به گزارش می متالز، راه آهن امروزه به یک مکانیسم کارآمد و مهم در حمل و نقل درون و برون شهری تبدیل شده که کم کم جای خود را در کشورهای در حال توسعه نیز باز کرده تا جایی که کشورهای یک منطقه به فکر ایجاد شبکه های ریلی مستمر و ارتباط از این طریق افتاده اند.
بدون شک حمل و نقل ریلی از مهمترین مولفه های توسعه به شمار می رود و با توجه به مزایای نسبی که در مقایسه باسفرهای جادهای، هوایی و دریایی دارد سهم خاصی را در بخش حمل و نقل مختص خود کرده است.
ایمنی، انرژی، محیط زیست، ظرفیت حمل و جابجایی از مهمترین مولفه هایی هستند که ساخت راه آهن را برای دولت ها مهم کرده و این ملاحظات در استانی همچون لرستان واقع در مسیر سراسری ریلی شمال به جنوب اهمیت دو چندانی دارد.
به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی تاکنون ۱۴ هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور ایجاد شده و کار بررسی و ساخت همین مقدار نیز در دست انجام است.
حمل و نقل ریلی برای کشور پهناوری همچون ایران که البته مرزهای مشترک قابل توجهی برای تجارت منطقه ای و جهانی دارد که ضرورت حیاتی به شمار می رود که البته باید برای تکمیل زنجیره ریلی کشورهزینه های بالایی صرف شود.
لرستان نیز در مسیر ریلی شمال به جنوب کشور قرار دارد که سال ۹۳ با اوج گرفتن خروج قطارها به یک مسیر پرحادثه ریلی در کشور تبدیل شده و توقف قطارهای باری و مسافری مسیر تهران – جنوب برای روزها از مهمترین تبعات این اتفافات بود علاوه بر اینکه واگن های باری حامل سوخت، بارها موجب نفوذ مواد سوختی و گازوییلی به محیط زیست و رودخانه مسیر شده و تبعات اقتصادی و زیست محیطی دیگری به همراه داشت.
به همین دلیل طرح بازسازی راه آهن لرستان به طور جدی آغاز شد تا علاوه بر اقتصادی کردن فعالیتهای ریلی، ایجاد ایمنی بیشتر، توسعه خطوط جدید و ایجاد منابع مالی پایدار بهمنظور توسعه حمل و نقل ریلی در دستور کار قرار گیرد.
البته شرایط خاص و کوهستانی لرستان با رانش های مقطعی و بارندگی های شدید برف و باران، کاربازسازی خطوط ریلی را بسیار سخت تر کرده بود چرا که جدال همزمان با آهن سخت و مسیرهای پرپیچ و خم کوهستانی طاقت فرسا و زمان بر بود اما حاصل این مشکلات، شیرینی سفرهای ایمن و آرام در این محور بوده است.
امروز ایمنی و سرعت ارتقا در راه آهن لرستان ارتقا یافته و ۵.۲ میلیون تن بار ازخطوط ریلی جنوب عبور میکند که بدون شک نقش لرستان به عنوان یک معبر ریلی مهم در این میان انکارنشدنی است.
با ایمن شدن مسیر ریلی، طبیعت بسیار چشم نواز محدوده راه آهن لرستان از نظر دور نماند و قطار گردشگری این استان برای نخستین بار به منظور بهره گیری مسافران از این دیدنی های منحصر بفرد نیزراه اندازی شده که بدون شک با گذشت زمان و استمرار در خدمات تفریحی و گردشگری به یکی از جاذبه های مهم منطقه تبدیل خواهد شد.
بازسازی خطوط ریلی لرستان سال گذشته به طور کامل خاتمه یافت و سفرهای ایمن و مطمئن دوباره در این مسیر جاری شده و به گفته مدیرکل راه آهن لرستان عملیات بازسازی و بهسازی خطوط ریلی استان به طول ۱۵۷ کیلومتر سال گذشته به طور کامل پایان یافت.
فخرالدین پیروزفر افزود: فاز پایانی عملیات بازسازی خطوط ریلی ناحیه لرستان در بلاک قارون - بیشه به طول ۷۵۰ متر در تونل ۱۱۳ و پل راه آهن بیشه بصورت شبانه روزی و بدون وقفه خاتمه یافت که با اتمام این قسمت، پروژه بازسازی خطوط ریلی محور جنوب تکمیل شد.
وی اظهار داشت: بلاک قارون - بیشه با طول ۱۷ کیلومتر به دلیل کوهستانی بودن مسیر پر پیچ و خم، دره و پرتگاه های عمیق حاشیه خط، وجود ۱۵ دستگاه تونل، پنج دهانه پل و قوس های متعدد با شعاع ۲۲۰ و ۲۵۰ یکی از فنی ترین بلاک های (به محدوده بین هر ایستگاه قطار تا ایستگاه بعدی بلاک می گویند) راه آهن کشور می باشد.
