 97 دانست.