پیروزفر تصریح کرد: کار بازسازی خطوط ریلی لرستان شامل زیرسازی خط ،تعویض ریل از U۳۳ به R۶۰ و جایگزینی تراورس از فلزی به بتنی بطول ۱۵۷ کیلومتر در ۱۰ بلاک و ۱۱ سال ۹۳ ایستگاه مومن آباد آغاز شده بود.
مدیر کل راه آهن لرستان گفت: همچنین امسال تنها ایستگاه۲ خطه حوزه ریلی لرستان از بدو تاسیس راهآهن سراسری تهران جنوب پس از ۸۲ سال سه خطه شد.
پیروزفر افزود: در راستای رفع گلوگاههای ظرفیتی محور جنوب حدفاصل جاده دورود - اندیمشک و همچنین توسعه خطوط ایستگاهی، خط سوم ایستگاه راه آهن قارون بطول ۶۰۰ متر ایجاد و احداث شد.
وی اظهار داشت: با توجه به کمبود فضا جهت احداث و نصب خط مذکور طی سه فاز دیوار ضامن ایستگاه در جوار رود سزار ساخته شد در حالیکه تا پیش از سه خطه شدن ایستگاه قارون به سبب همسایگی این ایستگاه با ایستگاه دورود به شدت با محدویت قبول و اعزام قطارها مواجه بوده ایم که با افزایش ظرفیت خطوط این گره ترافیک ریلی رفع شد.
وی گفت: جهت اصلاح زیر ساخت ایستگاه و به منظور تغییر سیستم علائم از رله ای به الکترونیکی (CTC) همزمان با احداث خط سوم ایستگاه قارون، سوزن و خط تامین ایستگاه مزبور نیز ایجاد شد.
مدیرکل راه آهن لرستان تصریح کرد: همچنین با توجه به صدمات و خسارات ناشی از سیلاب ۹۸ جهت مرمت نقاط آسیب دیده، ارتقا ایمنی و جلوگیری از رانش ها ، ریزش هاو سیل بردگی های محتمل همزمان هفت پروژه حفاظتی و ابنیه ای آغاز شده است.
پیروز فر ادامه داد: این پروژه ها شامل احداث دیوارهای حائل ،پوششی، ارتفاعی و حوضچه های آرامش در حوزه سازه های فنی و پیرامون مسیر ریلی لرستان با اعتباری بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال هستند.
وی اضافه کرد: بازسازی خطوط ۳و۴ ایستگاه دورود پس از هشت دهه بهره برداری به دلیل فرسودگی،ذافتادگی شدید و انباشت گل و لای با جمع آور خطوط تراورس چوبی و جایگزینی کوپلاژهای تراورس بتنی u۳۳ طی خرداد و تیرماه سال جاری بازسازی شد.
پیروز فر اظهار داشت: افزایش ضریب ایمنی این خطوط ایستگاهی به طول۹۵۰ متر بارسازی گردید.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز گفت: پس از بازدید رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مسیر راه آهن لرستان سوت اولین قطار گردشگری استان اسفند ۹۷ به صدا درآمد.
سیدامین قاسمی افزود: قطار گردشگری لرستان شامل ریل باس مدرن با ظرفیت ۳۳۶ صندلی در چهار واگن و طی مسافت ۷۴ کیلومتر با مبدا شهرستان دورود تا ایستگاه کشور در ایام نوروز با عبور از ۱۹ ایستگاه رفت و برگشت و بلاک های بین ایستگاهی است.
وی اظهار داشت: آبشارهای زیبای بیشه،آب گرمه، عیدانه، چلوه های بی نظیر از زندگی روستایی در آب شباندر، چشمه آب درمانی گوگردی چم سنگر، شاهکار مهندسی صنعت حمل و نقل ریلی در ایستگاه سپید دشت در کنار رودخانه خروشان سزار، کوه های سربه فلک کشیده، تونل ها و پل های راه آهن ثبت شده در فهرست آثار ملی از جمله جلوه های ویژه و جاذبه های گردشگری در مسیر حرکت این قطار گردشگری است.
قاسمی ادامه داد: اقامت در اقامت گاه بوم گردی، طبخ و سرو غذاهای بومی و اجرای موسیقی محلی در طی این مسافرت ریلی در کنار بازدید از آثار تاریخی شهرهای خرم آباد و بروجرد مانند قلعه فلک الافلاک، مساجد تاریخی بروجرد و جاذبه های گردشگری الیگودرز از برنامه های بسته گردشگری این قطار به همت شرکت حامی گشت گهر و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان است.